Haven als buitenlokaal
- Project
- Duurzame Scholen
Het Sydhavnen-schoolgebouw in Kopenhagen creëert een fysieke band met de stad en de integratie van een waaier aan culturele ontmoetingsactiviteiten. Deze dienen de interactie tussen de studenten, hun familie en het brede publiek te stimuleren.
Het schoolontwerp van JJW Architect stelt zich open naar zijn omgeving met een reeks gebruikszones op de beneden- en eerste verdieping. Deze bieden plaats aan praktijkklassen, muzieklokalen en eetruimtes die toegankelijk zijn voor het publiek. Een grote buitentrap doet dienst als ontmoetingsplek en vormt een fysieke verbinding met de haven, die fungeert als een extra buitenlokaal. Speelterreinen op de daken zetten aan tot lichamelijke activiteit en beweging.
Gelaagde verscheidenheid
Net als de stad herbergt het gebouw een gelaagde verscheidenheid aan publieke, semipublieke en private ruimtes, met overlappende functies in verschillende hoogtes en afmetingen. Deze diversiteit speelt in op de behoeften van de verschillende leeftijdsgroepen binnen de school en voorziet in ruimtes voor bijeenkomsten, klassikaal onderwijs, groepstaken en individuele activiteiten.
De gevel van het gebouw herinnert leerlingen en bezoekers aan het werk van de Deense dichter Hans Christian Andersen en zijn bespiegelingen over water. De architecten werkten samen met de Rockpanel Group bij het plaatsen van de gezeefdrukte tekst en afbeeldingen op de speciaal voor dit project gemaakte Rockpanel Colours-gevelpanelen in subtiele zee-tinten.
Steeds een ander uitzicht
Aluminium gevellamellen verlenen het schoolgebouw een ander uitzicht naar gelang de weersomstandigheden, kijkhoek en afstand tot het gebouw. “De buitenkant van het gebouw onthult continu nieuwe facetten, zelfs voor wie er dagelijks langsloopt”, aldus projectarchitect Lars Lindeberg.