Bouwketen bereid meer te betalen voor innovaties energiebesparing

Bouwketen bereid meer te betalen voor innovaties energiebesparing

Beslissers in de bouwketen zijn bereid extra te betalen voor een innovatie als het de juiste voordelen biedt. Dit blijkt uit het hoofdstuk ‘Prijs’ van het BouwKennis Jaarrapport 2010/2011.

In dit hoofdstuk wordt onder andere onderzocht hoe partijen in de bouwketen reageren op de prijsstelling van een nieuw product. Een innovatief product mag volgens gemiddeld 46% van de bedrijven duurder zijn als het verbeteringen bevat op het gebied van energiebesparing. Bij de duurzaamheid van materialen is dit 42%. Ook gemak voor de eindgebruiker wordt veel genoemd.

Prijs
In het BouwKennis Jaarrapport 2010/2011 is dit jaar uitgebreid aandacht besteed aan de introductie van nieuwe producten binnen de bouwketen. Hierbij is er onder andere aandacht besteed aan de mate waarin de sector vindt dat het huidige assortiment ruwbouw-, afbouw- en installatieproducten aansluit op de marktvraag.

In het hoofdstuk 'Prijs' is hierbij specifiek gekeken naar de prijsstelling bij de introductie van nieuwe producten. Hebben bouwende partijen meer vertrouwen in producten die  duurder zijn dan gemiddeld? Welke rol speelt merkbekendheid? Is een dure introductie juist reden om een product niet uit te proberen? Deze vragen zijn gesteld aan architecten,  hoofdaannemers B&U, installateurs en onderaannemers.

Geconcludeerd kan worden dat een te hoge prijs bij een introductie van nieuwe producten over het algemeen geen voorkeur geniet. Het percentage bouwende partijen dat meer vertrouwen heeft in producten die duurder zijn is relatief laag. Voor bijna eenderde van de bouwende partijen is een hogere prijs van nieuwe producten de belangrijkste reden om ze niet uit te proberen.

Energiebesparing en duurzaamheid troef
Voor welk soort innovaties zijn ze dan wel bereid extra te betalen? Een innovatief product mag volgens gemiddeld 46% van de bedrijven duurder zijn als verbeteringen gericht zijn op energiebesparing. Bij de duurzaamheid van materialen is dit 42%. Vooral voor architecten en installateurs speelt energiebesparing en duurzaamheid een belangrijke rol in het keuzeproces.

Gemak voor de eindgebruiker
Ook gemak voor de eindgebruiker is voor veel bedrijven een aspect waar ze extra voor willen betalen (gemiddeld 38%). Voor onderaannemers is dit zelfs het meest genoemde element. Een snellere bouw is vooral voor hoofdaannemers B&U van belang. Van hen is 47% bereid hier extra voor te betalen. Uiteraard zijn de esthetische mogelijkheden en een onderscheidende vormgeving vooral voor architecten belangrijk. Opvallend is dat respectievelijk 23% en 21% van de architecten ook prefab en systeembouw noemt als verbeteringen waarvoor ze meer willen betalen.

Fabrikant, blijf informeren
Gemiddeld geeft slechts 10% van de bedrijven aan dat een nieuw product nooit duurder mag zijn, ook niet als het verbeteringen op bepaalde gebieden oplevert. Bij onderaannemers ligt dit percentage met 15% het hoogst. Deze percentages liggen veel lager dan het aandeel dat eerder in het onderzoek aangeeft een duurder product niet uit te proberen. Hieruit kan worden opgemaakt dat beslissers in de bouwsector toch bereid extra voor een product te betalen, als het maar de juiste voordelen biedt.

Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de prijselasticiteit van de vraag hoog is in de bouwsector. Als het prijsverschil met bestaande producten groter is, zullen snel minder bedrijven bereid zijn het product te gebruiken. Dit geldt zeker zolang de crisis in de sector nog voorduurt en de focus op de laagste prijs groot is. Voor toeleveranciers in de bouwsector betekent dit enerzijds dat ze heel kritisch moeten zijn in de prijsstelling van een nieuw product. Anderzijds moeten ze hun afnemers blijven informeren over toegevoegde waarde van hun producten, merken en innovaties.

BouwKennis Jaarrapport Nederland 2010/2011
Het BouwKennis Jaarrapport Nederland is als een marketingplan opgebouwd. Naast een analyse van de belangrijkste ontwikkelingen in de bouwbranche bevat het rapport belangrijke informatie voor de vijf P's uit de marketingmix. Zo hebben partijen aan de hand van de hoofdstukken 'Product', 'Prijs', 'Plaats', 'Promotie' en 'Personeel' een blauwdruk voor hun marketingplan in handen.

Voor meer informatie neemt u contact op met Jeroen Janssen (010) 2066996

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

c21 c225
CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor meerstemmigheid”

CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor ...

We bevinden ons op een cruciaal kruispunt, om onze planeet leefbaar te houden. Door van transparantie naar transformatie te gaan, verzilveren bedrijven kansen rondom ...

Lees verder

c21 c225
Daad bij het woord voegen

Daad bij het woord voegen

Voor Duurzaam Gebouwd zette Farid Saif, adviseur bouwfysica en duurzaamheid bij DWA en één van de deelnemers van de Klimaattop GO 2024, zijn belangrijkste ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c21 c225
Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur ...

Dutch Green Building Council heeft een nieuwe algemeen directeur. Vanaf 1 januari 2025 volgt Brigit Gerritse interim-directeur Daphne Braal op. Gerritse ervaart ...

Lees verder

c21 c225
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards

Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse ...

Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen van de eerste Nederlandse CSRD ...

Lees verder

c21 c225
Hoe realiseren we wél de energietransitie?

Hoe realiseren we wél de energietransitie?

De energietransitie vormt een grote uitdaging voor de hele gebouwde omgeving: van woningcorporaties tot gemeenten en energiebedrijven. Netcongestie, personeelstekorten, ...

Lees verder

c21 c225 c237
Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Er is zo veel over te doen geweest: Zero Emissiezones. Wat gaat er gebeuren in 2025 nu de rijksoverheid dit plan niet langer ondersteunt, terwijl 14 gemeentes aangeven ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c225 c237
Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor of fabriek 

Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor ...

Op 21 november staat er een exclusief locatiebezoek van een CO2-neutrale fabriek en kantoor op de agenda, bij ABB. Jij kunt erbij zijn!

Lees verder

keyboard_arrow_up