Schoolbestuur werkt aan koepel voor maatschappelijk vastgoed

Schoolbestuur werkt aan koepel voor maatschappelijk vastgoed

Samen met de gemeente Leusden werkt Schoolbestuur Voila aan een regionale organisatie, waarin al het maatschappelijk vastgoed wordt samengebracht. Doel is beter vastgoedbeleid, risicospreiding en besparingen op beheer en onderhoud. “Veel gemeenten en schoolbesturen worden in verlegenheid gebracht door hun vastgoed. De wethouder wacht met smart op onze plannen.”

Vastgoedmanagement is een vakgebied dat je in de vingers moet hebben. Wie onvoldoende kennis en visie heeft, wordt onzeker. Bij veel schoolbesturen en gemeenten is dat het geval. Zodra zij met marktpartijen praten over vastgoedbeheer, renovatie- en bouwprojecten, gaat het mis. “We hebben heel goede vastgoedadviseurs in Nederland. Als zij overleg hebben met bestuurders, moeten die de adviseurs wel. Maar dat gaat vaak over hun hoofden heen.”

Vastgoed is de passie van bestuurder Wichert Eikelenboom van samenwerkingsbestuur Voila in Leusden en omgeving. Hij professionaliseert met veel enthousiasme het beheer van de 12 scholen, samen met de gemeente. In gesprekken met andere schoolbestuurders merkt hij dat zij minder goed thuis zijn in die materie. Schoolbestuurders hebben behoefte aan mensen met kennis van vastgoed, die hen bij bouwprojecten en gebouwbeheer begeleiden, maar ook de onderwijstaal spreken.

Geld besparen door gebouwonderhoud bij elkaar te brengen

Eikelenboom ziet een regionale samenwerking op het gebied van vastgoed als oplossing voor dit probleem. Hij is actief bezig om dat in Leusden voor elkaar te krijgen. In het strategisch beleidsplan van Voila is opgenomen dat er dit jaar een plan moet komen voor een vastgoedorganisatie. Onderwijsorganisaties uit Leusden en omgeving krijgen de kans om daarvan deel uitmaken.

“Het is de bedoeling dat alle besturen hun vastgoed daarin onderbrengen”, legt hij uit. “Dan kun je het vastgoed als portefeuille bekijken en met z'n allen de risico's spreiden. Niet dat er geld te verdienen is door het onderhoud aan die gebouwen bij elkaar te brengen, maar er is wel geld te besparen. Met dat geld kun je 1 of 2 mensen in staat stellen om die organisatie te runnen voor al die besturen.”

Een dergelijke organisatie doet denken aan de manier waarop het onderwijsvastgoed in Breda wordt beheerd. Maar in Leusden wordt niet gedacht aan een formele doordecentralisatie, waarbij de gebouwen worden teruggekocht van de gemeente. Doel is het volume aan vastgoed te vergroten door kennisbundeling. Van de betrokken onderwijsorganisaties vraagt het enige moed om deze stap te zetten. “Natuurlijk vraagt dat lef. Het onderwijs wil altijd zelf de broek ophouden, maar dan ga je straks de mist in. In die vastgoedkoepel zitten schoolbesturen bij elkaar om een eigen integraal huisvestingsplan te maken. Committeer elkaar, hou elkaar vast en bepaal met elkaar welke school dit jaar aan de beurt is om te verbouwen of vervangen.”

Gemeentelijk maatschappelijk vastgoed

De vastgoedkoepel blijft niet beperkt tot schoolgebouwen, maar dient om al het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed in onder te brengen. Dat brengt extra volume mee en biedt de kans om gemeenten en schoolbesturen van elkaars kennis gebruik te laten maken. “Ik heb het idee ontwikkeld met Ser Janssen, vastgoedadviseur van de gemeente Leusden. Hij is er heel enthousiast over en ook de wethouder wacht met smart op onze plannen. Dus ik denk dat daar kansen liggen.”

De kracht van de nieuwe regionale vastgoedorganisatie bestaat uit het delen van kennis van vastgoedbeheer. Of het lukt, hangt vooral af van de bereidheid van de gezamenlijke besturen om mee te doen en van die kennis gebruik te maken. Zij moeten hun vertrouwen geven aan de mensen wiens hart bij het vastgoed ligt. “Laat hen het maar regelen, laat hen de aannemer erbij halen, dan heb je veel meer resultaat. En ga niet lopen zeuren ‘ik moet meer geld', maar denk na over wat je kunt met het geld dat er wel is. Want de budgetten zijn laag en de marges klein. Alleen red je het beslist niet.”

Foto: Wichert Eikelenboom: "Committeer elkaar, hou elkaar vast en bepaal met elkaar welke school dit jaar aan de beurt is om te verbouwen of vervangen."

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c143
<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters ...

IVO Deurne is een samenwerkingsverband tussen vier middelbare scholen, waarvan twee én het voormalige Stafbureau zijn sinds begin dit jaar onder één ...

Lees verder

c21 c26 c41 c143
<span class='TextRun SCXW193198526 BCX0' lang='NL-BE' xml:lang='NL-BE' data-contrast='auto'>School in Lübeck lost koeluitdaging op</span>

School in Lübeck lost koeluitdaging op

De pas gerenoveerde Baltic-Schule in Lübeck (D) biedt plaats aan ongeveer 1060 leerlingen. In 2014 werd de renovatie van de school gepland en in 2017 kwam ...

Lees verder

c21 c41 c143 c185 c225 c237 c243
De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine Duurzame Scholen

De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine ...

De onderwerpen CO2-reductie, energiebesparing en de toepassing van secundaire materialen zijn niet alleen prangend in de woningbouw. Integendeel: uit data-analyses ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c26 c143
Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Verouderde schoolgebouwen voldoen niet meer aan de hedendaagse duurzaamheidseisen en -wensen voor energie, luchtkwaliteit en comfort. Schoolbesturen worden door ...

Lees verder

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

Reacties

Ben benieuwd naar de reactie van de schoolbesturen en gemeente . Wat is de invloed van de gebruiker in dit plan ?

Goede eerste stap. Regionalisatie en verbreding zijn (in mijn ogen) voorwaarde voor professionalisering. Een goede vastgoed organisatie bouwen is nu de volgende stap.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up