Rotterdam blijft duurzaam investeren
Rotterdam moet over vier jaar de duurzaamste wereldhavenstad zijn. Van iedere euro die de gemeente nu steekt in duurzaamheid wil ze ruim 10 euro terugzien aan duurzame investeringen in de haven of stad.
Het stadsbestuur steekt zelf de komende vier jaar 31 miljoen euro in duurzaamheid. Daarvan worden onder meer milieuknelpunten aangepakt op het gebied van lucht en geluid en wordt er efficiënter omgegaan met grondstoffen en energie.
Rotterdam houdt vast aan de eerdere ambitie om in 2025 de CO2-uitstoot te hebben gehalveerd ten opzichte van 1990. Bovendien is Rotterdam dan 100 procent klimaatbestendig. Verantwoordelijk wethouder Alexandra van Huffelen zegt dat investeren in duurzaamheid op een kantelpunt terecht is gekomen. Ze wil stimulatiesubsidies blijven geven, maar ze wil ook dat er nu geld wordt verdiend met duurzaamheid.
Subsidiestroom
Zo wil ze voorkomen dat er een nieuwe subsidiestroom ontstaat. ''Anders lijkt het alleen maar een issue te zijn van goedwillende mensen'', aldus Van Huffelen.
Om met duurzaamheid geld te verdienen worden afspraken gemaakt met de Rotterdamse industrie en het havenbedrijf op het gebied van duurzaam ondernemen, energiebesparing, gebruik van restwarmte, de opwekking van duurzame energie (wind en biomassa) en het realiseren van projecten op het gebied omgaan met CO2.
Proeftuin
Naar het internationale bedrijfsleven toe wil Rotterdam zich als duurzame en innovatieve stad presenteren. Tegelijkertijd wil de stad zich ook neerzetten als de proeftuin voor innovatieve bedrijven op het gebied van elektrisch vervoer. Daarom stimuleert het college de komende jaren innovatie en onderwijs op het gebied van klimaat, water en energie.
Met woningcorporaties wordt afgesproken dat zij in 2014 een energiereductie in hun woningenbezit bereiken van 10 procent. Vergelijkbare afspraken worden gemaakt met ontwikkelaars en beleggers over duurzaam bouwen. Uiteindelijk moeten de acties minimaal 350 miljoen euro opleveren door duurzame investeringen in de stad en de haven. Daarnaast moet over vier jaar de geluidsoverlast in de woningen van 15.000 Rotterdammers als gevolg van verkeerslawaai 3 decibel lager liggen dan in 2010.