Onzekerheid verlamt salderingsregeling

Onzekerheid verlamt salderingsregeling

Door de salderingsregeling kunnen kleingebruikers de zonnestroom van panelen die ze niet meteen zelf gebruiken, terugleveren aan het elektriciteitsnet. Dezelfde hoeveelheid elektriciteit mogen ze dan op een later moment gratis van het elektriciteitsnet halen. Door de hoge prijs die consumenten betalen voor elektriciteit, heeft dit de afgelopen jaren geleid tot een interessante businesscase om zonnepanelen te installeren.

Maar de gouden toekomst die zonnepaneelbezitters voor ogen hadden, lijkt voorbij. Donkere wolken pakken zich samen rond de salderingsregeling. Minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft aangegeven dat de overheid volgend jaar de regeling evalueert. Vervolgens is het plan om de regeling na 2020 te versoberen. Wat deze aanpassing precies betekent voor al geplaatste en nieuwe zonnepanelen, is nog onduidelijk. Dat geeft weer problemen bij mensen die zonnepanelen overwegen. Een installatie is met saldering pas na 8 jaar of langer terugverdiend. De angst om na 3,5 jaar opeens de inkomsten te zien verdampen, leidt tot grote onzekerheid bij consumenten. 3,5 jaar is een te korte periode om een investering te doen, die zij in het dubbele van die tijd pas terugverdienen.

Wel zekerheid in andere regelingen

Aan de andere kant zien we dat er twee andere regelingen zijn voor zonnepanelen, die wel zekerheid op lange termijn bieden. Zo ligt de SDE+ subsidie voor zonneparken vast voor 15 jaar. Echter is deze situatie niet helemaal vergelijkbaar met zonnepanelen voor particulieren, omdat voor deze subsidie veel panelen neergelegd moeten worden en opbrengsten per kWh lager zijn dan wat consumenten betalen.

Een tweede regeling, de postcoderoosregeling, is daarentegen vrijwel identiek aan de salderingsregeling. Alleen liggen de panelen dan niet op je eigen dak. Sinds het begin van dit jaar mogen huishoudens met panelen in een postcoderoosregeling de opgewekte stroom volledig salderen met hun eigen gebruik. Een belangrijk verschil is dat bij deze regeling wel zekerheid wordt geboden: de regeling heeft een vaste looptijd van 15 jaar. Toch een groot contrast met de gegeven zekerheid van 3,5 jaar bij de salderingsregeling.

Waarom aanpassing salderingsregeling?

De overheid verantwoordt de wijziging van de salderingsregeling met 2 hoofdargumenten.

  1. Het elektriciteitsnet zou nu gebruikt worden als gratis batterij voor de huishoudens. Maar uitwisseling met het elektriciteitsnet is niet gratis. Zeker niet als straks veel zonnepanelen het elektriciteitsnet verzwaren.
  2. De salderingsregeling is voor de overheid een relatief dure manier om CO2 te reduceren. Per vermeden ton CO2 kost het de overheid meer geld dan andere regelingen. (De salderingsregeling is overigens geen subsidie, maar een belastingmaatregel. De kosten voor de overheid bestaan dus uit een derving van belastinginkomsten).

Duidelijkheid is noodzakelijk

De 2 bovengenoemde argumenten zijn begrijpelijk, niet alleen vanuit de overheid gezien. Ik ben dan ook geen principieel tegenstander van de versobering van de salderingsregeling. Tegelijkertijd zie ik dat zonnepanelen een eenvoudige vorm van duurzame energieopwekking zijn. De maatschappelijke weerstand tegen zonnepanelen is laag en het gebruik van energie ligt letterlijk onder de plaats van het opwekken van de elektriciteit.

Uit eigen ervaring heb ik gezien dat mensen met zonnepanelen zich veel bewuster zijn van hun energiegebruik. Daarom pleit ik voor een lange overgangsperiode, waarin consumenten nog steeds binnen afzienbare tijd hun zonnepanelen kunnen terugverdienen. Het zou vreemd zijn als het salderen via de postcoderoosregeling op het dak van iemand anders financieel interessanter is, dan salderen via je eigen dak.

Tot slot pleit ik vooral om zo snel mogelijk zekerheid over de salderingsregeling te geven en deze zekerheid voor een lange periode af te geven. Want pas dan kunnen en willen veel consumenten investeren in hun eigen productie van duurzame energie. Want dergelijke zekerheid is niet alleen nodig voor grotere projecten via de SDE+ subsidie en postcoderoosregeling, maar ook voor consumenten met zonnepanelen op hun eigen dak.

