Geluidsreducerend asfalt Sluiskiltunnel

Geluidsreducerend asfalt Sluiskiltunnel

Aannemerscombinatie BAM-TBI past Laag Energie Asfaltbeton (LEAB) toe bij het asfalteren van de onderlagen van de wegen van en naar de Sluiskiltunnel. Bij de productie van LEAB wordt een CO2-reductie en een energiebesparing van circa 30 procent behaald.

Gisteren is gestart met het asfalteren van de weg tussen de tunnel en het viaduct “Axelsche gat”. In de loop van dit jaar volgen de andere wegvakken, de tunnel en de toeritten. In het voorjaar van 2015 wordt de deklaag van geluidsreducerend asfalt aangebracht. In totaal verwerkt BAM Wegen op een traject van bijna negen kilometer circa 110.000 ton asfalt.

LEAB
LEAB is een innovatie van BAM Wegen, die in toenemende mate wordt toegepast op rijks- en provinciale wegen. Recent zijn ook binnenstedelijke wegen in Bergen op Zoom en Breda voorzien van LEAB. Het asfalt is afkomstig van de asfaltcentrale APM in Bergen op Zoom.

LEAB wordt geproduceerd bij een temperatuur van 100 graden Celsius waardoor er circa 30 procent minder CO2-uitstoot is en de productie een forse energiebesparing oplevert. Bovendien is het asfalt sneller berijdbaar en hebben LEAB-mengsels gelijkwaardige eigenschappen als heet geproduceerd asfalt, aldus BAM Wegen.

Meer interesse
Ook internationaal is er steeds meer interesse voor de toepassing van LEAB. Onlangs nog heeft BAM Wegen deze technologie voor een bedrag van circa € 700.000 in licentie verkocht aan de Duitse fabrikant van mobiele asfaltcentrales Lintec. Lintec wil haar centrales geschikt maken voor de productie van LEAB en daarmee inspelen op de toenemende internationale belangstelling voor deze duurzame asfalttechnologie.

Ook is de technologie aan Japan verkocht en voor de aanleg van een vliegveld in Koeweit staat LEAB voorgeschreven in het bestek.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c225
'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

Op de Klimaattop GO 2024 vindt een gezamenlijke zoektocht plaats. Naar nieuw beleid en ambities om klimaatdoelstellingen in te vullen en naar partijen die uit de ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

c21 c225
Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie Arnhem

Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie ...

Arnhem gaat bij het aanleggen of herinrichten van wegen zoveel mogelijk elektrisch materieel inzetten. Dat zorgt voor schonere lucht in de stad en is ook veel stiller ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen voor architecten

Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen ...

Esthetiek en duurzaamheid combineren in projecten is een uitdaging. Net zoals het toevoegen van karakter aan gebouwen, als circulair bouwen in ontwikkelingen centraal ...

Lees verder

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up