Budget en gedragsverandering belangrijkste uitdagingen duurzame maatregelen
Het wel of niet toepassen van duurzame maatregelen in het kader van Europese klimaatdoelstellingen, hangt primair af van het budget en de heersende bedrijfscultuur. Dat meldt USP Marketing Consultancy aan de hand van een onderzoek, uitgevoerd in opdracht van BuildupSkillsNL.
De Nederlandse bouwbedrijven die de Europese klimaatdoelstelling vertalen naar hun eigen situatie, doen dat niet zonder slag of stoot. De voornaamste drijfveer om de maatregelen toe te passen is wet- en regelgeving voor de opdrachtgevers en de marktvraag voor de uitvoerende partijen. Het is volgens USP telkens een spel van ‘wat moet ik’ en ‘wat kan ik’.
Krachtvelden
Bij de daadwerkelijke uitvoering van duurzame ambities zijn twee krachtvelden van belang: intern en extern, de opdrachtgever en uitvoerende partijen. Een optimaal resultaat behaalt men op het moment dat deze twee krachtvelden goed op elkaar aansluiten. Uit het onderzoek blijkt dat van deze twee velden de interne uitdagingen als minder bezwaarlijk worden bevonden.
Bij zowel de interne als externe uitdagingen worden dezelfde obstakels genoemd: het beschikbare budget en het teweegbrengen van bewustwording en gedragsveranderingen binnen de eigen organisatie, bij opdrachtgevers, onderaannemers, partners en klanten.
Ambities realiseren
Voor het realiseren van ambities en het overwinnen van eerder genoemde uitdagingen wordt goed opgeleid personeel als onmisbaar bestempeld. Dat blijkt uit de belangcijfers die verschillende marktpartijen toekennen aan geschoolde mensen bij verschillende onderdelen. Een meerderheid verwacht de duurzame ambities met het huidige personeel waar te kunnen maken, door evolueren en doorontwikkeling van bestaande beroepen. Aan de andere kant verwacht een grote groep dat er nieuwe beroepen ontstaan die deze behoefte moeten gaan vervullen.
Zie voor meer informatie de infographics behorende bij het onderzoek.