Auteur Maarten Staats is energieadviseur bij Merosch.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c125 c225 c243
Tweede Kamer steunt nieuwe Energiewet

Tweede Kamer steunt nieuwe Energiewet

De Tweede Kamer nam de nieuwe Energiewet aan, met brede steun. De verse regelgeving vervangt oude elektriciteit- en gaswetgeving.

Lees verder

c125 c211 c212 c223
Whitepaper: Zorg met een integrated virtual power plant voor energiecontinuïteit en vul klimaatdoelstellingen in

Whitepaper: Zorg met een integrated virtual ...

Hoe zorg je voor bedrijfscontinuïteit en een license to operate, terwijl je stappen zet in de energietransitie en energieneutraal wordt? In deze whitepaper ...
c21 c125 c225 c265
Green Energy Day valt op 8 maart

Green Energy Day valt op 8 maart

8 maart is de dag. Dan is het ‘Green Energy Day’ en is alle duurzame energie die we in Nederland produceren ‘op’, als we alles gebruiken. ...

Lees verder

c21 c125 c184 c225 c243
Netcongestie is bepalend voor bouwprojecten

Netcongestie is bepalend voor bouwprojecten

Voor de jaarwisseling werd duidelijk dat ook Den Haag, Groningen en Overijssel volle stroomnetten hebben. Ze worden toegevoegd aan een steeds langere rij aan plekken ...

Lees verder

c21 c125 c225 c243
EIA in 2024: impuls energiebesparing 

EIA in 2024: impuls energiebesparing 

Er is in 2024 een budget van € 259 miljoen beschikbaar voor bedrijven om energiezuinige investeringen te doen. De EIA-Energielijst bevat technieken die een ...

Lees verder

c21 c26 c125 c243
CO2-neutraal Ikazia Ziekenhuis dankzij zonne-energiesysteem distributiecentrum

CO2-neutraal Ikazia Ziekenhuis dankzij zonne-energiesysteem ...

Vanaf november voorziet het distributiecentrum Panattoni Park Heerlen de lokale huurder JD Sport en externe organisatie Ikazia Ziekenhuis te Rotterdam van groene ...

Lees verder

c21 c125 c148 c225 c243
Warmte en stroom combineren voor een flexibeler energienet

Warmte en stroom combineren voor een flexibeler ...

In 2021, tijdens de ontwerpfase van de Regionale Energie Strategie (RES), stond het de bestuurders niet op hun netvlies. Tegenwoordig, bij de uitvoering van de ...

Lees verder

c21 c125 c225
Energierijk Den Haag: leren van de batterij

Energierijk Den Haag: leren van de batterij

Wie dit jaar op Den Haag Centraal arriveert en vervolgens naar Rijnstraat 8 loopt, zal het wellicht zijn opgevallen. In de overdekte passage naar de rijksgebouwen ...

Lees verder

c11 c21 c125 c225 c243 c261
Quick wins dankzij energiemonitoring en -management

Quick wins dankzij energiemonitoring en -management

Waar voorheen aardgas de dienst uitmaakte en onze gebouwen van energie voorzag, is er een duidelijke verandering ingezet. Fossiele brandstoffen maken plaats voor ...

Lees verder

c21 c125 c225 c243 c261
De toekomst van systemen voor energiemanagement

De toekomst van systemen voor energiemanagement

Hoe gaan we het internet of energy in de toekomst inrichten en welke kwesties moeten daarvoor nog worden opgelost? Die vragen stonden centraal tijdens de drukbezochte ...

Lees verder

c21 c125 c225 c243
‘Extra investeren in opslag van duurzame elektriciteit’

‘Extra investeren in opslag van duurzame ...

Nederland is in Europa koploper op het gebied van zonne-energie, maar de enorme opwekcapaciteit vraagt snel om meer ruimte voor het lokaal opslaan van elektriciteit. ...

Lees verder

c21 c125 c225 c243 c261 c281
Nieuwste oplossingen voor groene waterstofketen

Nieuwste oplossingen voor groene waterstofketen

Waterstof biedt een oplossing voor de uitdagingen van de elektrificatie van de industrie. De ontwikkelingen op dit gebied gaan momenteel heel snel. Blijf daarom ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up