Trein op zonne-energie

Trein op zonne-energie

In Duitsland en Spanje groeit de toepassing van zonne-energie explosief. Prorail zou voor een inhaalslag kunnen zorgen.

Het totaal geïnstalleerde vermogen aan fotovoltaische zonne-energie (PV panelen) groeide vorig jaar wereldwijd van 9.000 Mw in 2007 tot bijna 15.000 Mw in 2008. De groei wordt vrijwel volledig veroorzaakt door de feed-in programma’s van Duitsland en Spanje. Die landen namen maar liefst zestig procent van de totale groei voor hun rekening.

De cijfers zijn afkomstig van het Worldwatch Institute en gepubliceerd in het jaarlijkse rapport Vital Signs, waarin trends in duurzaamheid worden geanalyseerd. Als het aan advies en ingenieursbureau Europe’s Energy Point uit Eefde ligt, doet Nederland straks ook mee aan de grootschalige toepassing van zonnepanelen.

Grote getallen
Spoorwegbeheerder ProRail gaat serieus onderzoeken of het mogelijk is om de treinen in toekomst op zonne-energie te laten rijden. Als het lukt om in heel Nederland ca 2.800 km spoor met een gemiddelde spoorbreedte ongeveer 12 m te overkappen met zonnepanelen, dan zijn daarmee twee miljoen huishoudens van zonne-energie te voorzien.

Dit is gelijk aan de elektriciteitsopwekking van om en bij 400 windmolens van minimaal 100 meter hoog per stuk, oftewel 230 procent van het eigen elektriciteitsverbruik van de spoorwegen. Blijft er op jaarbasis dus 130 procent over voor levering aan naastgelegen industrieën, kantoren, woningen en andere elektriciteitsvragers.

Nog meer besparing
Dit idee, ontwerp, uitwerking en patenten zijn vastgelegd door Europe’s Energy Point.
Spoorlijnen liggen meestal in de volle zon, zijn zij veel effectiever en goedkoper dan zonnepanelen op de daken van huizen en van gebouwen. En wat denk je van in de winter minder bladeren en sneeuw op de rails, daardoor ook levensduurverlenging van de rails en de wissels en de treinen. Het regenwater opvangen is een mogelijkheid wat weer gebruikt kan worden voor het schoonmaken van de treinen, toiletspoelingen etc.

Als treinen onder een zonne-dak rijden krijgen we ook geluidsstillere spoorwegen, en tevens veel werkgelegenheid. Een goed idee om verder uit te werken lijkt ons. Prorail is al enthousiast.

Bron en tekeningen: Europe’s Energy Point.
Artist views: getekend door BM’Concepting in opdracht van Europe’s Energy Point.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c41 c278
Natuurinclusieve woontoren is een gestapelde stad

Natuurinclusieve woontoren is een gestapelde ...

De realisatie van nieuwbouwproject The Blox in de Haagse Binckhorst is officieel van start, een natuurinclusief woongebouw met dakpark van 2.100m2. Het pand bestaat ...

Lees verder

c21 c26 c185 c237
Oogsten van materialen uit universiteitspand gestart

Oogsten van materialen uit universiteitspand ...

Het oogsten van materialen uit het voormalige pand van afdeling Logistiek & Milieu, op het zuiden van de TU Delft-campus, is ook meteen het startsein voor nieuwbouw. ...

Lees verder

c21 c26 c185
108 duurzame initiatieven voor bankkantoor Rotterdam

108 duurzame initiatieven voor bankkantoor Rotterdam

Het meest duurzame ING bankkantoor staat in Rotterdam. Dankzij 108 duurzame initiatieven behaalt het gebouw aan de Coolsingel een Building Circularity Index (BCI) ...

Lees verder

c21 c26 c41 c134 c243 c265
Eerste woongebouw voor gebiedsontwikkeling Hero van Breda

Eerste woongebouw voor gebiedsontwikkeling Hero ...

Gezondheid en duurzaamheid zijn speerpunten van de gebiedsontwikkeling Hero van Breda. Voor de realisatie van het eerste woongebouw ‘De Meeker’ ondertekenden ...

Lees verder

c21 c26 c40 c185 c243
Duurzame en herbruikbare materialen voor nieuwe sporthal

Duurzame en herbruikbare materialen voor nieuwe ...

Een nieuwe sporthal met aangrenzende horecavoorzieningen komt in de nieuwe wijk Lincolnpark in Hoofddorp. Overdag wordt deze gebruikt door de twee nabijgelegen ...

Lees verder

c21 c26 c120
Kantoorgebouw weer toekomstbestendig dankzij transformatie

Kantoorgebouw weer toekomstbestendig dankzij ...

Het kantoorgebouw Glashaven, op het Wijnhaven-eiland in het centrum van Rotterdam, werd aangeschaft door Amvest. Het bestaande gebouw krijgt een transformatie tot ...

Lees verder

c21 c26 c41 c160 c185 c260
10R-model voor integraal ontwerp faculteit

10R-model voor integraal ontwerp faculteit

Voor de renovatie van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht werd een integraal ontwerp ontwikkeld volgens de 10 R’en van circulair bouwen. ...

Lees verder

c21 c26 c41 c260
Wooncoöperatie voor ontwikkeling biobased woontoren Meerland

Wooncoöperatie voor ontwikkeling biobased ...

Het project Salix wordt uitgevoerd door een samenwerkingsverband, waarbij bewoners een wooncoöperatie vormen. De bouw van het project is biobased. “Een ...

Lees verder

c21 c26 c168
Smart Home-oplossingen in toekomstbestendig houten appartementencomplex

Smart Home-oplossingen in toekomstbestendig ...

HAUT is het hoogste hybride houten gebouw van Nederland én kreeg een BREEAM-NL Outstanding ontwerpcertificaat. 52 appartementen van het met hout geconstrueerde ...

Lees verder

c21 c26
<span>Groen en energiezuinig nieuwbouwplan voor de Heemtuinen </span>

Groen en energiezuinig nieuwbouwplan voor de ...

Nieuwbouwproject De Heemtuinen in Vlaardingen krijgt een groen, duurzaam en energiezuinig nieuwbouwplan. In totaal bestaat De Heemtuinen uit 178 woningen, die komen ...

Lees verder

c21 c26 c40 c122
Hergebruikte materialen toegepast bij renovatie gemeentehuis Roosendaal

Hergebruikte materialen toegepast bij renovatie ...

De Brabantse gemeente Roosendaal laat haar voorbeeldfunctie zien met de renovatie van het gemeentehuis. Mede dankzij een geslaagde ketensamenwerking werd een speciaal ...

Lees verder

c21 c26 c160 c243
Startbouwimpuls voor betaalbare en gezonde woningen

Startbouwimpuls voor betaalbare en gezonde woningen

Het startschot klonk voor de bouw van 264 betaalbare en gezonde woningen aan het Berlijnplein in Leidsche Rijn Centrum. BLOEI 030 bestaat uit 156 sociale huurwoningen ...

Lees verder

Reacties

Dit lijkt me een zeer interessant project. Hier in België hebben we een dergelijk project gerealiseerd maar dan op kleine schaal (spoorwegtunnel van 3,4 km). De zonnetunnel is het gedoopt, moet maar eens opzoek. Maar waarom niet ineens op grote schaal. Hoe ver staan we met dit idee? Is er nog verder over gebrainstormd? Is er al een proefprojectje? Kan iemand mij een antwoord geven op deze vragen? Alvast bedankt! Simon

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up