'Samenwerken is noodzakelijk' 

timer1 min
'Samenwerken is noodzakelijk' 

De boodschap 'Samen is noodzakelijk' verkondigt Daan Zandbelt, die als keynotespreker het seminar Passende Parkeernormen aftrapt. De Rijksadviseur zoomt in op de vraag welk advies hij de overheden nu geeft als het gaat om parkeren bij gebiedsontwikkeling.

“We zijn al jaren bereid om gemiddeld een uur per dag te reizen voor onze dagelijkse dingen. Dat heeft inmiddels tot een enorme mobiliteit geleid en tot een problematische toename van stikstof en CO2-uitstoot en voor ruimtelijke vraagstukken in de steden.”

Andersom geredeneerd kan gesteld worden dat als onze dagelijkse dingen op loop- en fietsafstand zijn gesitueerd er minder langdurige (auto-)mobiliteit nodig is. “Immers, de nabijheid van voorzieningen en banen leveren meer keuzemogelijkheden op zonder extra investeringen in tijd en mobiliteit”, stelt de Rijksadviseur.

Dit betekent dat we mobiliteit kunnen en moeten beïnvloeden door strategisch woningen en werk te plannen. Waar we wel aandacht aan moeten besteden is aan samenwerken, erkent Zandbelt. “We zijn sinds de wederopbouw in sectorale silo’s gaan zitten en denken nog te vaak dat we samenwerken kunnen vermijden, maar dat is niet zo. Samenwerken is een noodzakelijke randvoorwaarde.”

Seminar Passende Parkeernormen

Op 12 december 2019 vindt in Rotterdam het seminar Passende Parkeernormen plaats. De Wit is een van de keynotesprekers. “Dit seminar draagt er aan bij dat partijen op een andere, duurzame manier naar mobiliteit gaan kijken, de voordelen, mogelijkheden en noodzaak daarvan (gaan) onderkennen en actief gaan uitdragen en toepassen in de projecten.”

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c185 c225 c243
Woonbedrijf werkt in samenwerkingsverbanden aan circulariteit

Woonbedrijf werkt in samenwerkingsverbanden ...

Woonbedrijf heeft duurzaamheid sinds vijftien jaar als belangrijk onderdeel in haar strategische visie staan. Het is dan ook geen verrassing dat de Eindhovense ...

Lees verder

c21 c225
DUMAVA 2025 ook voor sportverenigingen

DUMAVA 2025 ook voor sportverenigingen

De subsidieregeling Duurzaam Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA) wordt in 2025 opnieuw opengesteld, met een totaal subsidiebudget van € 405 miljoen ...

Lees verder

c21 c225 c302
Dit betekent het inperken van CSRD voor je duurzaamheidsrapportage

Dit betekent het inperken van CSRD voor je duurzaamheidsrapportage

De recente aanpassing van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) door het Omnibus-voorstel van de Europese Commissie schudde het duurzaamheidslandschap ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Financiële incentieven voor circulair bouwen

Financiële incentieven voor circulair bouwen

Overheden die samen met het bedrijfsleven meetbaar circulair bouwen. Is dat een vergezicht of is dit al werkelijkheid? Tijd om de status quo op te maken.

Lees verder

c21 c41 c185 c225
Oproep: schaal de circulaire economie op 

Oproep: schaal de circulaire economie op 

Grote Nederlandse bedrijven luiden de noodklok en eisen dat het kabinet-Schoof direct actie onderneemt om de circulaire economie in Nederland te versnellen. De ...

Lees verder

c21 c225 c301
Whitepaper met oplossingen voor netcongestie

Whitepaper met oplossingen voor netcongestie

De whitepaper ‘Watt nu?’ helpt je je kennis op te vijzelen over netcongestie en mogelijke oplossingen. Het volraken van het elektriciteitsnet hoeft ...

Lees verder

c21 c225 c265 c301
Beter benutten van het elektriciteitsnet om netkosten te drukken

Beter benutten van het elektriciteitsnet om ...

