Basisschoollessen brengen begrip bij voor waarde natuur
Heijmans werkt in het schooljaar 2013 – 2014 mee aan duurzaamheidslessen op basisscholen in de regio ’s-Hertogenbosch, zo is overeengekomen met Oertijdmuseum De Groene Poort uit Boxtel. De ondersteuning bestaat uit een geldbedrag en inhoudelijke bijdragen zoals lesmateriaal en mogelijk gastdocentschap.
Heijmans meldt dat de lessen zijn gericht op basisschoolgroep drie tot en met acht. Het doel van de duurzaamheidslessen is om kinderen begrip bij te brengen voor de waarde van de natuur en kwaliteit van de leefomgeving.
Slim bouwen
“Slim bouwen maakt het mogelijk dat wegen en gebouwen de natuur niet in de weg hoeven te zitten.”Als voorbeelden van slim bouwen noemt Heijmans het integreren van vleermuiskasten in gebouwen, het verbinden van natuurgebieden waar snelwegen doorlopen via windtunnels of ecoducten. Daarnaast kan gebiedsontwikkeling met oog voor de biodiversiteit bijdragen aan een hogere kwaliteit van de natuur met een bouwproject.
Over De Groene Poort
Oertijdmuseum De Groene Poort is een educatieve stichting en bezoekerscentrum van het natuurgebied Het Groene Woud, tussen Eindhoven, Tilburg en 's-Hertogenbosch. De organisatie verricht veel werk op het gebied van educatie en verzorgt onder meer lessen op scholen in de regio. Onlangs werd De Groene Poort door de Provincie Noord-Brabant onderscheiden met de 'Parel van Biodiversiteit'.
Integreren
Ook bij Hogeschool Utrecht staat het integreren van duurzaamheid in het onderwijs hoog in het vaandel. André Henken, directeur van de Faculteit Natuur en Techniek aan de Hogeschool Utrecht, stelt dat men met ‘Duurzaam Doen’, een jaarlijks terugkerende kennisconferentie over duurzaamheid, in vijf jaar tijd veel heeft bereikt: “Onze studenten zijn de medewerkers, leidinggevenden en beleidsmakers van morgen. Als we duurzaamheid niet in het onderwijs integreren krijgen we nooit een duurzame economie.”