Friso de Zeeuw over gebiedsontwikkeling in tijden van crisis

Friso de Zeeuw over gebiedsontwikkeling in tijden van crisis

Tijdens de uitreiking van de diploma’s aan de geslaagden van de vijfde leergang Master City Developer (MCD) hield prof. mr. Friso de Zeeuw van de TU Delft een lezing over de gevolgen van de crisis voor gebiedsontwikkeling.


De MCD opleiding is een samenwerking van Erasmus Universiteit Rotterdam, TU Delft en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam en leidt professionals uit de praktijk op in de gebiedsontwikkeling en de integrale aanpak daarvan. De succesvolle opleiding is recent door het NVAO geaccrediteerd als Masteropleiding.

Wankelende iconen

Ondanks de vreugdevolle aanleiding van de samenkomst had De Zeeuw geen onverdeeld positieve boodschap voor zijn gehoor. In tegendeel: de crisis is diep en zal naar verwachting nog wel even duren. Voor gebiedsontwikkeling zijn de gevolgen groot, ambities moeten worden bijgesteld.

Een aantal iconen van de gebiedsontwikkeling staat zelfs te wankelen en op omvallen. Zo’n icoon is bijvoorbeeld de Blauwe Stad in Groningen, de eerste grote gebiedsontwikkeling in het landelijk gebied. De situatie valt momenteel te omschrijven als ‘redden wat er te redden valt’: de tekorten lopen op tot maar liefst 100 miljoen euro. Ook het Wieringerrandmeer ‘staat op kiepen’: tekort al 80 miljoen.

Inkomstenderving
De tendens die De Zeeuw signaleert is dat er bij de grondbedrijven van de gemeenten grote inkomstenderving ontstaat, geraamd op ongeveer 2 miljard per jaar. De gevolgen voor projecten zijn verkleinen, versoberen, vertragen, verzelfstandigen of zelfs stoppen. Dit wil echter niet zeggen dat gebiedsontwikkeling niet meer aan de orde zou zijn.
 
In tegendeel, juist in deze tijden zijn meerwaardecreatie, samenhang en risicodeling meer dan ooit van belang. En dat vraagt om samenwerking tussen publiek, privaat en maatschappelijke organisaties. Gebiedsontwikkeling is dus wellicht meer dan ooit actueel.

Cultuuromslag
De reacties van gemeenten op de ontstane situatie zijn niet eenduidig. Sommige gemeenten, zoals Rotterdam, ‘rukken zelf uit’ om bouw en ontwikkeling op gang te brengen en impasses te doorbreken. Maar deze steun is eindig: gemeenten moeten juist gaan bezuinigen vanwege de crisis.

Van Alkmaar tot Zwolle komen gemeenten met initiatieven en zie je dat bureaucratische lagen nu ineens wél ‘doorploegd’ kunnen worden. Zo leidt de crisis zowaar tot zoiets als een cultuuromslag en worden verstarde verhoudingen doorbroken. Andere gemeenten laten het nu juist meer dan ooit aan de markt en corporaties over, uit gebrek aan eigen middelen en mogelijkheden en onvermogen om risico te nemen.

Tegelijkertijd zijn er de marktpartijen die komen ‘huilen’ bij de gemeente zonder zelf toe te geven op hun winst: dit versterkt juist het onderlinge wantrouwen.

Combineer!
Hoewel de effecten dus niet eenduidig zijn is er onmiskenbaar verandering gaande. Zo signaleert De Zeeuw de neiging om nu maar vooral grote gedetailleerde plannen te maken ‘’die dan gelijk kunnen worden ingevuld wanneer de zware tijden voorbij zijn’’. Niet verstandig, meent De Zeeuw. Werk eerder met een combinatie van projecten die nu wel door kunnen gaan en ga uit van een meer programmatische benadering.

