Waarom energie-innovaties massaal mislukken

Waarom energie-innovaties massaal mislukken

“Ik leg het je nog één keer uit.” Met bewonderenswaardig doorzettingsvermogen bracht de innovator zijn energie-innovatie aan de man. Om na verloop van tijd te verzuchten: “Dan moet het maar verplicht worden gesteld.” 

Op het STEM-congres van 1 oktober kwamen 240 deelnemers in Amersfoort bijeen om zich te buigen over de niet technische aspecten van energie-innovaties. Het gaat niet zo goed met de implementatie van deze innovaties, die hard nodig zijn om de energiedoelen voor 2020 en 2023 te halen. Vernieuwende ideeën genoeg, maar brede successen blijven uit. Toch werd het een vrolijke, positieve dag met een hilarische afsluiting van het cabaretduo MiER.  

Wel zooi, geen x-factor

Niels Götz sprak overtuigend over zijn recente publicatie ‘Verleid de consument’ [5Plus 1, 2015]: “Er is pas sprake van een innovatie als de vernieuwing daadwerkelijk en veelvuldig wordt gebruikt of toegepast. Anders is er sprake van een uitvinding of inventie. Voor veel uitvindingen geldt dat ze technisch goed werken, maar alsnog sneuvelen bij de marktintroductie.”

Bij die marktintroductie spelen mensen, of beter: vrouwen, de hoofdrol. Götz: “De vrouw des huizes neemt 80% van de beslissingen over wonen en inrichten. Zij vindt een verhaal over een hogere Coefficient Of Performance (COP) van een warmtepomp niet zo interessant.” Bovendien gaat deze boodschap verloren in de hausse van 1.500 commerciële uitingen, die ons brein dagelijks te verwerken krijgt. Om in termen van Götz te blijven: het ontbreekt de meeste energie-innovatie simpelweg aan de x-factor. Daarentegen leveren de innovaties wel een hoop zooi op. Daar zit niemand op te wachten. Götz hierover: “Appelleer veel meer aan de behoeften van ons oerbrein, dat waakt over voedsel, veiligheid en voorplanting. Inbraakwerend dubbelglas, gezonde ventilatie en een thermostaat die rook meldt bijvoorbeeld. En maak de innovaties zo mooi dat mensen er hebberig van worden. Pas dan kun je concurreren met een nieuwe smartphone of nieuwe keuken”.    

Motivatie, gemak en een trigger

Marketingpsycholoog Peter Paul van Kempen gaf zijn publicatie en presentatie de titel: ‘Kijken met arendsogen’ [Van Kempen, 2015]. Een arend combineert een brede blik van bijna 360 graden met een ongelofelijke focus op een facet hierbinnen. Hij onderzocht de kansen en mogelijkheden van het verduurzamen van kantoren en concludeert dat we veel beter en breder moeten kijken naar de setting, of in zijn termen de constellatie met vele betrokken partijen. Geen van hen is tegen ‘duurzaam’, maar echt veel winst valt er niet te behalen. En dat terwijl het wel veel moeite kost en risico’s met zich meebrengt. Van Kempen legt in zijn onderzoek precies de vinger op de zere plek en biedt met strategiekaarten mogelijkheden om de kansen voor energie-innovaties te verbeteren. Hij gebruikt daarbij de theorie van innovatiepsycholoog dr. B.J. Fogg met de factoren motivatie, gemak en een trigger. Als er een trigger is, bijvoorbeeld de herinrichting van een pand, moeten overheid en aanbieders ervoor zorgen dat alle partijen gemotiveerd zijn en er vooral ook voor zorgen dat het proces eenvoudiger wordt door voldoende deskundigheid, samenwerking en het delen van successen.  

Doelgroepssegmentatie noodzaak

Het derde onderzoek dat in opdracht van RVO.nl is verricht en gepubliceerd op het congres van 1 oktober, betreft de rol van de burger bij energie-innovaties. De Nederlandse burger laat zijn stem flink horen als het gaat om innovatie als zonne-energie, windenergie en biomassa. Helemaal niet waar, ontdekte marktonderzoeksbureau Motivaction: Dé burger bestaat niet en al helemaal niet als het gaat om dit onderwerp. Weliswaar vindt 78% van de Nederlandse bevolking dat het opwekken van energie duurzamer moet, maar vervolgens zijn de verschillen groot. Motivaction ondervroeg in 2 fasen respectievelijk 1.576 en 1.021 Nederlanders en is gekomen tot een opdeling in 5 goed te onderscheiden, voldoende homogene groepen.

Goed nieuws: de groep ‘Tegenstanders’ die het nut niet inzien van duurzaamheid en zich actief verzetten, is slechts 8%. Maar zij blijken goed kennis van zaken te hebben, niet gevoed door wat hen betreft onbetrouwbare informatie van overheden en milieuorganisaties. De publicatie ‘Burgers komen in beweging voor energie' biedt handvatten voor techniekontwikkelaars, beleidsmakers en andere geïnteresseerden om innovaties optimaal af te stemmen op diverse segmenten onder de Nederlandse burgers.