De investeringskosten tot 2040 kunnen met 30 miljard euro worden verlaagd. Dat vindt de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). Zoals het er nu voor staat, ...

Lees verder

c21 c225 c243
Toekomstbestendig wonen: nieuw Deltaplan?

Toekomstbestendig wonen: nieuw Deltaplan?

De klok tikt richting 2050, en de uitdaging is gigantisch: de bestaande bouw moet in hoog tempo verduurzamen, om Nederland klimaatneutraal te maken. Het is een ...

Lees verder

c21 c225
STOER: Versimpelen én verduurzamen? Denk mee!

STOER: Versimpelen én verduurzamen? ...

Het STOER-team klaarde een flinke klus: honderden voorstellen uit het veld zijn geanalyseerd en omgezet in een concreet conceptadvies. Een eerste stap richting ...

Lees verder

c21 c225 c302
CSRD en CO2: van uitdaging naar succes

CSRD en CO2: van uitdaging naar succes

Een CO2-rapportage als een slimme bouwsteen voor volledige CSRD-compliance. Het verduurzamen van je organisatie staat centraal in een webinar, dat je helpt om te ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
NMD verduidelijkt hergebruik en losmaakbaarheid

NMD verduidelijkt hergebruik en losmaakbaarheid

De Stichting Nationale Milieudatabase (NMD) publiceerde een toelichting over hoe hergebruik en losmaakbaarheid worden meegenomen in milieuprestatieberekeningen ...

Lees verder

c21 c225 c243
De slimste aanpak voor vastgoedverduurzaming

De slimste aanpak voor vastgoedverduurzaming

Wet- en regelgeving wordt strenger en banken stellen steeds hogere duurzaamheidseisen bij de herfinanciering van vastgoed. Gebouwen toekomstbestendig maken is enerzijds ...

Lees verder

Reacties

Reëel gezien zijn Belangen van de politiek tegenstrijdig en niet consequent. Zolang het OV de verkeersstromen niet kan opvangen en regisseren met als resultaat uitpuilende wagons met als haring gestapelde passagiers en achter blijvende passagiers bij de ostappunten mankeert er veel aan het vervoer. De controle is zeer matig en vandalismegedrag op gemeenschapsgoed onacceptabel hoogl. Ook ingegeven op door politiek en gedoogbeleid. Tweede aandachtspunt Het punt van vertrek maar ook het punt van aankomst is relevant. Reizen is een noodzaak geen doel op zich. Belangrijk is dan ook een reële reistijd van A naar B of zelfs naar D en E. De kilometer vergoeding moet ook niet oproepen dat deze een onacceptabel deel zijn van de verdiensten en er weinig overblijft voor de werker. Het vervoer zit nog vol uitdagingen Zeker in Nederland waar alles direct een koppeling heeft met te hoge hobby kosten en opsplisingen in buitensporige belangen.

Reëel gezien zijn Belangen van de politiek tegenstrijdig en niet consequent. Zolang het OV de verkeersstromen niet kan opvangen en regisseren met als resultaat uitpuilende wagons met als haring gestapelde passagiers en achter blijvende passagiers bij de ostappunten mankeert er veel aan het vervoer. De controle is zeer matig en vandalismegedrag op gemeenschapsgoed onacceptabel hoogl. Ook ingegeven op door politiek en gedoogbeleid. Tweede aandachtspunt Het punt van vertrek maar ook het punt van aankomst is relevant. Reizen is een noodzaak geen doel op zich. Belangrijk is dan ook een reële reistijd van A naar B of zelfs naar D en E. De kilometer vergoeding moet ook niet oproepen dat deze een onacceptabel deel zijn van de verdiensten en er weinig overblijft voor de werker. Het vervoer zit nog vol uitdagingen Zeker in Nederland waar alles direct een koppeling heeft met te hoge hobby kosten en opsplisingen in buitensporige belangen.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up