Begin met die gebieden, waar je goede programmatische verbindingen kunt maken. Dit zijn dan de deelplannen binnen een visie op hoofdlijnen van het totale plangebied. Hart van Zuid in Rotterdam is in dit kader een mooi voorbeeld. Onderdeel van deze aanpak is een vroegtijdige betrokkenheid van de eindgebruiker bij de planvorming.

De ‘overdosis plannen’ die momenteel gemaakt worden (bijvoorbeeld regio Twente) leiden alleen maar tot concurrentie tussen gebieden en gemeenten en betekenen een afbreuk aan de kwaliteit. Daarnaast geldt dat een beetje schaarste geen kwaad kan als het gaat om kwaliteit.” Noord Brabant heeft dit goed begrepen.

Veranderend palet
De Zeeuw signaleert een aantal structurele gevolgen van de crisis. Zo is niet uit te sluiten dat de komende tijd nog meer marktpartijen kopje onder gaan doordat ze geen omzet en winst kunnen maken en tegelijkertijd met hogere financieringslasten worden geconfronteerd “Die combinatie van factoren is killing voor een aantal bouwers en ontwikkelaars.”

Maar ook bij corporaties zullen klappen gaan vallen, hoewel enkele grotere, financieel krachtige corporaties juist meer zullen gaan acteren in gebiedsontwikkeling. Kortom: het palet van partijen in de gebiedsontwikkeling verandert. Ook de financieringsstructuur van gebiedsontwikkelingsprojecten zal blijvend veranderen en een aantal gemeenten zal zoals gezegd een dominantere rol gaan spelen.

De meeste marktpartijen zullen door afname van het machtsmiddel van grondposities meer in gaan zetten op voorwaartse integratie: het eerder in de planvorming inbrengen van kennis en expertise. Ook zullen enkele langer in de keten aanwezig blijven en - deels noodgedwongen - het gerealiseerde vastgoed zelf in beheer nemen in plaats (tegen een lage prijs) van af te stoten.

Transformatie
Het verschil tussen de krimp- en groeiregio’s in ons land zal zich scherper gaan aftekenen aldus De Zeeuw. Ook zal de vraag naar kantoren blijvend lager zijn. In transformatiegebieden zoals Stadshavens (Rotterdam), Binckhorst (Den Haag), A12-zone (Utrecht) zullen we ons kritischer moeten afvragen wanneer welke we ingreep willen doen.

Als deelgebieden nog redelijk goed draaien met rendabele bedrijven is transformatie wellicht te kostbaar en ‘te luxe’. De tijd van rijksoverheidssubsidies raakt sowieso voorbij. Naar Den Haag hoeft de sector dus niet te kijken als het verlossende antwoord. “Extra subsidies zijn echt verleden tijd, het zit er niet meer in.”

Bij de nieuwe generatie gebiedsontwikkeling draait het om strategische investeringsprogramma’s, samenwerking met transparante afspraken en marktgerichte programma s en ontwerpen. Nieuwe samenwerkingsvormen doen hun intrede zoals de bouwclaim nieuwe stijl, het jointventuremodel light en het alliantiemodel.

Ondernemerschap en betere communicatie
De afdeling luxe bonbons van de ‘snoepwinkel’ van de hoge grondprijzen waaruit publieke voorzieningen ruimschoots werden betaald, gaat dicht. De kostensoortenlijst van de grondexploitatiewet is bepalend, uitzonderingen daargelaten. Dit betekent meer marktgerichte plannen, bijgestelde ambities en vraagt om meer ondernemerschap, vanzelfsprekend aan de kant van de markt, maar ook aan de kant van de overheid.

De Zeeuw constateert voorts een politieke mentaliteitsverandering als het gaat om de ‘onnodige complexiteit’ die de huidige wet- en regelgeving met zich meebrengen. Met de voorgestelde Crisis- en Herstelwet lijkt het de goede kant op te gaan en gebiedsontwikkeling van veel onnodige ballast te worden ontdaan.

