Vlaamse bouw: duurzaam is vooral lange levensduur

Vlaamse bouw: duurzaam is vooral lange levensduur

De toenemende aandacht voor en vraag naar duurzaamheid binnen de maatschappij en de bouw zet de markt aan tot innovatie en productontwikkeling. Maar welke eigenschappen maken een product echt duurzaam volgens de belangrijkste beslissers binnen het bouwproces? Dat blijkt vooral te zitten in een lange levensduur en de mogelijkheid om te recyclen. Verder komt naar voren dat éénvijfde van de marktpartijen niet weet welke eigenschappen een product duurzaam maken.

Dat blijkt uit onderzoek van BouwKennis ten behoeve van het BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013.

  • Volgens ruim 40% van de marktpartijen speelt duurzaamheid in hoge mate een rol bij bouwprojecten
  • Gemiddeld zes op de tien marktpartijen noemt lange levensduur als de eigenschap voor duurzame producten

Als gevolg van overheidsmaatregelen, groeiende maatschappelijke bewustwording en  bezorgdheid rondom klimaatverandering, neemt duurzaamheid een steeds belangrijkere positie in binnen de maatschappij en de bouwsector. Dat geldt niet alleen voor België, maar voor alle landen in Europa. Voor het onderzoek is aan Nederlandstalige Belgische marktpartijen gevraagd hoe groot de rol van duurzaamheid anno nu is bij bouwprojecten. Zowel bij het laatste project in de nieuwbouw als bij het laatste project in de renovatie geeft vier op de tien ondervraagde marktpartijen aan dat duurzaamheid in hoge mate een rol speelde. Grofweg eenzelfde deel zegt dat duurzaamheid hier in enige mate een rol speelde. Voor zowel nieuwbouw als voor renovatie speelde duurzaamheid slechts bij één op de tien ondervraagden geen rol van betekenis.

 

Vraag naar duurzaamheid

De toenemende aandacht voor en vraag naar duurzaamheid binnen de maatschappij en de bouw zet de markt aan tot innovatie en productontwikkeling. Veel producten die nu gemaakt worden, zijn ontwikkeld vanuit duurzaam denken. Op deze ontwikkeling zijn ook andere factoren van invloed. Dankzij de aangescherpte energiewetgeving ontwikkelt de industrie bijvoorbeeld meer zuinige HR- verwarmingsketels en ventilatiesystemen. Door de almaar oplopende prijzen van olie wordt er vaker gezocht naar alternatieven in de vorm van zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen. Voor handelaren en fabrikanten die de markt succesvol willen benaderen met hun productinnovaties is het van groot belang te weten welke producten en materialen gezien worden als duurzaam.

 

Duurzame producten

Het begrip duurzaamheid kan verschillende betekenissen hebben. Zo kan een duurzaam product energiezuinig werken, maar ook recyclebaar zijn of van afbreekbaar materiaal worden gemaakt. Aan de marktpartijen is gevraagd welk aspect een product volgens hen duurzaam maakt. Een lange levensduur is met afstand het meest genoemde aspect. Hierbij past natuurlijk wel de kanttekening

dat een product met een lange levensduur over het algemeen ook energiezuiniger is dan een vergelijkbaar product met een korte levensduur. De mogelijkheid een product te recyclen komt op de tweede plek. Een energiebesparende werking van het product wordt minder vaak genoemd. Slechts één op de tien marktpartijen vindt dat het minimale gebruik van energie tijdens de productie een product duurzaam maakt. Nog eens één op de tien partijen vindt een product dat een gebouw uiteindelijk energiezuinig maakt duurzaam. Opvallend is dat gemiddeld éénvijfde van de marktpartijen niet weet wat een product duurzaam maakt. Voor toeleveranciers liggen er dus nog kansen om de bouwsector goed voor te lichten over de eigenschappen en voordelen van duurzame producten.

 

 

Aspecten die een product duurzaam maken (top 10, in %)

Bron: BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013, maart 2012

 

BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013

Het BouwKennis Jaarrapport België geeft een compleet overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen jaar en de verwachtingen voor de komende jaren in de Belgische bouw-, vastgoed- en installatiesector. Het rapport is bovendien zo opgebouwd dat u het eenvoudig kan gebruiken bij het opstellen van uw strategie en beleid. Het jaarrapport volgt de drie hoofdthema’s Markt, Marketingmix en Trends. Dit jaar is er bovendien een themahoofdstuk gewijd aan social media en e-commerce. Voor meer informatie over het BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013 neemt u telefonisch contact op met Maurice van Dijk via (010) 206 69 96 of per mail via deze link.

 

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Om bij te dragen aan duurzamere en groenere gezondheidssector ondertekende Boehringer Ingelheim Nederland de Green Deal 3.0 Duurzame Zorg. De deal richt zich op ...

Lees verder

c21 c225
Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onafhankelijk onderzoek van IGG Bouweconomie, gevalideerd door Ingenii Bouwinnovatie, geeft duidelijkheid over welk type kozijnen over een langere periode de voordeligste ...

Lees verder

c21 c185 c225
Financiële incentives voor circulair bouwen

Financiële incentives voor circulair bouwen

Op 13 februari 2025 ontdek je de financiële incentives achter circulair bouwen en leer je over de financiële restwaarde, aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden. ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten voor verduurzamingstransitie

Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten ...

De tweedaagse masterclass ‘Verduurzaming & Transities Woningmarkt’ van Universiteit van Amsterdam (UvA) en Duurzaam Gebouwd geeft inzicht in de ...

Lees verder

c21 c225
Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Het begon allemaal met de droom om van een oude, vervallen en leegstaande fabriek een bruisend, innovatief onderwijscentrum te maken. Stichting Onderwijs Midden-Limburg ...

Lees verder

c21 c41 c225
Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten bloot

Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten ...

Het rapport Op weg naar CO2-neutraal is te downloaden en ligt op de mat. De publicatie benadrukt de urgentie van samenwerking tussen publieke en private partijen ...

Lees verder

c21 c225
Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Op de terugblikpagina van de Klimaattop GO 2024 vind je onder andere de download van het rapport ‘Op weg naar CO2-neutraal’ en verslagen van verschillende ...

Lees verder

c21 c40 c225
De best gelezen artikelen van 2024

De best gelezen artikelen van 2024

Benieuwd naar de artikelen die je dit jaar niet mocht missen? We stellen een top 5 voor je samen van de meest gelezen artikelen van 2024.

Lees verder

c21 c41 c225
Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag  

Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag ...

Onderzoek van Invest-NL en Energy Storage NL toont aan dat warmteopslag de kosten van geleverde warmte van € 0,70 tot € 3,20 per gigajoule verlaagt. Daarnaast ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

Duurzame kozijnen van fossielvrij PVC kunnen CO2 reduceren, volgens EU-normen vastgelegd en bewezen. In dit artikel lees je meer over het succesvol behalen van ...

Lees verder

c21 c225
Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en deals maken

Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en ...

De aftermovie van de Klimaattop GO 2024 laat je verschillende hoogtepunten zien van de tweedaagse conferentie. Bekijk de aftermovie in dit artikel.

Lees verder

c21 c225
State of the art fabriek voor grootschalige industriële projecten

State of the art fabriek voor grootschalige ...

Een volgende stap naar efficiënter en duurzamere productie. Dat wordt mogelijk door een overeenkomst tussen VBI en GOLDBECK Nederland, voor de bouw van de ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up