B:ton 2 digitaal magazine is uit!
Het tweede digitale magazine van B:ton 2019 is uit. Ook in dit nummer weer een variëteit aan artikelen, analyses en project- en productnieuws. Het magazine trapt af met een artikel over de complexe bouwopgave van het AFAS Experience Center in Leusden. Het bijzondere ontwerp betekent een behoorlijke opgave voor de uitvoerder, Dura Vermeer. Het AFAS Experience Center moet een toonaangevend complex worden, met kantoren met 750 werkplekken, een professioneel theater, een sportruimte, restaurant en een parkeergarage. De symbiose van bouwtechnieken komt extra naar voren in het theaterdeel met massieve betonwanden, prefab holle wanden, staalbetonvloeren, breedplaatvloeren en kanaalplaatvloeren.
'Oud' kunstwerk in een nieuw jasje
Dat geldt voor het tegelreliëf van kunstenaar Ad Dekkers. Het kunstwerk dat hij ooit voor een school in Gouda maakte, moest wijken vanwege de uitbreiding van de school en belandde in een opslag. In Bergeijk heeft het kunstwerk een nieuwe plek gekregen. De oorspronkelijke tegels zijn vervangen door nieuwe exemplaren, producent v.d. Bosch beton kreeg de bijzondere opdracht deze te maken. “Dat is weer eens iets anders dan tegels voor een schoolplein of doorgaande weg,” aldus Ronald Boon, Hoofd Verkoop van het betonbedrijf.
Redding voor wederopbouw kunst
Twee grote betonnen kunstwerken uit de tijd van de wederopbouw zijn gered. Ze hebben bovendien een nieuwe bestemming gekregen, in plaats van te verstoffen in een depot. Het gaat om het prachtige werk ‘Natuur en Techniek’ van Harry op de Laak en een betonreliëf van Pierre van Soest uit 1965. “Het is uitzonderlijk dat deze enorme kunstwerken zijn gered,” aldus Vincent de Boer, van Stroom Den Haag. Hij heeft bemiddeld om de kunstwerken te behouden.
Proef met busbaan als mini-energiecentrale
Na het fietspad in Krommenie, is er nu ook een busbaan en een parallelweg van SolaRoad: betonnen elementen waarin zonnecellen zijn verwerkt. Een consortium van TNO, Strukton Civiel en provincies Noord- en Zuid-Holland werken samen om van de zonneweg een succes te maken. “Nederland is een dichtbevolkt land, we hebben weinig ruimte over voor bijvoorbeeld zonneweiden,” aldus Sten de Wit, commercieel directeur van SolaRoad. “Daarom moeten we het oppervlak dat we al gebruiken, zoals daken en wegen, beter benutten en deze multifunctioneel inzetten. Juist als we functies integreren, kunnen we stappen maken richting de energietransitie. En zo voorkomen we dat het landschap verder wordt aangetast.”
Lees hier het volledige magazine.