Op het congres van 1 oktober is het programma STEM ongedoopt tot MVI-energie. Uit het congres werd 1 ding erg duidelijk: kijk naar wat echte mensen echt willen. En zoek daarbij naar doelgroepen die én bereikbaar zijn én van strategisch belang zijn bij het laten landen van innovaties.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c41 c125 c243
Stadhuis Eindhoven krijgt groen energiedak

Stadhuis Eindhoven krijgt groen energiedak

Het stadhuis van Eindhoven krijgt een dak van zonnepanelen (PV(t) panelen) met een dubbele functie. Naast elektriciteit (PV-deel) leveren ze ook warmte (thermisch ...

Lees verder

c125 c211 c212 c223
Whitepaper: Zorg met een integrated virtual power plant voor energiecontinuïteit en vul klimaatdoelstellingen in

Whitepaper: Zorg met een integrated virtual ...

Hoe zorg je voor bedrijfscontinuïteit en een license to operate, terwijl je stappen zet in de energietransitie en energieneutraal wordt? In deze whitepaper ...
c21 c40 c125 c225 c243
Tweede Kamer steunt nieuwe Energiewet

Tweede Kamer steunt nieuwe Energiewet

De Tweede Kamer nam de nieuwe Energiewet aan, met brede steun. De verse regelgeving vervangt oude elektriciteit- en gaswetgeving.

Lees verder

c21 c125 c225 c265
Green Energy Day valt op 8 maart

Green Energy Day valt op 8 maart

8 maart is de dag. Dan is het ‘Green Energy Day’ en is alle duurzame energie die we in Nederland produceren ‘op’, als we alles gebruiken. ...

Lees verder

c21 c125 c184 c225 c243
Netcongestie is bepalend voor bouwprojecten

Netcongestie is bepalend voor bouwprojecten

Voor de jaarwisseling werd duidelijk dat ook Den Haag, Groningen en Overijssel volle stroomnetten hebben. Ze worden toegevoegd aan een steeds langere rij aan plekken ...

Lees verder

c21 c125 c225 c243
EIA in 2024: impuls energiebesparing 

EIA in 2024: impuls energiebesparing 

Er is in 2024 een budget van € 259 miljoen beschikbaar voor bedrijven om energiezuinige investeringen te doen. De EIA-Energielijst bevat technieken die een ...

Lees verder

c21 c26 c125 c243
CO2-neutraal Ikazia Ziekenhuis dankzij zonne-energiesysteem distributiecentrum

CO2-neutraal Ikazia Ziekenhuis dankzij zonne-energiesysteem ...

Vanaf november voorziet het distributiecentrum Panattoni Park Heerlen de lokale huurder JD Sport en externe organisatie Ikazia Ziekenhuis te Rotterdam van groene ...

Lees verder

c21 c125 c148 c225 c243
Warmte en stroom combineren voor een flexibeler energienet

Warmte en stroom combineren voor een flexibeler ...

In 2021, tijdens de ontwerpfase van de Regionale Energie Strategie (RES), stond het de bestuurders niet op hun netvlies. Tegenwoordig, bij de uitvoering van de ...

Lees verder

c21 c125 c225
Energierijk Den Haag: leren van de batterij

Energierijk Den Haag: leren van de batterij

Wie dit jaar op Den Haag Centraal arriveert en vervolgens naar Rijnstraat 8 loopt, zal het wellicht zijn opgevallen. In de overdekte passage naar de rijksgebouwen ...

Lees verder

c11 c21 c125 c225 c243 c261
Quick wins dankzij energiemonitoring en -management

Quick wins dankzij energiemonitoring en -management

Waar voorheen aardgas de dienst uitmaakte en onze gebouwen van energie voorzag, is er een duidelijke verandering ingezet. Fossiele brandstoffen maken plaats voor ...

Lees verder

c21 c125 c225 c243 c261
De toekomst van systemen voor energiemanagement

De toekomst van systemen voor energiemanagement

Hoe gaan we het internet of energy in de toekomst inrichten en welke kwesties moeten daarvoor nog worden opgelost? Die vragen stonden centraal tijdens de drukbezochte ...

Lees verder

c21 c125 c225 c243
‘Extra investeren in opslag van duurzame elektriciteit’

‘Extra investeren in opslag van duurzame ...

Nederland is in Europa koploper op het gebied van zonne-energie, maar de enorme opwekcapaciteit vraagt snel om meer ruimte voor het lokaal opslaan van elektriciteit. ...

Lees verder

Reacties

@kantoorvolenergie Het kan als je het wilt! Je kan je nog aanmelden als je je kantoor (als gebruiker of eigenaar) wil renoveren naar een gegaranderrde comfortabele, gezonde en energieneutrale werkomgeving. #durftevragen

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up