Nieuwe armaturen voor Amsterdam RAI

Nieuwe armaturen voor Amsterdam RAI

Amsterdam RAi zet in de gehele bedrijsfvoering in op duurzaamheid, dus wordt er goed gekeken naar energiezuinige oplossingen.

Ver voor binnenkomst in Amsterdam RAI prijkt het metershoge bord op de voorgevel: Europa's Groenste Beursgebouw. Een titel die met trots wordt gedragen en door de gehele bedrijfsvoering wordt doorgevoerd; van papierloze werkplekken tot biologische catering.

Vorig jaar was het tijd dat de TL-verlichting in de Amstelhal werd vervangen. De oude armaturen kwamen uit de jaren '70, de nieuwe verlichting kon daarom per definitie een stuk energiezuiniger.

In de zoektocht naar een aanbieder die hen hierbij kon helpen, kwam Harry van Fruchten, Manager Projecten bij de RAI, uit bij GreenFox: "We hadden al meerdere aanbiedingen ontvangen van diverse firma's. GreenFox was de enige die een proactieve en volledige begeleiding tijdens dit ombouwproces van T8 naar T5 lampen beloofde. Daarnaast konden we direct resultaat van besparingen zien tijdens de verlichtingsscan. Dat sprak mij enorm aan, want ik geloof in de meerwaarde van meten is weten".

Amstelhal
GreenFox deed lichtmetingen om te kijken welke verlichting het beste zou passen in de hallen van elf meter hoog. Daarbij werden bijvoorbeeld lampen met reflector of zonder reflector getest en tijdelijk verschillende sterktes lampen geplaatst. De 49Watt-lampen zonder reflector bleken de beste oplossing. Na keuring en goedkeuring van de directie werd overgegaan tot het demonteren van de armaturen.

"Grote uitdaging hierbij was dat de core business, het draaien van beurzen en congressen, ongestoord door kon gaan", vertelt Van Fruchten. "Daarom werden van vier vakken in de hal de rijen armaturen om en om gedemonteerd en moesten we een strakke planning naleven".

MVO
"MVO is meer dan een financieel plaatje of meedoen in een maatschappelijke trend", licht Van Fruchten toe. "Binnen Amsterdam RAI werken tweeëntwintig MVO-ambassadeurs, elk werkzaam bij een andere afdeling. Ieder van ons moet per week verantwoordelijkheid afdragen aan de directie: wat is het resultaat van de keuzes die je maakt? Past het binnen de gestelde duurzaamheiddoelstellingen van Amsterdam RAI? Mijn verantwoordelijkheid ligt binnen de afdeling Energie en het was niet meer dan logisch om te kiezen voor de GreenFox-methode. Dankzij hen kon ik direct resultaat laten zien en zo hebben we uiteindelijk ook onze milieudoelstelling van 5% besparing per jaar gehaald'.

Strikte planning
Binnen vier maanden werden door twee man in een hoogwerker en een supervisor vanuit de opdrachtgever alle 1600 armaturen in de hal omgebouwd. Dat dit langer duurde dan gebruikelijk is voor GreenFox, had alles te maken met de toegang tot de Amstelhal. Aan de hand van een strikte planning kon er alleen tijdens de opbouw en afbraak van beurzen in de hal worden gewerkt. Zowel voor de demontage als voor de terugplaatsing een hele uitdaging, waarbij GreenFox nauw samenwerkte met de Technische Dienst van Amsterdam RAI.

Eén eindverantwoordelijke verzorgde een regelmatige update van het ombouwproces aan Harry van Fruchten. "Een gewone installateur denkt alleen aan het aantal buizen dat hij moet leveren. GreenFox gaf ons de keuze uit vier soorten verlichting, kon direct doorrekenen wat ons dit zou opleveren, demonteerde en verving en had respect voor onze klant wanneer die in de hallen terecht moest. En dat is uiteindelijk degene die zonder het te merken er het meeste profijt van heeft".

 Door een upgrading van 280 lux naar 400 lux kreeg de Amstelhal een mooie, egale uitstraling. En dat zonder dat je meer armaturen gebruikt of hele nieuwe bekabeling moet doortrekken. "En dat merk je uiteindelijk natuurlijk ook in de eindrekening!" aldus Fruchten.

Foto:  Harry van Fruchten(RAI Amsterdam) links en Renzo Deurloo(GreenFox) rechts.

 

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26
Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst opbouwt

Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst ...

In dit artikel kijken we hoe het Leger des Heils, bekend om hun wereldwijde inzet voor compassie en gemeenschapswerk, technologie gebruikt om hun vastgoed te verduurzamen. ...

Lees verder

c21 c26 c41
Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame 50

Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame ...

Hoogleraar en coördinator duurzaamheid Andy van den Dobbelsteen van TU Delft won tijdens de Klimaattop GO 2024 de felbegeerde ABN AMRO Duurzame 50. Voor Andy ...