Miscommunicatie
Tot slot van zijn betoog wees De Zeeuw op het belang van communicatie en draagvlakverwerving, omdat daar nog zo veel grondig mis gaat. Het incorporeren van de ideeën van bewoners en gebruikers van een gebied in de plannen is essentieel voor het welslagen van het project, met als sluitstuk: doorzettingsmacht en politieke durf van de overheid. “Communicatie en een interactief planproces zijn onlosmakelijk onderdeel van gebiedsontwikkeling.” Te vaak gaat het hierbij nog mis. Als meest recente voorbeelden noemde hij het Westerscheldedrama en de CO2-opslag bij Barendrecht. Los van de toekomstwaarde, kunnen we deze miscommunicatie, nu de financiering aan vele kanten onder druk staat echt niet meer veroorloven.

Onlangs verscheen 'De engel uit graniet, perspectief voor gebiedsontwikkeling in tijden van crisis', door Agnes Franzen en Friso de Zeeuw. Te bestellen bij de TU Delft: re-h@bk.tudelft.nl

In september verschijnt de Reiswijzer selectie marktpartijen, waarin een aantal spelregels met betrekking tot selectie is ontwikkeld.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

c21 c225
CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor meerstemmigheid”

CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor ...

We bevinden ons op een cruciaal kruispunt, om onze planeet leefbaar te houden. Door van transparantie naar transformatie te gaan, verzilveren bedrijven kansen rondom ...

Lees verder

c21 c225
Daad bij het woord voegen

Daad bij het woord voegen

Voor Duurzaam Gebouwd zette Farid Saif, adviseur bouwfysica en duurzaamheid bij DWA en één van de deelnemers van de Klimaattop GO 2024, zijn belangrijkste ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c21 c225
Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur ...

Dutch Green Building Council heeft een nieuwe algemeen directeur. Vanaf 1 januari 2025 volgt Brigit Gerritse interim-directeur Daphne Braal op. Gerritse ervaart ...

Lees verder

c21 c225
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards

Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse ...

Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen van de eerste Nederlandse CSRD ...

Lees verder

c21 c225
Hoe realiseren we wél de energietransitie?

Hoe realiseren we wél de energietransitie?

De energietransitie vormt een grote uitdaging voor de hele gebouwde omgeving: van woningcorporaties tot gemeenten en energiebedrijven. Netcongestie, personeelstekorten, ...

Lees verder

c21 c225 c237
Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Er is zo veel over te doen geweest: Zero Emissiezones. Wat gaat er gebeuren in 2025 nu de rijksoverheid dit plan niet langer ondersteunt, terwijl 14 gemeentes aangeven ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c225 c237
Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor of fabriek 

Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor ...

Op 21 november staat er een exclusief locatiebezoek van een CO2-neutrale fabriek en kantoor op de agenda, bij ABB. Jij kunt erbij zijn!

Lees verder

Reacties

Vooral de laatste alinea is mij uit het hart gegrepen. Bij het project Wieringerrandmeer schort daar het probleem. Dit plan is eerst in bestuurskamers bedacht en daarna is geprobeerd er draagvlak voor te krijgen. Uit de omvangrijke reeks kritische zienswijzen die is ingediend, blijkt dat het draagvlak uiterst beperkt. Logisch, als je de omgekeerde weg bewandelt. Het advies dat De Zeeuw geeft om projecten kleiner te maken, is precies wat het platform Wierings Beraad heeft gedaan. Maar zie bestuurders maar eens zover te krijgen om ambities bij te stellen. Overigens is bij dit project de financiële gatenkaas veel groter dan De Zeeuw inschat. Zeker als je in aanmerking neemt dat bij grote infrastructurele projecten het budget doorgaans gierend uit de hand loopt (commissie Duivensteijn). Helaas is de businesscase van het Wieringerrandmeer geheim: nog zo'n minpuntje aan dit project, waar je als stakeholder niet de vinger achter krijgt. Overigens is het wel armoedig dat een economische crisis nodig is om tot dit soort inzichten te komen. Bart Lankester (woordvoerder Wierings Beraad, platform van bewoners en maatschappelijke organisaties)

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up