Richting geven aan duurzame ambities

Richting geven aan duurzame ambities

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de samenleving, zo ook bij de realisatie van schoolgebouwen, waar naast de gebruikelijk argumenten voor duurzaamheid ook het binnenklimaat, flexibiliteit en het educatieve element een belangrijke rol spelen. Een artikel van Lysette van Aarle.

Bij duurzaamheid spelen drie dimensies een rol: planet (milieu), people (mensen) en prosperity (welvaart); ook bekend als Triple P. Planet is doorgaans de dimensie die vanuit duurzaamheid de meeste aandacht krijgt. De andere twee dimensies zijn echter net zo belangrijk om een duurzaam gebouw te realiseren; er dient een evenwicht te zijn. Dit betekent dat er dus wel aandacht moet zijn voor het milieu, maar zaken als bijvoorbeeld kwaliteit en investeringskosten ook een belangrijk item zijn.

Om invulling te geven aan deze dimensies wordt er in veel gevallen direct gedacht in oplossingen. Er wordt bijvoorbeeld gekozen voor zonnecollectoren of duurzaam inkopen. Andere oplossingen kunnen hierdoor, al dan niet onterecht, buitengesloten worden.

Richting geven aan ambities
Voordat er in oplossingen wordt gedacht, moet worden bepaald welke richting partijen op willen. Het ambitieniveau moet worden vastgesteld, vertaald naar het project. Om richting te kunnen bepalen kunnen scenario’s worden opgesteld, waarbij ieder scenario een ambitieniveau beschrijft. Een ambitieniveau gaat in op alle drie de eerder genoemde dimensies welke op elkaar afgestemd worden.

Doordat bij de keuze van een scenario alle aspecten mee worden genomen zijn ook de financiële gevolgen inzichtelijk en kunnen partijen deze betrekken bij de keuze voor een scenario. De scenario’s beschrijven geen directe oplossingen, maar wat men wil bereiken indien er voor dat scenario gekozen wordt. Scenario’s kunnen nog worden verfijnd in de loop van het proces, echter dient het oorspronkelijke uitgangspunt niet uit het oog verloren te worden.

Wanneer het ambitieniveau is vastgesteld door partijen, en dus een richting is gekozen, kan worden gekeken op welke manier vorm gegeven kan worden aan de eisen. Door de ambities als richtlijn te nemen kan worden gezocht naar oplossingen welke passen bij het gebouw en de gebruikers. Op deze manier wordt duurzaamheid integraal onderdeel van het ontwerp- en realisatieproces, in plaats van een los element wat (later) ingevoegd moet worden.

Casus Brede School Hellevoetsluis
In de nieuwbouwwijk 'De Boomgaard' in Hellevoetsluis is een brede school beoogd. De gemeente heeft als ambitie gesteld om deze wijk duurzaam en energiezuinig te ontwikkelen. Onderdeel van de deze wijk is een brede school. De brede school behoort tot de eerste fase van de wijk en kan dus ook een belangrijke functie als voorbeeldproject vervullen richting projectontwikkelaars maar ook voor de vele (jonge) gebruikers die het gebouw zal krijgen. Dit zou reden kunnen zijn om te kiezen voor een hoger ambitieniveau dan gebruikelijk.

Voor deze casus zijn vier scenario’s ontwikkeld:
• Minimum variant: beschrijft de minimale eisen waaraan een gebouw dient te voldoen om gebouwd te mogen worden. Regelgeving vanuit het bouwbesluit is hierbij leidend.
• Gemeentelijk beleid: gemeentelijk ambities zijn de richtlijn (bijv. 20% lagere EPC, duurzaam inkopen). Er wordt niet alleen gekeken naar de investeringen op korte termijn maar ook naar besparingen op lange termijn.
• Gewenste variant: Hoger ambitieniveau dan gemeentelijke ambities. Gevolgen op de lange termijn zijn meer van belang en er is meer ruimte voor hogere investeringen. Er wordt gestreefd naar een kwalitatief hoog gebouw, zowel in gebruik als voor het milieu.
• Innovatieve variant: Gebaseerd op het cradle tot cradle principe, met daarbij veel aandacht voor de kwaliteit voor het gebouw. Er wordt een ideaalbeeld geschept waarbij wordt geaccepteerd dat investeringskosten ondergeschikt zijn.

