Energiezuinig bouwen gaat voorbij aan consument

Energiezuinig bouwen gaat voorbij aan consument

In de discussie voor energiezuinige (nieuwbouw)woningen wordt teveel gedacht vanuit regelgeving en techniek en te weinig vanuit de consument. Deze moet financieel worden verleid.

 Dit blijkt uit onderzoek van Bouwfonds Ontwikkeling onder 1663 consumenten naar markt- en prijsacceptatie van energiezuinige nieuwbouwwoningen in Nederland.

Financieel gewin

De onvoorwaardelijke bereidheid van woonconsumenten om extra te betalen voor een energiezuinige nieuwbouwwoning is niet groot. Als consumenten er iets voor terug krijgen, zijn ze bereid er meer voor te betalen. Kortom: vooral financieel gewin verleidt de consument.

De hoogte van de extra investering hangt ondermeer af van de gegarandeerde terugverdientijd van energiezuinige systemen en de prijsklasse van de woning. Deze uitkomsten bieden een nieuw perspectief op energiebesparing en duurzaam bouwen. Dit heeft een directe invloed op de invulling van de energieopgave en de keuze van energietechnieken.

Woonnlastenbenadering
Bas van de Griendt, milieumanager bij Bouwfonds Ontwikkeling: “Als er iets is waarmee nieuwbouw zich kan onderscheiden van de bestaande woningvoorraad, dan is dat het energiegebruik en de energierekening. We moeten het energievraagstuk dan ook niet benaderen vanuit milieu en klimaat maar kiezen voor juist die woonlastenbenadering: een langdurig financieel voordeel voor mensen omwille van het milieu.”

Hoogopgeleiden die jonger zijn dan 35 jaar en meer verdienen dan €3.000 netto per maand blijken vooral gemotiveerd te zijn om extra te betalen aan een energiezuinige woning.

Gebrek aan kennis
Onder consumenten is een groot gebrek aan kennis over energiezuinigheid. Dit komt dan ook tot uiting in hun attitude. Veel consumenten onthouden zich op een groot aantal stellingen in het onderzoek van een mening. Het ontbreekt eenvoudigweg aan ervaring met energiezuinige en duurzame systemen: 1% wekt de warmte in de huidige woning duurzaam op en 7% weet zelfs niet hoe de huidige woning wordt verwarmd.

Van de Griendt: “De communicatie dient primair te gaan over de woning als geheel en niet of veel minder over afzonderlijke energiesystemen. Energiezuinigheid moet in de beleving van consumenten een voorwaarde worden bij de aankoop van een (nieuwbouw)woning.”

Mensen die goed geïnformeerd zijn over de verwachte prijsstijging voor gas en elektriciteit en de mogelijkheden van energie besparen, tonen grote belangstelling voor innovatieve energiesystemen en zijn bereid meer te betalen.

Technieken en financiering
Behalve het verbeteren van de communicatie, zijn er ook grote kansen in het op steeds grotere schaal toepassen van nieuwe technieken. De warmtepomp met bodemwisselaar wordt door de respondenten het meest aangewezen als goed product, te wijten aan het verhoogde comfort door vloerverwarming en -koeling.

Zonnecellen zijn populair door de uitstraling ervan en de bekendheid ermee. Daarbij moeten woningen zijn voorbereid op de ontwikkelingen in de toekomst. Van de Griendt: “Niet onbelangrijk: we moeten ook meer ruimte geven aan de juiste financieringen; ruimere hypotheken voor energiezuinige woningen. Hiervoor is Bouwfonds in een vergevorderd stadium van ontwikkeling.”

Onderzoek Bouwfonds Ontwikkeling

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c260
Studenten transformeren binnentuin woonzorgcomplex

Studenten transformeren binnentuin woonzorgcomplex

Studenten werden uitgedaagd om een buitenobject voor de binnentuin van Vitalis Brunswijck te ontwikkelen, mét en voor de bewoners. Dertien SintLucas-studenten ...

Lees verder

c21 c40 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Het is zover! Vanaf nu kun je je favoriet nomineren voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024. Wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming van de gebouwde ...

Lees verder

c21 c225 c286
Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

In de drie meest recente Duurzaam Gebouwd Talks deelden we kennis over het verduurzamen en doorbouwen binnen de kaders van netcongestie en het verduurzamen van ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor ...

Het marktpotentieel van carbon credits werd in kaart gebracht door het marktonderzoek ‘Nederlandse Carbon Credits’. Uit het onderzoek blijkt onder andere ...

Lees verder

c21 c134 c160 c225 c278 c299
Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Om natuurinclusieve en gezonde gebieden en gebouwen werkelijkheid te maken, is het essentieel om inzicht te krijgen in de waarde van dergelijke gebieden. Waar de ...

Lees verder

c21 c162 c225 c260
WeGrow Congres op 9 september 2024
sep09

WeGrow Congres op 9 september 2024

'De kracht van een transformatie'. Dat is het thema van het WeGrow Congres 2024. Op 9 september komen bestuurders en boeren en bouwers uit de bouw- en landbouwsector ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237
Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Tijdens de Klimaattop GO 2024, de tweedaagse conferentie waarin publieke en private partijen bij elkaar komen, geeft een jaarlijks rapport duidelijkheid over de ...

Lees verder

c21 c225 c260
Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject in Nederland

Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject ...

Het eerste gevalideerde renovatieproject met isolatiemateriaal van hennepteelt is een feit. Het eerste Nederlandse hennep koolstofcertificatenproject toont de impact ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
De impact van sportcomplexen verduurzamen

De impact van sportcomplexen verduurzamen

Wat is de impact van een verduurzaming van sportcomplexen? Ook dit vastgoed gaat stap voor stap van het aardgas af. Wat levert dit op en wat zijn op dit moment ...

Lees verder

c21 c225
Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens Klimaattop GO 2024

Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens ...

De twaalfde editie van de ABN AMRO Duurzame 50 komt eraan. De prestigieuze award, die de meest duurzame professional beloont voor tomeloze inzet, wordt tijdens ...

Lees verder

c21 c225 c260
Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Biobased ontwerpen en bouwen in de praktijk: hoe werkt dat? Kennismaken met de nieuwste biobased bouwmaterialen en de producenten erachter doe je op de Biobased ...

Lees verder

c21 c225
Renoveren naar een gezonde standaard

Renoveren naar een gezonde standaard

De handen zijn uit de mouwen: het e-zine 'Renoveren naar een gezonde standaard' illustreert dat de bouw- en vastgoedsector zich niet laat tegenhouden door vertragende ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up