LEED Platinum voor TransPort

Het hoofdkantoor van transavia.com en Martinair heeft een LEED Platinum certificaat  behaald. Nog niet eerder werd in Nederland dit  internationaal gerenommeerde  duurzaamheidskeurmerk toegekend aan een nieuw gebouw.

LEED Platinum
LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) is het internationale duurzaamheidkeurmerk dat bouwwerken wereldwijd beoordeelt op vijf milieuthema's: duurzame locatie; efficiënt gebruik van water;  energie en klimaat; materialen en grondstoffen en kwaliteit van het binnenmilieu. TransPort is op het hoogste niveau 'Platinum' gewaardeerd.

De wereldwijde inspanningen om duurzaam vastgoed te realiseren zijn groot. Er zijn wereldwijd 6.326 projecten LEED gecertificeerd, waarvan 371 Platinum (peildatum: december 2010). Van deze 371 Platinum gebouwen bevinden zich er 7 in Europa, waarvan 3 (inclusief TransPort) nieuwbouw kantoorprojecten. De andere kantoorgebouwen met Platinum zijn te vinden in Duitsland en Finland.

TransPort: een bron van energie
Architectenbureau Paul de Ruiter maakt vernieuwende en aansprekende architectuur met energiebesparing en duurzaamheid als uitgangspunt. TransPort is een gebouw dat letterlijk én figuurlijk energie geeft. Het inspireert mensen,  maakt blij en bevordert de productiviteit.

Het is een intelligent gebouw dat tot stand is gekomen door een geïnspireerde samenwerking met opdrachtgever Schiphol Real Estate, de gebruikers en alle betrokken bouwpartners.

Daglichttoetreding
Er is slim gebruik gemaakt van zon- en daglicht wat ten goede komt aan het binnenklimaat en de energiebesparing. Aan de zuidgevel voorkomen lamellen natuurlijke opwarming door de zon, waardoor de koellast van het gebouw wordt verminderd.

De noordgevel is daarentegen juist zeer transparant om zoveel mogelijk daglicht binnen te krijgen, wat de kwaliteit van de werkomgeving verhoogt.

WKO
Het gebouw wordt verwarmd en gekoeld door middel van een WKO-opslag in de aardbodem. Tevens bevat het dak een uitzonderlijk groot aantal zonnecellen, een oppervlakte van bijna 900m².

De eigen duurzame energieopwekking wordt continu digitaal inzichtelijk gemaakt aan de medewerkers van het gebouw. Het geïntegreerde pakket aan duurzame maatregelen zorgt ervoor dat het gebouw vijfenveertig procent beter presteert dan de in Nederland gehanteerde  energie prestatienorm.

Materiaal- en watergebruik
Bij de materiaalkeuze is erop gelet dat er zoveel mogelijk gerecyclede grondstoffen werden gebruikt en dat grondstoffen en producten regionaal (Europa) werden gewonnen en gefabriceerd. De aannemer is erin geslaagd om zodanig in te kopen dat uiteindelijk bijna veertig procent van de bouwmaterialen bestaat uit gerecyclede grondstoffen en dat ruim zestig procent van de  bouwmaterialen is gewonnen en geproduceerd binnen een afstand van achthonderd kilometer van de bouwplaats. Daarnaast komt  vrijwel al het hout in en om het gebouw uit duurzaam beheerde bossen (FSC-certificaat).

Diverse waterbesparende voorzieningen zorgen ervoor dat het gebruik aan drinkwater met ruim zestig procent is gereduceerd. Naast de zorgvuldige gekozen beplanting voor het groendak die het in de zomer zonder irrigatie kan doen, is een waterzuinig gebouw gerealiseerd door toepassing van een regenwatersysteem. Hiermee kunnen de toiletten worden gespoeld in combinatie met waterzuinige douches en kranen. De urinoirs zijn zelfs waterloos.

Madurodam
Omdat TransPort toonaangevend is voor duurzaam bouwen in Nederland heeft Madurodam het ontwerp opgenomen in de collectie. Op maandag 24 januari aanstaande wordt de miniatuur onthuld in de kleinste stad van Nederland.

Op www.schipholtv.com is een video geplaatst over de LEED certificering

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c26
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen

Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen

Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, waar succesvoorbeelden voorbijkwamen ...

Lees verder

c21 c26
Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst opbouwt

Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst ...

In dit artikel kijken we hoe het Leger des Heils, bekend om hun wereldwijde inzet voor compassie en gemeenschapswerk, technologie gebruikt om hun vastgoed te verduurzamen. ...

Lees verder

c21 c26 c41
Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame 50

Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame ...

