Duurzaam ondernemen ProRail zorgt voor besparing

Koen Koperberg van adviesbureau Komatic adviseert bedrijven die duurzaam willen ondernemen en willen besparen op het vlak van energiegebruik, verlichting en IT. Onlangs implementeerde hij een uniek maatwerkproject rondom ledverlichting in het hoofdkantoor van ProRail.

"Ledverlichting heeft de toekomst," zegt Koperberg enthousiast. "De meeste mensen denken bij Led aan een fiets- of zaklamp, maar de techniek ontwikkelt zich razendsnel. De mogelijke toepassingen bij bedrijven en industrieën worden steeds breder bekend. Led is namelijk energiezuinig en heeft een lange levensduur."

Zo is het lichtverlies van een Tl-buis maar liefst 30% na 8.000 uur branden. Een ledlamp verliest amper 10% na 30.000 uur branden.

Koperberg: "Tegenwoordig bestaan er zelfs intelligente ledbuizen. Sensoren meten de hoeveelheid licht buiten de buis en passen de sterkte van die buis traploos aan. Dat levert een ultieme besparing tot 88% op, want hoe groter je ramen zijn, hoe meer extra buitenlicht je hebt en hoe zuiniger je ledbuis straalt."

Calculaties
Duurzaamheid is Koperbergs passie. Zijn adviezen bestaan onder andere uit energiecalculaties, waarbij hij 85% van zijn klanten tot 15% laat besparen. Hij richt zich daarbij op verwarming, isolatiemogelijkheden en verlichting en neemt de energiecontracten van zijn klanten onder de loep.

Datzelfde doet hij bij de IT. Een bedrijf uitrusten met besparende beeldschermen, minder servers en toch dezelfde performance realiseren, is voor Koperberg de ultieme uitdaging. Soms treft hij een extra uitdaging, zoals het vervangen van de uplighters in het Utrechtse hoofdkantoor van ProRail.

De Inktpot
Prorail, verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland, heeft haar hoofdkantoor in Utrecht. Dit bijzondere gebouw, in de wandelgangen ook wel De Inktpot genoemd, werd ontworpen door architect G.W. van Heukelom.

Hans Fleer, manager staf Facilitaire Zaken bij ProRail: "De Inktpot is met 22 miljoen bakstenen het grootste bakstenen gebouw van Nederland. Het werd tussen 1918 en 1921 neergezet. In die tijd was bouwmateriaal schaars en Van Heukelom gebruikte 21 kilometer oude rails in de funderingen en plafonds. Dit unieke gebouw werd tussen 2000 en 2002 gerenoveerd, waarbij bureau Merkx en Girod een volledig nieuw ontwerp voor de ontvangsthal, de gangen en verlichting realiseerde."

Thom Oosterom, manager Facilitaire Zaken bij ProRail vult aan: "Die nieuwe verlichting maakte gebruik van gasontladingslampen, waarbij eigenlijk al vrij snel duidelijk werd dat dat soort niet de juiste lampen waren. Ze hebben ongeveer tien minuten nodig om op te warmen en dat is niet ideaal, aangezien ze ook deel uitmaakten van het noodverlichtingsysteem. Daarnaast hebben ze een bijzonder korte levensduur. Het energiegebruik en de vervangingskosten rezen de pan uit. Dat moest dus anders."

Fleer: "In 2007 besloten we spijkers met koppen te slaan met betrekking tot de uplighters, de lampen die de karakteristieke bogen in de gangen belichten. Voorwaarde was wel dat de armaturen precies zo bleven als dat Merkx en Girod hadden bedacht. De nieuwe lampen moesten dus besparen op de onderhoudskosten en energiezuiniger zijn, maar wel dezelfde lichtspreiding en lichtkleur hebben als de gasontladingslampen. Dat bleek makkelijker gedacht dan gedaan."

Onderzoek en experiment
Het experimenteren begon. Het ombouwen van een uplighter naar een ledlamp leek geen probleem, maar de juiste reflectie en lichtkleur bleven een struikelblok. Talloze leveranciers beten er de tanden op stuk. Het licht was te koud, de warmte kon niet worden afgevoerd, de verlichtingshoek kon de bogen niet goed aanlichten en de uitstraling was niet zoals geëist. Filters en speciale lenzen brachten geen uitkomst.

ProRail was al twee jaar bezig met diverse proefopstellingen, toen Komatic toevallig bij het project betrokken raakte. Koen Koperberg werd enthousiast en nam de uitdaging aan.

Koperberg: "Natuurlijk begon ik met een berekening en een vooronderzoek. In dat onderzoek zochten we naar de juiste ledoplossing. Daarbij moesten we bepalen hoe de warmtehuishouding in de armaturen kon worden gereguleerd. Ook was de reflectie van groot belang. Het licht van een ledlamp weerkaatst niet goed, door de golflengte en gebruik van optieken."

Toen kwam Koperberg in contact met Rena Electronica BV uit Zundert. Koperberg: "Deze producent en ontwikkelaar van ledapplicaties toonde mij een volledig andere benadering. Door toepassing van de nieuwste generatie leds, in combinatie met kwalitatief hoogwaardige elektronica, vonden zij vrijwel direct een passende oplossing. Daarbij was de juiste positionering van de led, op een door Rena Electronica speciaal ontwikkeld koelelement, van essentieel belang."

