Klimaatbeleid decentrale overheden: deel 3

Klimaatbeleid decentrale overheden: deel 3

Decentrale overheden spelen een cruciale rol in het bereiken van de Europese klimaatdoelstellingen. Uit onderzoek van Brink Groep blijkt echter dat de meerderheid van de gemeenten de Europese ambities in het eigen beleid niet vertaalt naar concrete lange termijn doelstellingen. In het derde en laatste artikel van dit drieluik komen de conclusies van het onderzoek aan bod.

 

In onderstaande figuur is voor elke provincie weergegeven welk percentage van de gemeenten een concrete lange termijn klimaatdoelstelling heeft. Hieruit blijkt dat met name de provincies met een concrete doelstelling relatief veel gemeenten hebben met een concrete ambitie. De provincies Flevoland en Zuid-Holland hebben met respectievelijk 83% en 70% de meeste gemeenten met een concrete doelstelling. Ook geldt dat alle provincies zonder concrete doelstelling relatief weinig gemeenten hebben met een concrete ambitie. De provincies Groningen en Zeeland hebben bijvoorbeeld relatief weinig gemeente met een concrete doelstelling, hoewel ze goed scoren op de actuele klimaatprestaties. Dit komt mogelijk doordat deze provincies zelf ook geen concrete lange termijn doelstelling hebben vastgesteld. Provincies lijken dus met hun eigen ambities invloed te hebben op het beleid van haar gemeenten.

Figuur 4: Ambities provincies en gemeenten; bekijk de afbeelding op volledige grootte

Daarnaast is het opmerkelijk dat in de provincie Limburg maar circa 24% van de gemeenten een concrete doelstelling heeft. De provincie heeft namelijk in haar eigen beleid de Europese 20-20-20 doelstellingen overgenomen. Dit beleid wordt door haar gemeenten dus vooralsnog niet overgenomen.

Conclusies

Duurzaamheid staat hoog op de politieke agenda van decentrale overheden. Alle provincies en bijna 95% van de gemeenten hebben het thema duurzaamheid opgenomen in hun coalitieakkoord. Uit onderzoek blijkt echter dat provincies en gemeenten de Europese en nationale klimaatdoelstellingen in hun eigen beleid niet altijd vertalen naar concrete lange termijn doelstellingen.

Van de gemeenten heeft slechts 44% een concrete langere termijn doelstelling vastgesteld. Hiervan hebben de meeste gemeenten wel een hoog ambitieniveau en streven zij naar energie-, klimaat- of CO2-neutraliteit. Maar de meerderheid van de gemeenten heeft geen concrete doelstelling. In hun klimaatbeleid zijn meestal kwalitatieve ambities opgenomen die meer toezien op de rol van de overheid. Het zijn de kleinere gemeenten die doorgaans geen concrete doelstelling hebben.

Koplopers

De grotere gemeenten lopen duidelijk voorop: ze stellen vaker een concrete doelstelling en hebben doorgaans een hoger ambitieniveau dan kleinere gemeenten. De omvang van de gemeenten en daarmee beschikbare middelen spelen een belangrijke rol. De huidige klimaatprestaties blijken minder van invloed zijn. Minder duurzame gemeenten hebben namelijk geen significant lagere ambities.

De Europese doelstellingen worden door provincies in het eigen beleid vaker vertaald naar concrete lange termijn doelstellingen. Van de provincies heeft 75% een concrete doelstelling. Flevoland heeft hierbij als meest duurzame provincie ook de meest ambitieuze ambitie om in 2020 energieneutraal te zijn. Er blijkt een verband te bestaan tussen de ambities van een provincie en die van haar gemeenten. In provincies met een concrete doelstelling is het percentage van de gemeenten met een concrete ambitie duidelijk hoger dan in provincies zonder concrete doelstelling. Hierdoor is het aannemelijk dat provincies met hun eigen ambities invloed hebben op het beleid van haar gemeenten.

Decentrale overheden spelen een cruciale rol in het bereiken van de Europese en nationale klimaatdoelstellingen. De recentelijk nieuw gevormde gemeentelijke coalities staan daarom voor de uitdaging hun klimaatbeleid aan te scherpen en te vertalen naar een concreet uitvoeringsprogramma. Daarbij is het belangrijk dat kleine gemeenten op regionaal niveau meer gaan samenwerken met andere gemeenten om de beschikbare middelen en kennis te bundelen. Ook de provincies vervullen in dit proces vanuit hun voorbeeldfunctie een belangrijke stimulerende rol.

