'Energiezuinige en onderhoudsvriendelijke innovaties populair'

'Energiezuinige en onderhoudsvriendelijke innovaties populair'

Innovaties die gericht zijn op de verbetering van energiezuinigheid en onderhoudsvriendelijkheid zijn populair onder bouwpartijen. Daarnaast worden bouwtijdverkorting en gemak voor eindgebruikers genoemd als beweegredenen om een product te proberen. De bereidheid om meer te betalen voor dergelijke innovaties is laag, waarbij een te hoge prijs wordt aangedragen als reden voor het negeren van het nieuwe product. Deze bevindingen blijken uit het BouwKennis Jaarrapport 2013/2014.

Het rapport stelt in het hoofdstuk ‘Productinnovaties’ de vraag welke innovaties de meeste kans van slagen hebben. Gemiddeld noemt 55 procent van de bedrijven verbetering op het gebied van energiebesparing als reden om een innovatie te proberen. 28 procent geeft een verbetering op het gebied van milieubelasting als reden op. Daarnaast blijken onderhoudsvriendelijkheid, gemak en bouwtijdverkorting belangrijke stimulansen.

Marktpartijen
Uitgesplitst naar de verschillende marktpartijen die in het rapport worden genoemd (architect, hoofdaannemer B&U, installateur, onderaannemer) blijkt dat onderhoudsvriendelijkheid voor vrijwel alle partijen even belangrijk is. De architect, hoofdaannemer en installateur noemen de energiebesparingsmogelijkheden, terwijl deze innovatiesoort voor de onderaannemer een minder grote rol blijkt te spelen. Hoofdaannemers noemen bouwtijdverkorting belangrijk, evenals veiligheidsverbeteringen.

Belemmering
Het onderzoek toont aan dat een hoge prijs een belemmering is bij het uitproberen van een innovatie. Daarnaast wordt onvoldoende informatie over de juiste toepassing van een product als reden gezien om een innovatie te laten liggen. Wanneer er wél gekozen wordt voor een nieuw product, is de vraag naar voorlichting groot.

Het onderzoek toont een discrepantie aan op dit gebied: gemiddeld twintig procent van marktpartijen geeft aan dat ze de toegevoegde waarde van innovaties moeilijk kunnen uitleggen aan afnemers. Dit terwijl er juist een grote behoefte aan deze informatievoorziening is.

Jaarrapport
Naast het onderdeel ‘Productinnovatie’ telt het BouwKennis Jaarrapport 2013/2014 tien andere hoofdstukken. Het rapport bestaat uit de onderdelen ‘Markt’, ‘Marketingmix’, en ‘Thema’s. Laatstgenoemde is onderverdeeld in ‘De rol van het bestek’, ‘Duurzaamheid’ en ‘Bouwen voor de toekomst’. Het BouwKennis Jaarrapport is te bestellen op de website van BouwKennis.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Om bij te dragen aan duurzamere en groenere gezondheidssector ondertekende Boehringer Ingelheim Nederland de Green Deal 3.0 Duurzame Zorg. De deal richt zich op ...

Lees verder

c21 c225
Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onafhankelijk onderzoek van IGG Bouweconomie, gevalideerd door Ingenii Bouwinnovatie, geeft duidelijkheid over welk type kozijnen over een langere periode de voordeligste ...

Lees verder

c21 c185 c225
Financiële incentives voor circulair bouwen

Financiële incentives voor circulair bouwen

Op 13 februari 2025 ontdek je de financiële incentives achter circulair bouwen en leer je over de financiële restwaarde, aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden. ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten voor verduurzamingstransitie

Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten ...

De tweedaagse masterclass ‘Verduurzaming & Transities Woningmarkt’ van Universiteit van Amsterdam (UvA) en Duurzaam Gebouwd geeft inzicht in de ...

Lees verder

c21 c225
Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Het begon allemaal met de droom om van een oude, vervallen en leegstaande fabriek een bruisend, innovatief onderwijscentrum te maken. Stichting Onderwijs Midden-Limburg ...

Lees verder

c21 c41 c225
Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten bloot

Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten ...

Het rapport Op weg naar CO2-neutraal is te downloaden en ligt op de mat. De publicatie benadrukt de urgentie van samenwerking tussen publieke en private partijen ...

Lees verder

c21 c225
Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Op de terugblikpagina van de Klimaattop GO 2024 vind je onder andere de download van het rapport ‘Op weg naar CO2-neutraal’ en verslagen van verschillende ...

Lees verder

c21 c40 c225
De best gelezen artikelen van 2024

De best gelezen artikelen van 2024

Benieuwd naar de artikelen die je dit jaar niet mocht missen? We stellen een top 5 voor je samen van de meest gelezen artikelen van 2024.

Lees verder

c21 c41 c225
Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag  

Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag ...

Onderzoek van Invest-NL en Energy Storage NL toont aan dat warmteopslag de kosten van geleverde warmte van € 0,70 tot € 3,20 per gigajoule verlaagt. Daarnaast ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

Duurzame kozijnen van fossielvrij PVC kunnen CO2 reduceren, volgens EU-normen vastgelegd en bewezen. In dit artikel lees je meer over het succesvol behalen van ...

Lees verder

c21 c225
Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en deals maken

Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en ...

De aftermovie van de Klimaattop GO 2024 laat je verschillende hoogtepunten zien van de tweedaagse conferentie. Bekijk de aftermovie in dit artikel.

Lees verder

c21 c225
State of the art fabriek voor grootschalige industriële projecten

State of the art fabriek voor grootschalige ...

Een volgende stap naar efficiënter en duurzamere productie. Dat wordt mogelijk door een overeenkomst tussen VBI en GOLDBECK Nederland, voor de bouw van de ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up