Een duurzame bestemming voor verwaarloosde bootjes

Een duurzame bestemming voor verwaarloosde bootjes

U ziet ze vast wel eens hangen in de gracht of in het kanaal, of bij uw favoriete jachthaven. Achtergelaten boten die dienen als nest voor meerkoeten, groen uitgeslagen en half hangend aan een touw. Het zijn de perfecte doelwitten voor Extreme Eco Solutions, een bedrijf in oprichting te Amsterdam.

Wij richten ons op een rendabele 100 procent recycling van bootwrakken. 100 procent houdt in dat wij ook een oplossing dienen te bieden voor de spelbreker in ons concept: vezel versterkt polyester. Naast stalen kajuitboten verwachten wij rond de 500 boten per jaar te verzamelen waarvan de romp is gefabriceerd van dit materiaal. Omdat afstorten wat ons betreft absoluut geen optie is in deze duurzame tijden is een afzetmarkt geen overbodige luxe. Deze blijkt helaas vooralsnog alleen in het nabije buitenland voorhanden te zijn. Men heeft interesse voor polyester als middel voor landophoging, als hulpgrondstof voor hergebruik, als toevoeging aan beton, en….. als brandstof voor cementovens!

Oproep
Wij als “plezierbootrecyclers” beschikken natuurlijk over onvoldoende kennis en onvoldoende netwerk binnen uw wereld om in Nederland iedereen binnen de industrie op deze mogelijkheden te wijzen, vandaar dat u dit schrijven als een oproep daartoe kunt beschouwen. De EU in de vorm van het ECR (European Composite Recycling) en de EuCIA (European Composite Industry Association) moedigen bovendien het gebruik als brandstof aan boven andere vormen van hergebruik, om CO2-reductie te realiseren en delfstoffen te sparen.

Extreme Eco Solutions zou U graag een helpende hand willen bieden als bron van polyester, waarbij bootjes slechts het begin zijn. De polyesterbron is enorm, zo niet oneindig. Denk bijvoorbeeld aan landbouwsilo’s, zwembaden, bladen van windmolens en ga zo maar door. Een silo past natuurlijk niet in uw cementoven en daarom kan de verschijningsvorm naar wens ingevuld worden (van platen tot snippers of kleiner) evenals de wijze van transport (van bestelbus tot binnenvaartschip).

Mocht u bij u in de buurt een bootje reddeloos aan de wallekant zien hangen, denk dan niet “wat asociaal zeg!”, maar zie dat bootje als een kans om uw kosten en footprint te reduceren! Elders kan het, waarom zou dat ook niet voor Nederland gelden? Wellicht ziet u in deze oproep voldoende aanleiding om de mogelijkheden eens te onderzoeken. Laat u het ons weten?

Auteurs: Sebastiaan Verheijen en Paul Gramsma van Extreme Eco Solutions

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

Categorie 1 producten van ABB zijn nu opgenomen in de Nationale Milieu Database (NMD). De nadruk in deze eerste fase ligt op bekende installatiedozen van ABB zoals ...

Lees verder

c21 c40 c225
'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

Op de Klimaattop GO 2024 vindt een gezamenlijke zoektocht plaats. Naar nieuw beleid en ambities om klimaatdoelstellingen in te vullen en naar partijen die uit de ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c162 c225
Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 
mrt20

Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 

Ontdek de toekomst van duurzame innovaties voor de gebouwde omgeving tijdens de CFP Innovatiedag! Kom op 20 maart langs bij CFP Green Buildings voor een inspirerende ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c162 c225
Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 
sep05

Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 

Dit belooft een bijzondere editie te worden: de 20e editie van de Green Buildings Regatta! Deze zeilrace is een mooie kans om de banden met klanten of collega’s ...

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

Reacties

Goedemorgen, Ik ben eens benieuwd hoever u bent gekomen, of hoe het gaat met het recyclen van polyester en met name polyester boten. Dit ivm interesse van mijn kant om hier wat mee te gaan doen. Graag hoor ik van u mvg Niels Greeven

Geachte heer/mevrouw, Wij hebben een botendemontagebedrijf in Veendam. Er komen veel polyester boten binnen die wij nu in grote stukken afleveren. Graag zouden wij doormiddel van een shredder dit zo willen verkleinen dat het gelijk een grondstof voor de industrie is. Wie kunnen wij dit gerecyclede grondstof aanbieden? Met vriendelijke groet, Botendemontagebedrijf oost-Groningen, E.M. Edens

Hallo, hoe is het op dit moment met de recycling van polyester? Ik ben hierin momenteel geïnteresseerd om de mogelijkheden van sloop van polyester boten te beoordelen.. Ik ben benieuwd wat jullie hebben ontdekt.

Beste allen,

In het aankomende Duurzaam Gebouwd Magazine (dat op 22 september uitkomt) besteden wij aandacht aan recycling van polyester en de toepassing hiervan. Dit artikel zal ook op Duurzaamgebouwd.nl verschijnen.

Met vriendelijke groet,

Marvin van Kempen
Redacteur Duurzaam Gebouwd

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up