Wie begint de transporttransitie?
- Gebiedsontwikkeling
- Artikel
Mens en natuur zijn niet twee losstaande onderdelen van de aarde. De mens is onderdeel van de natuur. Omdat we als mensen in staat zijn om de natuur vorm te geven en aan te passen, nemen we een bijzondere plek in.
Abonneer je op ons Youtube-kanaal:
Hier zouden we op een zo slim mogelijke wijze gebruik van moeten maken. Wij creëren onze eigen leefomgeving en voor een groot gedeelte de leefomgeving van andere wezens op aarde. Als we om ons heen kijken kunnen we ons afvragen of deze leefomgeving wel zo slim is vorm gegeven. Met deze vraag als uitgangspunt zoeken we bij De Natuurlijke Stad naar alternatieve werkelijkheden, utopieën. Deze projecten helpen ons om vervolgens plannen voor de transformatie van de stad vorm te geven met de utopie als inspiratie.
Infrastructuur gericht op auto’s en openbaar vervoer
Moderne steden bestaan voor een groot gedeelte uit infrastructuur. De komst van de auto en vervolgens de groei hiervan heeft steden volledig veranderd. Straten bestaan voor het grootste gedeelte uit ruimte voor al dan niet bewegende auto’s. Het openbare leven in steden is door deze opzet levensgevaarlijk. Daarbij is vervolgens infrastructuur voor openbaar vervoer gekomen.
Op dit moment zijn steden voor een groot gedeelte dichtgeslibd. Verschillende vervoersmiddelen kruipen in lage snelheid in files door onze straten met alle gevolgen van dien, zoals luchtvervuiling, geluidsoverlast en visuele vervuiling. Is dit een wenselijke situatie? Is dit de natuurlijke omgeving waar we als mensen willen leven? Vinden we dit goed of accepteren we dit omdat we denken dat er geen alternatief is? Ik denk het tweede. De Natuurlijke Stad heeft wel een alternatief.
Volledige transformatie van de stad
Er bestaan technieken, die een volledige transformatie van de stad mogelijk maken. De combinatie van magnetische levitatie en vacuüm buizen is uitgewerkt in een concept, dat ETT (Evacuated Tube Transport) heet. Door capsules in een beheerste omgeving – de buizen – te plaatsen, worden meerdere problemen van de huidige 5 transportmodus opgelost. De veiligheid van de reizigers en de bezoekers van de openbare ruimte is gewaarborgd.
De buizen kunnen voor een groot gedeelte zonder extreem hoge kosten ondergronds worden toegepast. Hierdoor kan de openbare ruimte weer echte leefruimte worden. Ook als de buizen bovengronds worden toegepast en daardoor grote verkeersaders in de stad kunnen vervangen, is de visuele impact kleiner geworden en de geluidsoverlast teniet gedaan. Door de vacuüm omgeving en het feit dat er frictieloos door magnetische levitatie voortstuwing wordt gegenereerd, vraagt deze techniek heel weinig energie. Zonnepanelen kunnen deze energie volledig opwekken, zodat deze manier van transport nagenoeg energieneutraal is. Een overgang naar een nieuw transportsysteem, de transporttransitie, is een grote en belangrijke stap naar een duurzamere manier van leven. Een manier van leven met veel meer kwaliteit en minder afhankelijkheid van olie.
Naast het hierboven omschreven concept zijn er wellicht andere mogelijkheden om de transporttransitie in gang te zetten. In het komende jaar hoopt De Natuurlijke Stad hierover een evenement te organiseren en met experts over dit onderwerp in gesprek te gaan.
Wie begint?
Met het bovenstaande concept is een bedrijf al druk aan de weg aan het timmeren: ET3 heeft een licentiesysteem waarvoor alle geïnteresseerden partijen tegen een zeer laag bedrag een licentie kunnen kopen. Vervolgens kan er gebouwd worden! Welke Nederlandse bouwpartij durft het aan? Wie gaat de transporttransitie vormgeven?
Auteur Walter Dresscher is zelfstandig architect en is op zoek naar ‘De Natuurlijke Stad’. Afgelopen 28 april heeft hij een lezing gegeven over de Transporttransitie en ET3. Klik hier voor de ingekorte versie: 'De transporttransitie in 11 minuten'.