'Pentack houdt wegdek langer in conditie'

 'Pentack houdt wegdek langer in conditie'

Weersomstandigheden zoals de huidige vorst, maar ook regen en intensieve belasting door het groeiende aantal auto's zijn van grote invloed op de kwaliteit van de Nederlandse wegen.

Vorig jaar stonden er op vele plaatsen in ons land lange files door het kapotvriezen van het Zoab-wegdek. Dat leidde tot veel schade, ook door steenslag. Esha Infra Solutions uit Groningen introduceert nu met Pentack een onderhoudsproduct dat Zoab (zeer open asfaltbeton) veel beter beschermt en haar levensduur verlengt.

Daarnaast is Pentack 25% milieuvriendelijker, aldus TNO in recent onderzoek. Ook de eerste klanten zoals de provincie Gelderland en Rijkswaterstaat zijn tevreden.

Levensduur
Ruim 1,5 miljoen vierkante meter Nederlands wegdek is tot dusver met succes behandeld met Pentack. In de provincie Gelderland werd het nieuwe onderhoudsproduct toegepast op ondermeer de A326, N781, N310 en A73. Pentack werd ingezet op zowel enkellaags als dubbellaags Zoab. Volgens Berry Bobbink, verhardingsdeskundige bij de provincie, stond Gelderland voor de keuze tussen het vervangen van het wegdek of de levensduur verlengen met een onderhoudsproduct.

Bobbink: "Als Pentack de levensduur van het wegdek kan verlengen met 2 à 3 jaar is het product kostendekkend. We zijn nu twee jaar onderweg en tot dusver zeer positief. Pentack houdt het wegdek langer in conditie." In 2011 gaat de provincie Gelderland het onderhoudsproduct ook toepassen op andere wegen.

 Pentack, ook wel een verjongingsmiddel voor asfalt genoemd, is een vloeistof die bestaat uit onder andere water, bitumen en plantaardige toeslagstoffen. Deze vloeistof wordt door een sproeimachine op het wegdek aangebracht. De werkzame stof in Pentack geeft de bitumenlijn die de steentjes in het asfalt bijeenhoudt een oppepper.

De activator dringt daarbij in de toplaag van het asfalt door en herstelt hier de eigenschappen van het verouderde bitumen. Volgens de TU in Delft worden zo scheurtjes in de bovenlaag voorkomen. Dit is belangrijk aangezien het bitumen aan de oppervlakte van het Zoab snel veroudert door oxidatie en de directe invloed van zonlicht, strooizout, zuren en olie. Daarnaast heeft ook het toenemende wegverkeer invloed op de kwaliteit van het wegdek.

Hoge verwachtingen
Ook Rijkswaterstaat heeft inmiddels ervaring met Pentack. Momenteel lopen er twee groots opgezette proeven op de A6 en A50. Verschillende onderhoudssystemen worden daar langdurig in de praktijk getest in combinatie met een aantal aannemers.

Peter The, projectleider bij de overheidsorganisatie, heeft hoge verwachtingen van Pentack: "We hebben vertrouwen in het product. Rijkswaterstaat investeert niet voor niets in zulke grootschalige onderzoeken zoals deze life-cycle analyse." Volgens The is Rijkswaterstaat altijd op zoek naar oplossingen ter verbetering van het onderhoud en de levensduur van het Zoab op het rijkswegennet. In het voorjaar start de rijksdienst een derde proef.

Boorkernen
De TU Delft doet onderzoek naar de ervaringen met de toegepaste onderhoudsproducten op de A6 en A50. Daartoe worden monsters (zogenaamde boorkernen) uit het wegoppervlak genomen. Het proefproject zal drie jaar lopen waarbij ieder jaar een boorkern uit het wegdek gehaald wordt voor inspectie.

Deze praktijksituatie wordt vergeleken met de onderzoeken uit het laboratorium waarbij gebruik gemaakt wordt van klimaatkamers om de praktijk na te bootsen.

Ondanks The's positieve voorgevoel is het volgens hem nog te vroeg om conclusies te trekken. "Begin april 2011 zullen de uitkomsten uit de praktijk en laboratoria worden gekoppeld voor een degelijke conclusie. Dit zal medio 2011 landelijk gecommuniceerd worden."

Analyse
TNO heeft inmiddels wel een milieuanalyse afgerond waarbij Pentack werd vergeleken met andere conventionele onderhoudssystemen voor asfalt. Hierbij richtte de onderzoeksorganisatie zich op tien milieueffectcategorieën waaronder de uitputting van grondstoffen, de aantasting van de ozonlaag en het broeikaseffect.

Uit het onderzoek blijkt dat de milieubelasting voor negen van deze tien milieueffectcategorieën ongeveer 25% lager is met gebruik van het Pentack onderhoudssysteem. Het minder vaak vervangen van Zoab impliceert minder asfaltonderhoud, waardoor minder bitumen en minder energie voor de productie en het aanbrengen van Zoab nodig is.

Over Pentack
Pentack is een van de producten van Esha Infra Solutions, onderdeel van de Icopal Groep uit Groningen. Esha Infra Solutions richt zich op het leveren van producten voor de aanleg en het onderhoud van asfaltverhardingen.

Voor meer informatie eshainfrasolutions.nl en www.icopal.nl.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

Categorie 1 producten van ABB zijn nu opgenomen in de Nationale Milieu Database (NMD). De nadruk in deze eerste fase ligt op bekende installatiedozen van ABB zoals ...

Lees verder

c21 c40 c225
'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

Op de Klimaattop GO 2024 vindt een gezamenlijke zoektocht plaats. Naar nieuw beleid en ambities om klimaatdoelstellingen in te vullen en naar partijen die uit de ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 
mrt20

Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 

Extern evenement Ontdek de toekomst van duurzame innovaties voor de gebouwde omgeving tijdens de CFP Innovatiedag! Kom op 20 maart langs bij CFP Green Buildings voor een inspirerende ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 
sep05

Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 

Extern evenement Dit belooft een bijzondere editie te worden: de 20e editie van de Green Buildings Regatta! Deze zeilrace is een mooie kans om de banden met klanten of collega’s ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up