'Subsidie cruciaal voor energiebesparing in bestaande bouw’

'Subsidie cruciaal voor energiebesparing in bestaande bouw’

Partijen uit de bouwkolom vinden dat de overheid het beste subsidies kan aanbieden aan consumenten om energiebesparing in de bestaande woningvoorraad te stimuleren.

Ruim de helft van de marktpartijen noemt deze maatregel. Ook een verlaging van het BTW-tarief voor renovatie wordt vaak genoemd als steun in de rug van het energiebesparingsbeleid in de bestaande bouw. Dit blijkt uit onderzoek voor het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2009/2010.

Hoewel de focus van Den Haag op het gebied van energiebesparing in eerste instantie vooral op nieuwbouw lag, is er inmiddels ook veel aandacht voor de mogelijkheden die de bestaande woningvoorraad biedt.

Een recent voorbeeld hiervan is het nationale energiebesparingprogramma Meer Met Minder, met als doel dat in 2020 2,4 miljoen bestaande woningen en andere gebouwen blijvend 30% minder energie gebruiken.

Energiebesparende maatregelen overheid
De overheid heeft als regulerende partij diverse opties voorhanden om energiebesparing in de bestaande woning- en gebouwvoorraad te bevorderen. Aan welke maatregelen geeft de bouwkolom de voorkeur?

Bijna zes op de tien marktpartijen zijn ervan overtuigd dat het aanbieden van subsidie aan consumenten de beste overheidsmaatregel is om energiebesparing in de bestaande bouw te stimuleren. Vooral woningcorporaties (72%) geven dit aan, gevolgd door onderaannemers en installateurs (beide 60%).

Effect van subsidies groot
In Nederland lijken subsidies voor een behoorlijke stimulans te zorgen. In 2009 was er bijvoorbeeld in totaal € 88 miljoen gereserveerd voor subsidies op zonnepanelen voor bedrijven en particulieren in het kader van de subsidieregeling duurzame energie (SDE). Hoewel dit al bijna een verdubbeling is van 2008, werd de subsidiepot voor grotere zonnepanelen al binnen enkele dagen ruim overtekend. Ook voor kleinere zonnepanelen was flinke belangstelling.

In juli 2009 zijn er bovendien een aantal tijdelijke regelingen van start gegaan die consumenten en professionals moeten stimuleren om te investeren in energiebesparende maatregelen voor woningen en andere gebouwen. Eén van deze regelingen is een subsidie op isolatieglas.

Verlaging BTW-tarief voor renovatie
Een andere veelgenoemde maatregel die de overheid zou kunnen doorvoeren, is een verlaging van het BTW-tarief op het onderhoud van particuliere woningen. Bijna de helft (47%) van de partijen uit de bouwkolom denkt dat de overheid dit het beste kan doen om energiebesparing in de bestaande voorraad te stimuleren. Onder klusbedrijven is dit zelfs de vaakst genoemde maatregel. Deze keuze is niet verwonderlijk, aangezien klusbedrijven hier zelf veel baat bij hebben.

Stimuleer energiezuinige gebouwen
Het BTW-tarief zou omlaag moeten van 19% naar 6%. Dit zou energiezuinige verbouwingen kunnen stimuleren en tegelijkertijd een effectieve oplossing zijn om werkgelegenheid te behouden. In het pakket tijdelijke maatregelen dat 1 juli 2009 van kracht ging, is deze maatregel in zeer beperkte vorm doorgevoerd, vanuit een visie op energiebesparing.

Hierbij is de BTW voor vloer-, dak- en gevelisolatie van woningen verlaagd. De lobby vanuit de sector richtte zich aanvankelijk juist op een bredere invoering van BTW-verlaging voor onderhoud om particulieren en bedrijven te stimuleren geld uit te geven.

Fiscale regeling
Ook een fiscale regeling waarmee onder andere corporaties kunnen investeren in energiebesparende maatregelen (30%) en minder regelgeving (27%) worden vaak genoemd. Woningcorporaties noemen als enige partij met regelmaat het energielabel (14%).

Dit kan te maken hebben met de grote problemen die er spelen rond de invoering van het energielabel. Uit onderzoek van de VROM-inspectie bleek bijvoorbeeld dat zes op de tien woningen in Nederland een onjuiste energie-index hebben en hierdoor niet het juiste energielabel krijgen.

Hoewel alle eerdergenoemde maatregelen in oorsprong bedoeld zijn om energiebesparing te stimuleren, creëren ze - indien succesvol - tegelijkertijd werkgelegenheid voor de bouwkolom. Partijen uit de bouwkolom kunnen dit in positieve zin in de orderportefeuille merken als ze efficiënt inspelen op de kansen die deze maatregelen bieden.

Bron: BouwKennis

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

c21 c225
CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor meerstemmigheid”

CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor ...

We bevinden ons op een cruciaal kruispunt, om onze planeet leefbaar te houden. Door van transparantie naar transformatie te gaan, verzilveren bedrijven kansen rondom ...

Lees verder

c21 c225
Daad bij het woord voegen

Daad bij het woord voegen

Voor Duurzaam Gebouwd zette Farid Saif, adviseur bouwfysica en duurzaamheid bij DWA en één van de deelnemers van de Klimaattop GO 2024, zijn belangrijkste ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c21 c225
Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur ...

Dutch Green Building Council heeft een nieuwe algemeen directeur. Vanaf 1 januari 2025 volgt Brigit Gerritse interim-directeur Daphne Braal op. Gerritse ervaart ...

Lees verder

c21 c225
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards

Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse ...

Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen van de eerste Nederlandse CSRD ...

Lees verder

c21 c225
Hoe realiseren we wél de energietransitie?

Hoe realiseren we wél de energietransitie?

De energietransitie vormt een grote uitdaging voor de hele gebouwde omgeving: van woningcorporaties tot gemeenten en energiebedrijven. Netcongestie, personeelstekorten, ...

Lees verder

c21 c225 c237
Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Er is zo veel over te doen geweest: Zero Emissiezones. Wat gaat er gebeuren in 2025 nu de rijksoverheid dit plan niet langer ondersteunt, terwijl 14 gemeentes aangeven ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c225 c237
Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor of fabriek 

Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor ...

Op 21 november staat er een exclusief locatiebezoek van een CO2-neutrale fabriek en kantoor op de agenda, bij ABB. Jij kunt erbij zijn!

Lees verder

Reacties

De maatregelen zijn doorgevoerd, niet op basis van een visie op energiebesparing, maar met oog op het creeren van enige werkgelegenheid (ca. 2 a 3 duizend mensjaren) bij een verlies van veel werkgelegenheid (ca. 50 duizend mensjaren). Het is een druppel op een gloeiende plaat. De maatregel kost het ministerie ca. 25 miljoen (berekend) en levert ze ca. 530 miljoen op aan extra energiebelasting op aardgas. Bron: 'fiscale vergroenings'brief van de staatssecretaris van Financien.

@Ernst hoe kan er extra geld binnen komen van energiebelasting op aardgas door energiebesparingsmaatregelen in de gebouwde omgeving? Of tel je de 2 maatregelen bij elkaar op en beschouw je een extra energiebelasting op aardgas als financieringsbron voor de energiebesparingsmaatregelen? Naar mijn weten is de energiebelasting op aardgas geen bestemmingsheffing die rechtstreeks gebruikt wordt voor energiebesparing.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up