Freek Oranje
Op zoek naar de meest groene persoon in Nederland interviewt de redactie prominente Groene Nederlanders om vervolgens aan u over te laten wie de Groenste Nederlander is. Dit keer Freek Oranje van amoveerbedrijf Oranje B.V. in Spijkenisse.
Freek Oranje van het amoveerbedrijf Oranje B.V. sloopt geen gebouwen maar ontmantelt ze. Tot de kleinst mogelijke fractie worden alle bouwmaterialen gescheiden en teruggebracht naar de producenten voor hoogwaardig hergebruik.
Hoogwaardig hergebruik
Het kan!” zegt Oranje enthousiast. Hij pakt een blok kalkzandsteen en zet het als bewijsmateriaal op tafel. “Het is mogelijk om kalkzandsteen te maken van honderd procent gerecycled materiaal. “En het is hoogwaardig hergebruik. Ja er zitten wat vlekjes in, maar de eigenschappen en de kwaliteit leiden er niet onder. Bovendien verdwijnen de stenen uit het zicht achter pleisterwerk.” Het is een van de jongste ontwikkelingen in de kringloop van bouwmaterialen waarin Oranje een belangrijke schakel is.
“Jaren geleden besefte ik me dat mijn sloopbedrijf voor een gigantische opgave staat. De hoeveelheid gebouwen die moet worden gesloopt is gigantisch. Maar daarvoor in de plaats kunnen nooit gebouwen komen uit nieuwe grondstoffen. Het hoogwaardig hergebruik van bouwmateriaal is daarom van levensbelang.”
Oranje besefte dat hij het proces van zijn bedrijf moest aanpakken om aan de vraag om grondstoffen te kunnen voldoen. “Niet meer wegvoeren van bouwmateriaal als vulling onder wegen. Nee, terugbrengen naar de fabrikant die het weer in zijn proces opneemt.”
Slopen werd ontmantelen
Het is voor sloopbedrijven niet bijzonder om voordelen te zien in het hergebruik van materialen. Veel bedrijven hebben een goede handel in tweedehands deuren, hout of sanitair. Maar Oranje gaat veel verder. Hij vond manieren om hoogwaardig hergebruik van bouwmaterialen kostenefficiënt uit te voeren.
Beton, kunststof en zelfs bitumen en kalkzandsteen. Samen met producenten zoekt hij naar mogelijkheden de vrijgekomen materialen weer in nieuwe bouwproducten toe te passen. Slopen werd ontmantelen en amoveren van nieuwe grondstoffen.
Branchebreed oppakken
Als bestuurslid van de Babex, het verbond van aannemers in sloopwerken in Nederland, hoopte hij hiervoor de handen op elkaar te krijgen. “Want het werkt natuurlijk het best als het branchebreed wordt opgepakt.” In de afgelopen jaren konden we het verhaal van Oranje op vele symposia aanhoren. Oranje bewijst dat vanuit een normale bedrijfsvoering hoogwaardig hergebruik mogelijk is, tegen een concurrerende prijs, zonder subsidies.
Oranje neemt deel aan tal van duurzame sloopprojecten en heeft zitting in diverse initiatieven die het verhaal moeten verbreden.
Oranje staat er alleen voor
In Nederland zijn we niet goed in handhaven. Als je vervolgens bedrijven een prestatie niveau oplegt van ‘gebruik vijftig procent granulaat’ dan werkt dat niet. Ik ben begonnen met één fabrikant en het aanbieden van granulaat in de juiste fractie om te beginnen met twintig procent vervanging. Laten we daarmee beginnen en publiceer erover. Dan krijg je vanzelf de andere bedrijven mee.”
Het bleek een succesvolle formule. Resulterend in gerecycled materiaal in beton, kalkzandsteen, bitumen en zelfs gipsplaat.
Helaas gaan processen zelfs met die kleine stappen langzamer dan Oranje had gehoopt. “Het eindresultaat van vele jaren praten is dat Oranje B.V. er nog steeds alleen voorstaat. Geen van de sloopbedrijven heeft het verhaal opgepakt. En dat terwijl de branche al zo’n slecht imago heeft. Verandering is noodzakelijk willen wij ons in de toekomst handhaven. Kijk naar de geweldige stappen die de autobranche heeft gezet."
De sloopbedrijven hebben nog een teveel naar binnen toe gerichte blik, meent Oranje. "Daarom ben ik er mee gestopt het verhaal te vertellen. Ik doe het gewoon en bewijs dat het kan. Als mensen vragen hebben over het hoe en waarom zal ik ze te woord staan of verwijzen naar de film en stapels documentatie die ik in de afgelopen jaren verzamelde. Het is er allemaal; doe er je voordeel mee.”
Dikke Mercedes
Blijft de voorvechter voor duurzaam amoveren dichter bij huis ook groen? “Of ik een groene auto rij? Neen, ik rij in een Mercedes met een hoog brandstof verbruik. Maar ik heb wel net zeshonderd bomen geplant in de tuin. Dat doe ik dan weer wel. Een boom kappen en er drie voor terug zetten.
Groene stroom, wel thuis, maar zakelijk nog niet. Zodra iets verzand in veel gepraat en weinig daadkracht, haak ik af. Benoem het en zorg dat het op gang komt!" Ik zou tot slot willen zeggen: "Duurzaam amoveren: Durft u er uit te halen wat er in zit?"
Ronald van Bochove