Dit is het derde en laatste artikel in een reeks geschreven door Vincent Nowee van Brink Groep. Het eerste en tweede artikel leest u na op onze website.

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c303
Gemeente Amsterdam maakt plan voor meer biodiversiteit

Gemeente Amsterdam maakt plan voor meer biodiversiteit

De biodiversiteit in Amsterdam moet vergroot worden en daar kan de gebouwde omgeving aan bijdragen. “Biodiversiteit is belangrijk, ook in de stad, want wilde ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c243
Deze woningcorporatie zet duurzame en circulaire stappen

Deze woningcorporatie zet duurzame en circulaire ...

Bij de verduurzaming van de woningvoorraad was Lefier betrokken bij het landelijke initiatief Stroomversnelling, waarin ze gold als een van de koplopers. Op het ...

Lees verder

c21 c225 c265 c302
Webinar: Hoe AI kan helpen bij vastgoedverduurzaming

Webinar: Hoe AI kan helpen bij vastgoedverduurzaming

Hoe AI kan helpen bij vastgoedverduurzaming, dat ontdek je op woensdag 16 april om 11.00 uur of op dinsdag 29 april om 16.00 uur tijdens een webinar. In dit artikel ...

Lees verder

c21 c225
Subsidie voor biobased isolatie Amsterdamse monumenten

Subsidie voor biobased isolatie Amsterdamse ...

De gemeente Amsterdam heeft Europese subsidie ontvangen om met natuurlijke materialen 556 sociale huurwoningen en de Centrale Markthal te gaan isoleren.

Lees verder

c21 c225 c243 c301
'Gebrek aan nuance in berichten media over ruimte op stroomnet'

'Gebrek aan nuance in berichten media over ruimte ...

Een andere kijk op verbruiksmomenten van energie is noodzakelijk. En er is een gebrek aan nuance in berichten van media over de ruimte op het stroomnet. Dat vindt ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c243
Woonbedrijf werkt in samenwerkingsverbanden aan circulariteit

Woonbedrijf werkt in samenwerkingsverbanden ...

Woonbedrijf heeft duurzaamheid sinds vijftien jaar als belangrijk onderdeel in haar strategische visie staan. Het is dan ook geen verrassing dat de Eindhovense ...

Lees verder

c21 c225
DUMAVA 2025 ook voor sportverenigingen

DUMAVA 2025 ook voor sportverenigingen

De subsidieregeling Duurzaam Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA) wordt in 2025 opnieuw opengesteld, met een totaal subsidiebudget van € 405 miljoen ...

Lees verder

c21 c225 c302
Dit betekent het inperken van CSRD voor je duurzaamheidsrapportage

Dit betekent het inperken van CSRD voor je duurzaamheidsrapportage

De recente aanpassing van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) door het Omnibus-voorstel van de Europese Commissie schudde het duurzaamheidslandschap ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Financiële incentieven voor circulair bouwen

Financiële incentieven voor circulair bouwen

Overheden die samen met het bedrijfsleven meetbaar circulair bouwen. Is dat een vergezicht of is dit al werkelijkheid? Tijd om de status quo op te maken.

Lees verder

c21 c41 c185 c225
Oproep: schaal de circulaire economie op 

Oproep: schaal de circulaire economie op 

Grote Nederlandse bedrijven luiden de noodklok en eisen dat het kabinet-Schoof direct actie onderneemt om de circulaire economie in Nederland te versnellen. De ...

Lees verder

c21 c225 c301
Whitepaper met oplossingen voor netcongestie

Whitepaper met oplossingen voor netcongestie

De whitepaper ‘Watt nu?’ helpt je je kennis op te vijzelen over netcongestie en mogelijke oplossingen. Het volraken van het elektriciteitsnet hoeft ...

Lees verder

c21 c225 c265 c301
Beter benutten van het elektriciteitsnet om netkosten te drukken

Beter benutten van het elektriciteitsnet om ...

De investeringskosten tot 2040 kunnen met 30 miljard euro worden verlaagd. Dat vindt de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). Zoals het er nu voor staat, ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up