Hoogleraar en coördinator duurzaamheid Andy van den Dobbelsteen van TU Delft won tijdens de Klimaattop GO 2024 de felbegeerde ABN AMRO Duurzame 50. Voor Andy ...

Lees verder

c21 c26
Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting naar innovatieve oplossingen

Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting ...

Het Openingsdebat van de Klimaattop GO 2024 ging over échte versnelling in de gebouwde omgeving. Onno Dwars in zijn openingsspeech: “Deze twee dagen ...

Lees verder

c21 c26 c237
CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

In Almere worden 60 duurzame woningen gebouwd met CO2-negatieve gevelstenen. De Pirrouet CO2-negatieve gevelsteen, zoals deze wordt genoemd, moet ervoor zorgen ...

Lees verder

c21 c26
Inzicht in CO2-uitstoot voor Maastricht UMC+

Inzicht in CO2-uitstoot voor Maastricht UMC+

Een CO2-stromenkaart, op basis van scope 1, 2 én 3, geeft Maastricht UMC+ inzicht in de kansen voor reductie van schadelijke broeikasgassen.

Lees verder

c21 c26 c120
De Brinck Haarlem: unieke opgave op uitdagende locatie

De Brinck Haarlem: unieke opgave op uitdagende ...

De transformatie van de voormalige Brinkmanpassage naar 100 appartementen is in vele opzichten een bijzonder project. In project ‘De Brinck’ komt veel ...

Lees verder

c21 c26 c277
Groen stedelijk plein in balans

Groen stedelijk plein in balans

De herinrichting van het Hofplein van Rotterdam zorgt voor een betere balans tussen voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Er is meer ruimte voor voetgangers ...

Lees verder

c21 c26
Duurzaam en circulair complex gaat op in groene omgeving

Duurzaam en circulair complex gaat op in groene ...

Het leggen van een eerste steen is een symbolische handeling om de start van een bijzonder bouwproject te vieren. DevCo Real Estate en VDR Bouwgroep deden het op ...

Lees verder

c21 c26 c40 c184 c237
Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Dit najaar gaat een project van start dat zich richt op innovatieve oplossingen voor de energietransitie in Nederlandse wijken. Stichting Pioneering deed de projectaanvraag, ...

Lees verder

c21 c26 c143
<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters ...

IVO Deurne is een samenwerkingsverband tussen vier middelbare scholen, waarvan twee én het voormalige Stafbureau zijn sinds begin dit jaar onder één ...

Lees verder

c21 c26 c41 c143
<span class='TextRun SCXW193198526 BCX0' lang='NL-BE' xml:lang='NL-BE' data-contrast='auto'>School in Lübeck lost koeluitdaging op</span>

School in Lübeck lost koeluitdaging op

De pas gerenoveerde Baltic-Schule in Lübeck (D) biedt plaats aan ongeveer 1060 leerlingen. In 2014 werd de renovatie van de school gepland en in 2017 kwam ...

Lees verder

Reacties

Treffend is het begin van het filmje in de riante parkeerkelder. Inderdaad vervoer vormt een belangrijk deel van het energieverbruik, maar niets daarover! Veel glas bespaart verlichting, maar noopt tot veel koelenergie. Over de omvang van dat laatste vernemen we niets. Mooi dat zoveel zonnepanelen zijn benut, maar die kun je aan elk gebouw toevoegen, los van de gebouwkarakteristiek.

ik kan mij ook herinneren dat dit gebouw een BREEAM Very Good (nog geen Excellent of Outstanding heeft gehaald). LEED Platinum het hoogst haalbare? Met BREEAM NL moet er nog meer gebeuren om een duurzamer gebouw te maken. Blijkbaar is LEED in Nederland toch niet zo geschikt. Wel voor greenwashing.

@ Roland, Wat wilt u zeggen met vervoer en energieverbruik? De parkeercapaciteit is wat ik heb begrepen juist niet afgestemd op het aantal gebruikers maar veel minder. (dus niet 1 op 1) daarnaast zijn er diverse plaatsen ingericht voor elektrische auto's en carpoolers. Wat betreft de opwarming heeft u volgens mij heeft ook gelezen dat op de zuidgevel lamellen natuurlijke opwarming door de zon voorkomen. Kortom, een weinig omvattende reactie met argumenten op een mooi duurzaam gebouw. @Joop; Breaam en LEED zijn niet 1 op 1 te vergelijken. Net zoals DGBC, GPR etc.. ook niet eenduidig te vergelijken zijn. Voor de methode LEED is platinum het hoogst haalbare. Mag ik beide heren vragen wat zij doen aan een duurzaame maatschappij? Beter iets dan niets.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up