Social media in bouw: online marketeers gevraagd

Social media in bouw: online marketeers gevraagd

Bedrijven in de bouwbranche die een leidende positie willen claimen in social media doen er goed aan om een online marketeer in dienst te nemen. Nu heeft slechts drie op de tien toeleveranciers een online marketeer in dienst.

Een goede medewerker op deze positie zorgt voor gunstige positionering op gebied van marketing en social media. Er is nog voldoende ruimte om een leidende positie te claimen op dit gebied, want driekwart van de handelaren en fabrikanten geeft aan dat zij social media niet gebruiken om afnemers te bereiken. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.

Afnemers in de bouwbranche maken spaarzaam gebruik van sociale media. Gemiddeld geeft 82% aan dat zij geen gebruik maken van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten zijn het vaakst actief op social media. Van hen maakt 38% gebruik van één of meerdere sociale netwerken. Klusbedrijven zijn het minst actief. Slechts 2% van hen gebruikt één of meerdere sociale netwerken.

LinkedIn grootst in bouwbranche
De afnemers die aangeven dat zij gebruikmaken van social media om contacten in bouwwereld te bereiken doen dat vooral met LinkedIn. Van de afnemers geeft 13% aan LinkedIn te gebruiken om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten vallen hierbij op omdat maar liefst 34% aangeeft dat zij LinkedIn gebruikt om contacten in de bouwwereld te bereiken.

Gebruik van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken (in %) 

 

Klusbedrijven

E-installateurs

W-installateurs

Aannemers B&U

Architecten

Nee

98

90

86

80

62

LinkedIn

2

6

9

11

34

Twitter

2

1

0

2

6

Facebook

2

0

1

2

3

Hyves

0

1

0

3

1

Anders, namelijk

0

0

0

2

0

Weet niet/ geen mening

0

1

3

2

3

 Bron: BouwKennis, september 2010

Kwart toeleveranciers op social media
Toeleveranciers van de bouwbranche hebben zich ook niet massaal op social media gestort. Gemiddeld slechts een kwart maakt gebruik van social media. LinkedIn is het populairst met 21% van de fabrikanten en 13% van de handelaren die dit netwerk gebruiken om afnemers te bereiken. Andere sociale netwerken worden minder vaak ingezet door leveranciers in de bouwbranche.

Gebruik van social media om afnemers te bereiken (in %) 

 

Fabrikanten

Handelaren

Nee

71

78

LinkedIn

21

13

Twitter

13

10

Facebook

8

6

Hyves

2

6

Anders

0

0

Weet niet/geen mening

0

4

Bron: BouwKennis, september 2010

Online marketeers
Voor de meerderheid van de toeleveranciers in de bouwbranche is online marketing geen fulltime baan. Drie op de tien bedrijven heeft een online marketeer in dienst. Bij zeven op de tien bedrijven houdt een andere medewerker zich bezig met online activiteiten.

Handelaren lopen voor op fabrikanten
Ondanks de doorgaans redelijk specifieke werkzaamheden van online marketing, nemen de meeste toeleveranciers in de bouw er geen mensen voor aan. Van de handelaren heeft 37% een specifieke online marketeer of online medewerker in dienst. Dat is beduidend meer dan de 19% van de fabrikanten die zo'n medewerker heeft. Wellicht komt dat door de webshops van handelaren. Die vragen wellicht vaker om specifiek personeel dan de webactiviteiten van fabrikanten.

Kip of het ei
Het is niet verwonderlijk dat de afnemers in de bouwbranche maar mondjesmaat actief zijn op social media. Als er weinig collega's, klanten en prospects actief zijn, is het niet de moeite waard om veel tijd in social media te steken. Hierbij moet opgemerkt worden dat architecten actiever zijn op social media dan andere afnemers. Dit komt waarschijnlijk doordat architecten trendgevoeliger zijn dan andere afnemers.

Het gebrek aan activiteit op social media van bedrijven uit de bouwbranche is een grote kans. Bedrijven die een leidende rol willen claimen op gebied van marketing en social media hebben nu first movers advantage. Omdat er nog relatief weinig bedrijven actief zijn op social media kunnen zij een loyale groep volgers opbouwen onder de early adopters in de bouwbranche. Zoals bekend is het voor een merk of bedrijf zeer waardevol om deze groep koplopers vroeg aan zich te binden.

De bedrijven die de ruimte op het gebied van social media willen claimen doen er goed aan om een online marketeer of online medewerker in dienst te nemen. Deze kan het voortouw nemen bij deze missie. In social media gelden sowieso andere regels dan in traditionele verkoopkanalen. Iemand in dienst hebben die deze regels begrijpt en beheerst is daarom van belang.

Het is verleidelijk om voor de inspanningen op gebied van social media een stagiair aan te nemen. Dit biedt echter geen continuïteit. Want wie neemt de werkzaamheden van de stagiair over als de stage voorbij is? De drempel voor social media is relatief laag, maar resultaten behalen vraagt inspanning.

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

c21 c225
CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor meerstemmigheid”

CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor ...

We bevinden ons op een cruciaal kruispunt, om onze planeet leefbaar te houden. Door van transparantie naar transformatie te gaan, verzilveren bedrijven kansen rondom ...

Lees verder

c21 c225
Daad bij het woord voegen

Daad bij het woord voegen

Voor Duurzaam Gebouwd zette Farid Saif, adviseur bouwfysica en duurzaamheid bij DWA en één van de deelnemers van de Klimaattop GO 2024, zijn belangrijkste ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c21 c225
Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur ...

Dutch Green Building Council heeft een nieuwe algemeen directeur. Vanaf 1 januari 2025 volgt Brigit Gerritse interim-directeur Daphne Braal op. Gerritse ervaart ...

Lees verder

c21 c225
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards

Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse ...

Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen van de eerste Nederlandse CSRD ...

Lees verder

c21 c225
Hoe realiseren we wél de energietransitie?

Hoe realiseren we wél de energietransitie?

De energietransitie vormt een grote uitdaging voor de hele gebouwde omgeving: van woningcorporaties tot gemeenten en energiebedrijven. Netcongestie, personeelstekorten, ...

Lees verder

c21 c225 c237
Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Er is zo veel over te doen geweest: Zero Emissiezones. Wat gaat er gebeuren in 2025 nu de rijksoverheid dit plan niet langer ondersteunt, terwijl 14 gemeentes aangeven ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c225 c237
Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor of fabriek 

Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor ...

Op 21 november staat er een exclusief locatiebezoek van een CO2-neutrale fabriek en kantoor op de agenda, bij ABB. Jij kunt erbij zijn!

Lees verder

Reacties

Klinkt leuk en ik ben het er ook mee eens, maar voor het MKB is dit geen haalbare kaart denk ik. Een cursus dus maar .... (?)

@Erwin ik zou zeggen: juist voor MKB-ers is dit haalbare kaart! Social media zijn gratis voorhanden. Getuige het onderzoek is er een wereld te winnen. Het is de vraag wie de handschoen oppakt. Ik wil best een handje helpen ;-) Social media is echter geen doel op zich: stel jezelf vooral de vraag wat je wilt bereiken. Wellicht zijn andere online kanalen zinvoller en beter om dat doel te bereiken. Dat online een serieus kanaal is staat echter als een paal boven water.

Volg, neem deel aan, discussie op LinkedIn http://lnkd.in/zZ-sdK

TIP: http://www.bringyourowncoffee.nl

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up