Ambities zijn in de scenario’s vertaald naar eisen welke in het programma van eisen opgenomen kunnen worden. Het is nu aan de gemeente, maar ook de architect, adviseurs en gebruikers om een richting te bepalen en invulling te geven aan de ambities voor een duurzame leer- en leefomgeving.

De casus brede school in Hellevoetsluis is onderwerp geweest van de afstudeerscriptie van Lysette van Aarle, welke zij schreef ter afronding van de opleiding ‘Vastgoed en Makelaardij’ aan de Fontys Hogescholen. Inmiddels is zij werkzaam bij adviesbureau 3P Netwerkpartners.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Morgen is het zover: de Klimaattop GO 2024!

Morgen is het zover: de Klimaattop GO 2024!

Over één dag is het zover: de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2024. Als voorbereiding op de tweedaagse conferentie bracht Duurzaam Gebouwd het rapport ...

Lees verder

c21 c225
Van netcongestie naar energiezekerheid

Van netcongestie naar energiezekerheid

Het webinar ‘Van netcongestie naar energiezekerheid’ op dinsdag 26 november om 11 uur leert je alles over de kansen die de energietransitie biedt, mits ...

Lees verder

c21 c225
Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing netcongestie

Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing ...

Op het Zeeuwse Tholen is op maandag 10 juni onder grote belangstelling de eerste energy hub (e-hub) in Nederland in gebruik genomen. In deze e-hub kunnen bedrijven ...

Lees verder

c21 c225
Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop GO 2024

Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop ...

De waarde van kennisdeling wordt nog wel eens onderschat, zeker als we kijken naar het invullen van de Klimaatdoelstellingen. Door te innoveren, pionieren en lef ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237 c243
Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we nu al hebben 

Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we ...

Ze is al bijna een decennium Duurzaam Gebouwd-expert, deelt kennis tijdens rondetafelgesprekken én is een veelgevraagd spreker voor het podium. Ook laat ...

Lees verder

c21 c41 c225
Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming gebouwde omgeving

Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming ...

In aanloop naar de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2024 lanceert platform Duurzaam Gebouwd maandag 4 november het rapport Op weg naar CO2-neutraal. Het rapport benadrukt ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing CO2-arm beton

Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing ...

Lizzy Butink heeft als manager Duurzaamheid binnen Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed BV de afgelopen tijd flink geknokt om de Net Zero-strategie hoog op ...

Lees verder

c21 c225
Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Om hem Mr. Duurzaamheid te noemen, gaat wellicht net een stapje te ver, maar al ver voordat duurzaamheid een begrip was, was dit voor Paul van Bergen, directeur ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Met de klimaatdoelstellingen en forse ambities voor verduurzaming van ons kikkerlandje in het achterhoofd, is kennisdeling onontbeerlijk. Dat houdt niet op bij ...

Lees verder

c21 c225
Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award '24 

Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award ...

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven deze week is de tweede Ruud van Berkel Award uitgereikt. De winnaar van dit jaar is SeaWood Materials: een 100 procent ...

Lees verder

c21 c225 c237
Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en onderhoudstrajecten

Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en ...

Wat zijn beweegredenen voor bedrijven om hun gebouwen duurzamer, meer circulair en gezond te maken? En hoe zorg je dat je maximale waarde levert in beheer- en onderhoudstrajecten? ...

Lees verder

c21 c225
Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen groeit door

Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen ...

Het aantal organisaties dat zich aansluit bij het platform Toekomstbestendig Bouwen blijft groeien. Het convenant werd tijdens het congres Toekomstbestendig Bouwen ...

Lees verder

Reacties

Wat mij opvalt is dat er in het laatste scenario gekozen wordt voor het cradle to cradle principe. Dat staat haaks op het eerder beschreven principe dat er in een vroeg stadium moet worden gekeken naar ambitieniveau en niet naar oplossingen, cradle to cradle is een oplossing. Bij de vierde variant wordt er in een vroeg stadium voor een hoog ambitieniveau gekozen, er zijn dan naast cradle to cradle meer innovatieve oplossingen.

Mijn inziens is cradle to cradle geen oplossing maar een denkrichting. Hoe dit ingevuld wordt staat verder nog vrij. Er is nog geen keuze gemaakt om bepaalde materialen o.i.d. te gebruiken. Overigens is het geen gegeven dat het hoogste ambitieniveau als uitgangspunt cradle-to-cradle heeft. Andere uitgangspunten zijn uiteraard ook mogelijk.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up