Vlaamse bouw: duurzaam is vooral lange levensduur

Vlaamse bouw: duurzaam is vooral lange levensduur

De toenemende aandacht voor en vraag naar duurzaamheid binnen de maatschappij en de bouw zet de markt aan tot innovatie en productontwikkeling. Maar welke eigenschappen maken een product echt duurzaam volgens de belangrijkste beslissers binnen het bouwproces? Dat blijkt vooral te zitten in een lange levensduur en de mogelijkheid om te recyclen. Verder komt naar voren dat éénvijfde van de marktpartijen niet weet welke eigenschappen een product duurzaam maken.

Dat blijkt uit onderzoek van BouwKennis ten behoeve van het BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013.

  • Volgens ruim 40% van de marktpartijen speelt duurzaamheid in hoge mate een rol bij bouwprojecten
  • Gemiddeld zes op de tien marktpartijen noemt lange levensduur als de eigenschap voor duurzame producten

Als gevolg van overheidsmaatregelen, groeiende maatschappelijke bewustwording en  bezorgdheid rondom klimaatverandering, neemt duurzaamheid een steeds belangrijkere positie in binnen de maatschappij en de bouwsector. Dat geldt niet alleen voor België, maar voor alle landen in Europa. Voor het onderzoek is aan Nederlandstalige Belgische marktpartijen gevraagd hoe groot de rol van duurzaamheid anno nu is bij bouwprojecten. Zowel bij het laatste project in de nieuwbouw als bij het laatste project in de renovatie geeft vier op de tien ondervraagde marktpartijen aan dat duurzaamheid in hoge mate een rol speelde. Grofweg eenzelfde deel zegt dat duurzaamheid hier in enige mate een rol speelde. Voor zowel nieuwbouw als voor renovatie speelde duurzaamheid slechts bij één op de tien ondervraagden geen rol van betekenis.

 

Vraag naar duurzaamheid

De toenemende aandacht voor en vraag naar duurzaamheid binnen de maatschappij en de bouw zet de markt aan tot innovatie en productontwikkeling. Veel producten die nu gemaakt worden, zijn ontwikkeld vanuit duurzaam denken. Op deze ontwikkeling zijn ook andere factoren van invloed. Dankzij de aangescherpte energiewetgeving ontwikkelt de industrie bijvoorbeeld meer zuinige HR- verwarmingsketels en ventilatiesystemen. Door de almaar oplopende prijzen van olie wordt er vaker gezocht naar alternatieven in de vorm van zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen. Voor handelaren en fabrikanten die de markt succesvol willen benaderen met hun productinnovaties is het van groot belang te weten welke producten en materialen gezien worden als duurzaam.

 

Duurzame producten

Het begrip duurzaamheid kan verschillende betekenissen hebben. Zo kan een duurzaam product energiezuinig werken, maar ook recyclebaar zijn of van afbreekbaar materiaal worden gemaakt. Aan de marktpartijen is gevraagd welk aspect een product volgens hen duurzaam maakt. Een lange levensduur is met afstand het meest genoemde aspect. Hierbij past natuurlijk wel de kanttekening

dat een product met een lange levensduur over het algemeen ook energiezuiniger is dan een vergelijkbaar product met een korte levensduur. De mogelijkheid een product te recyclen komt op de tweede plek. Een energiebesparende werking van het product wordt minder vaak genoemd. Slechts één op de tien marktpartijen vindt dat het minimale gebruik van energie tijdens de productie een product duurzaam maakt. Nog eens één op de tien partijen vindt een product dat een gebouw uiteindelijk energiezuinig maakt duurzaam. Opvallend is dat gemiddeld éénvijfde van de marktpartijen niet weet wat een product duurzaam maakt. Voor toeleveranciers liggen er dus nog kansen om de bouwsector goed voor te lichten over de eigenschappen en voordelen van duurzame producten.

 

 

Aspecten die een product duurzaam maken (top 10, in %)

Bron: BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013, maart 2012

 

BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013

Het BouwKennis Jaarrapport België geeft een compleet overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen jaar en de verwachtingen voor de komende jaren in de Belgische bouw-, vastgoed- en installatiesector. Het rapport is bovendien zo opgebouwd dat u het eenvoudig kan gebruiken bij het opstellen van uw strategie en beleid. Het jaarrapport volgt de drie hoofdthema’s Markt, Marketingmix en Trends. Dit jaar is er bovendien een themahoofdstuk gewijd aan social media en e-commerce. Voor meer informatie over het BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013 neemt u telefonisch contact op met Maurice van Dijk via (010) 206 69 96 of per mail via deze link.

 

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

c21 c225
CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor meerstemmigheid”

CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor ...

We bevinden ons op een cruciaal kruispunt, om onze planeet leefbaar te houden. Door van transparantie naar transformatie te gaan, verzilveren bedrijven kansen rondom ...

Lees verder

c21 c225
Daad bij het woord voegen

Daad bij het woord voegen

Voor Duurzaam Gebouwd zette Farid Saif, adviseur bouwfysica en duurzaamheid bij DWA en één van de deelnemers van de Klimaattop GO 2024, zijn belangrijkste ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c21 c225
Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur ...

Dutch Green Building Council heeft een nieuwe algemeen directeur. Vanaf 1 januari 2025 volgt Brigit Gerritse interim-directeur Daphne Braal op. Gerritse ervaart ...

Lees verder

c21 c225
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards

Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse ...

Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen van de eerste Nederlandse CSRD ...

Lees verder

c21 c225
Hoe realiseren we wél de energietransitie?

Hoe realiseren we wél de energietransitie?

De energietransitie vormt een grote uitdaging voor de hele gebouwde omgeving: van woningcorporaties tot gemeenten en energiebedrijven. Netcongestie, personeelstekorten, ...

Lees verder

c21 c225 c237
Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Er is zo veel over te doen geweest: Zero Emissiezones. Wat gaat er gebeuren in 2025 nu de rijksoverheid dit plan niet langer ondersteunt, terwijl 14 gemeentes aangeven ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c225 c237
Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor of fabriek 

Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor ...

Op 21 november staat er een exclusief locatiebezoek van een CO2-neutrale fabriek en kantoor op de agenda, bij ABB. Jij kunt erbij zijn!

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up