Trein op zonne-energie

Trein op zonne-energie

In Duitsland en Spanje groeit de toepassing van zonne-energie explosief. Prorail zou voor een inhaalslag kunnen zorgen.

Het totaal geïnstalleerde vermogen aan fotovoltaische zonne-energie (PV panelen) groeide vorig jaar wereldwijd van 9.000 Mw in 2007 tot bijna 15.000 Mw in 2008. De groei wordt vrijwel volledig veroorzaakt door de feed-in programma’s van Duitsland en Spanje. Die landen namen maar liefst zestig procent van de totale groei voor hun rekening.

De cijfers zijn afkomstig van het Worldwatch Institute en gepubliceerd in het jaarlijkse rapport Vital Signs, waarin trends in duurzaamheid worden geanalyseerd. Als het aan advies en ingenieursbureau Europe’s Energy Point uit Eefde ligt, doet Nederland straks ook mee aan de grootschalige toepassing van zonnepanelen.

Grote getallen
Spoorwegbeheerder ProRail gaat serieus onderzoeken of het mogelijk is om de treinen in toekomst op zonne-energie te laten rijden. Als het lukt om in heel Nederland ca 2.800 km spoor met een gemiddelde spoorbreedte ongeveer 12 m te overkappen met zonnepanelen, dan zijn daarmee twee miljoen huishoudens van zonne-energie te voorzien.

Dit is gelijk aan de elektriciteitsopwekking van om en bij 400 windmolens van minimaal 100 meter hoog per stuk, oftewel 230 procent van het eigen elektriciteitsverbruik van de spoorwegen. Blijft er op jaarbasis dus 130 procent over voor levering aan naastgelegen industrieën, kantoren, woningen en andere elektriciteitsvragers.

Nog meer besparing
Dit idee, ontwerp, uitwerking en patenten zijn vastgelegd door Europe’s Energy Point.
Spoorlijnen liggen meestal in de volle zon, zijn zij veel effectiever en goedkoper dan zonnepanelen op de daken van huizen en van gebouwen. En wat denk je van in de winter minder bladeren en sneeuw op de rails, daardoor ook levensduurverlenging van de rails en de wissels en de treinen. Het regenwater opvangen is een mogelijkheid wat weer gebruikt kan worden voor het schoonmaken van de treinen, toiletspoelingen etc.

Als treinen onder een zonne-dak rijden krijgen we ook geluidsstillere spoorwegen, en tevens veel werkgelegenheid. Een goed idee om verder uit te werken lijkt ons. Prorail is al enthousiast.

Bron en tekeningen: Europe’s Energy Point.
Artist views: getekend door BM’Concepting in opdracht van Europe’s Energy Point.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c278
Aan de Vallei: innovatief woningbouwplan in Roermond 

Aan de Vallei: innovatief woningbouwplan in ...

Het bestemmingsplan Melickerveld in Roermond is onherroepelijk geworden: de Raad van State heeft de bezwaren van een aantal omwonenden en de Natuur en Milieufederatie ...

Lees verder

c21 c26
Wooncompagnie verduurzaamt met bodemenergie

Wooncompagnie verduurzaamt met bodemenergie

In een renovatieproject liet woningcorporatie Wooncompagnie dertig jaren ‘60 woningen verduurzamen in Petten. Daarbij is de stap gemaakt van gemiddeld energielabel ...

Lees verder

c21 c26 c41 c125 c243
Stadhuis Eindhoven krijgt groen energiedak

Stadhuis Eindhoven krijgt groen energiedak

Het stadhuis van Eindhoven krijgt een dak van zonnepanelen (PV(t) panelen) met een dubbele functie. Naast elektriciteit (PV-deel) leveren ze ook warmte (thermisch ...

Lees verder

c21 c26
Combinatie technologie en samenwerking in restwarmteterugwinningsproject

Combinatie technologie en samenwerking in restwarmteterugwinningsproject

Een restwarmte terugwinningsproject combineert warmtewisselaars en warmtepompen met een industriële natte scrubber, om onder andere energie-efficiëntie ...

Lees verder

c21 c26
Goed onderweg, maar nog veel te doen

Goed onderweg, maar nog veel te doen

Hoe ver zijn campussen nu écht in verduurzaming en waar lopen ze tegenaan? Experts delen kennis in het rondetafelgesprek ‘Verduurzaming van de campus’ ...

Lees verder

c21 c26 c184 c243
Succesvolle verduurzamingsvoorbeelden zetten aan tot actie

Succesvolle verduurzamingsvoorbeelden zetten ...

Door de dalende temperaturen merken we maar eens te meer hoe belangrijk het is om goede verwarming toe te passen in onze gebouwen, voor meer comfort. Dat dit ook ...

Lees verder

c21 c26
In Pijnacker verrijst houten appartementengebouw Casa Vita

In Pijnacker verrijst houten appartementengebouw ...

Gemeente Pijnacker benoemde ‘kwaliteit’ als belangrijk onderdeel voor de aanbestedingen van een gloednieuw woongebouw. Vastgoedontwikkelaar Blauwhoed, ...

Lees verder

c26
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen

Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen

Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, waar succesvoorbeelden voorbijkwamen ...

Lees verder

c21 c26
Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst opbouwt

Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst ...

In dit artikel kijken we hoe het Leger des Heils, bekend om hun wereldwijde inzet voor compassie en gemeenschapswerk, technologie gebruikt om hun vastgoed te verduurzamen. ...

Lees verder

c21 c26 c41
Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame 50

Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame ...

Hoogleraar en coördinator duurzaamheid Andy van den Dobbelsteen van TU Delft won tijdens de Klimaattop GO 2024 de felbegeerde ABN AMRO Duurzame 50. Voor Andy ...

Lees verder

c21 c26
Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting naar innovatieve oplossingen

Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting ...

Het Openingsdebat van de Klimaattop GO 2024 ging over échte versnelling in de gebouwde omgeving. Onno Dwars in zijn openingsspeech: “Deze twee dagen ...

Lees verder

c21 c26 c237
CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

In Almere worden 60 duurzame woningen gebouwd met CO2-negatieve gevelstenen. De Pirrouet CO2-negatieve gevelsteen, zoals deze wordt genoemd, moet ervoor zorgen ...

Lees verder

Reacties

Dit lijkt me een zeer interessant project. Hier in België hebben we een dergelijk project gerealiseerd maar dan op kleine schaal (spoorwegtunnel van 3,4 km). De zonnetunnel is het gedoopt, moet maar eens opzoek. Maar waarom niet ineens op grote schaal. Hoe ver staan we met dit idee? Is er nog verder over gebrainstormd? Is er al een proefprojectje? Kan iemand mij een antwoord geven op deze vragen? Alvast bedankt! Simon

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up