Lees verder

c21 c26
Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting naar innovatieve oplossingen

Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting ...

Het Openingsdebat van de Klimaattop GO 2024 ging over échte versnelling in de gebouwde omgeving. Onno Dwars in zijn openingsspeech: “Deze twee dagen ...

Lees verder

c21 c26 c237
CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

In Almere worden 60 duurzame woningen gebouwd met CO2-negatieve gevelstenen. De Pirrouet CO2-negatieve gevelsteen, zoals deze wordt genoemd, moet ervoor zorgen ...

Lees verder

c21 c26
Inzicht in CO2-uitstoot voor Maastricht UMC+

Inzicht in CO2-uitstoot voor Maastricht UMC+

Een CO2-stromenkaart, op basis van scope 1, 2 én 3, geeft Maastricht UMC+ inzicht in de kansen voor reductie van schadelijke broeikasgassen.

Lees verder

c21 c26 c120
De Brinck Haarlem: unieke opgave op uitdagende locatie

De Brinck Haarlem: unieke opgave op uitdagende ...

De transformatie van de voormalige Brinkmanpassage naar 100 appartementen is in vele opzichten een bijzonder project. In project ‘De Brinck’ komt veel ...

Lees verder

c21 c26 c277
Groen stedelijk plein in balans

Groen stedelijk plein in balans

De herinrichting van het Hofplein van Rotterdam zorgt voor een betere balans tussen voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Er is meer ruimte voor voetgangers ...

Lees verder

c21 c26
Duurzaam en circulair complex gaat op in groene omgeving

Duurzaam en circulair complex gaat op in groene ...

Het leggen van een eerste steen is een symbolische handeling om de start van een bijzonder bouwproject te vieren. DevCo Real Estate en VDR Bouwgroep deden het op ...

Lees verder

c21 c26 c40 c184 c237
Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Dit najaar gaat een project van start dat zich richt op innovatieve oplossingen voor de energietransitie in Nederlandse wijken. Stichting Pioneering deed de projectaanvraag, ...

Lees verder

c21 c26 c143
<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters ...

IVO Deurne is een samenwerkingsverband tussen vier middelbare scholen, waarvan twee én het voormalige Stafbureau zijn sinds begin dit jaar onder één ...

Lees verder

c21 c26 c41 c143
<span class='TextRun SCXW193198526 BCX0' lang='NL-BE' xml:lang='NL-BE' data-contrast='auto'>School in Lübeck lost koeluitdaging op</span>

School in Lübeck lost koeluitdaging op

De pas gerenoveerde Baltic-Schule in Lübeck (D) biedt plaats aan ongeveer 1060 leerlingen. In 2014 werd de renovatie van de school gepland en in 2017 kwam ...

Lees verder

c21 c26
Strategische samenwerking voor innovatie

Strategische samenwerking voor innovatie

Om toekomstige ontwikkelingen op het vlak van duurzaamheid het hoofd te bieden, zijn DWA en Hemubo een strategische samenwerking aangegaan. De ondertekening van ...

Lees verder

Reacties

Het antwoord is prima, maar is hier wel de juiste vraag gesteld? Energiebesparing is een goed idee, maar een lamp die uit staat is wat dat betreft nog altijd beter dan een energiezuinige lamp... Is er ooit overwogen om daglicht toe te laten in de 'black box' die Amsterdam Rai heet? Is het ondenkbaar dat congreshallen, bedrijfshallen, supermarkten en veel meer 'dichte dozen' eens wat daglicht krijgen? Stap 1 in de trias energetica is het beperken van de vraag. De stap lijkt hier, zoals zo vaak, overgeslagen. Natuurlijk, daglicht is complexe materie en oververhitting kan een grote uitdaging vormen. Toch loont een onderzoek naar daglichtmogelijkheden gedurende de exploitatie absoluut de moeite: zowel qua energiebesparing als qua beleving van de ruimte. Mijn stelling: kunstlicht in een 'dichte doos' is niet duurzaam; slim geschakeld kunstlicht als aanvulling op daglicht is dat wel.

"Amsterdam RAi zet in de gehele bedrijsfvoering in op duurzaamheid" begint dit verhaal. Heel mooi want vanaf 2002 neemt het RAI energieverbruik steeds toe. Neem het autogebruik de RAI schrijft: "Amsterdam RAI is zeer goed te bereiken met het openbaar vervoer" en over de komende Noord-zuidlijn: "De verwachting is dat deze lijn bijdraagt aan de beperking van het autoverkeer van- en naar de RAI". Geloven ze het zelf? Dat zou je niet zeggen, nu ze hun parkeerruimte met een kwart willen uitbreiden. De bekende kloof tussen PR en werkelijkheid.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up