Energiehuishouding
Installateur Unica is al jaren de huisinstallateur van ProRail en focust zich met name op duurzame oplossingen voor de energiehuishouding van diverse gebouwen. Zo ontwikkelde Unica onder andere de bio-energiecentrale, een standaard module voor installaties van Warmte Koude Opslag en een dubbele huidgevel.

De facilitair uitvoerder testte het armatuur in de bedrijfsomgeving, zodat met zekerheid gesteld kon worden dat de, door Rena Electronica gevonden, oplossing aan de verwachtingen voldeed. Nu ook de lichtkleur naar tevredenheid is, kan na maanden voorbereiding en kritisch onderzoek eindelijk de realisatiefase ingaan.

De komende maanden worden 165 lampen in De Inktpot vervangen door Unica en worden de gipsen bogen in de gangen weer aangelicht zoals ooit bedacht door de binnenhuisarchitect. En ProRail kan na twee jaar testen, dankzij de vasthoudendheid en grondigheid van Komatic, eindelijk duurzaam gaan besparen.

Flinke besparing met klein project
ProRail heeft een uitgebreid duurzaamheidbeleid, waarin duurzaam inkopen, recyclen en energie besparen tot de onderwerpen behoren. Thom Oosterom: "Onze core business is natuurlijk het spoor, maar we hebben een verantwoordelijkheid naar de maatschappij. Zo doen we testen met elektrische auto´s, worden restauraties en stations uitgerust met zonnecellen en werken we nauw samen met universiteiten en hogescholen. Zo willen we jonge mensen stimuleren duurzame oplossingen voor onze vraagstukken te bedenken."

De vervanging van de gasontladingslampen is een klein project in verhouding tot de activiteiten van ProRail, maar het past precies in het beleid.  Koen Koperberg: "Ondanks dat het een kleiner project  is, is het geen druppel op de gloeiende plaat. Door de implementatie van deze ledlamp bespaart ProRail jaarlijks € 40.000,00 op de onderhouds- en 35% op de energiekosten. De terugverdientijd van de eenmalige investering bedraagt minder dan twee jaar. Dat is een besparing van enkele tonnen gedurende de levensduur van de Led. Daarnaast wordt er, per jaar, 5600KG minder CO2 uitgestoten. Absoluut de moeite waard dus, want duurzaam ondernemen bespaart geld én het milieu."

Meer informatie: komatic

Foto's: Suzan Vermeulen

1 Uplighter
2 Hans Fleer en Thom Oosterom
3 Koen Koperberg

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Om bij te dragen aan duurzamere en groenere gezondheidssector ondertekende Boehringer Ingelheim Nederland de Green Deal 3.0 Duurzame Zorg. De deal richt zich op ...

Lees verder

c21 c225
Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onafhankelijk onderzoek van IGG Bouweconomie, gevalideerd door Ingenii Bouwinnovatie, geeft duidelijkheid over welk type kozijnen over een langere periode de voordeligste ...

Lees verder

c21 c185 c225
Financiële incentives voor circulair bouwen

Financiële incentives voor circulair bouwen

Op 13 februari 2025 ontdek je de financiële incentives achter circulair bouwen en leer je over de financiële restwaarde, aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden. ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten voor verduurzamingstransitie

Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten ...

De tweedaagse masterclass ‘Verduurzaming & Transities Woningmarkt’ van Universiteit van Amsterdam (UvA) en Duurzaam Gebouwd geeft inzicht in de ...

Lees verder

c21 c225
Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Het begon allemaal met de droom om van een oude, vervallen en leegstaande fabriek een bruisend, innovatief onderwijscentrum te maken. Stichting Onderwijs Midden-Limburg ...

Lees verder

c21 c41 c225
Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten bloot

Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten ...

Het rapport Op weg naar CO2-neutraal is te downloaden en ligt op de mat. De publicatie benadrukt de urgentie van samenwerking tussen publieke en private partijen ...

Lees verder

c21 c225
Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Op de terugblikpagina van de Klimaattop GO 2024 vind je onder andere de download van het rapport ‘Op weg naar CO2-neutraal’ en verslagen van verschillende ...

Lees verder

c21 c40 c225
De best gelezen artikelen van 2024

De best gelezen artikelen van 2024

Benieuwd naar de artikelen die je dit jaar niet mocht missen? We stellen een top 5 voor je samen van de meest gelezen artikelen van 2024.

Lees verder

c21 c41 c225
Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag  

Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag ...

Onderzoek van Invest-NL en Energy Storage NL toont aan dat warmteopslag de kosten van geleverde warmte van € 0,70 tot € 3,20 per gigajoule verlaagt. Daarnaast ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

Duurzame kozijnen van fossielvrij PVC kunnen CO2 reduceren, volgens EU-normen vastgelegd en bewezen. In dit artikel lees je meer over het succesvol behalen van ...

Lees verder

c21 c225
Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en deals maken

Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en ...

De aftermovie van de Klimaattop GO 2024 laat je verschillende hoogtepunten zien van de tweedaagse conferentie. Bekijk de aftermovie in dit artikel.

Lees verder

c21 c225
State of the art fabriek voor grootschalige industriële projecten

State of the art fabriek voor grootschalige ...

Een volgende stap naar efficiënter en duurzamere productie. Dat wordt mogelijk door een overeenkomst tussen VBI en GOLDBECK Nederland, voor de bouw van de ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up