Duurzaam product voor bouwsector moet vooral lange levensduur hebben
Duurzaamheid ontwikkelt zich binnen de bouw van een trend tot een gegeven. Uit de BouwKennis Duurzaamheid & Energie Monitor 2012 blijkt dat fabrikanten die niet meegaan in het leveren van duurzame oplossingen hierdoor volgens de markt steeds meer omzet zullen mislopen. Om in te spelen op deze vraag naar duurzaamheid doen fabrikanten er goed aan met name te letten op de levensduur van hun product en de mogelijkheid deze te recyclen.
Fabrikanten van bouwmaterialen die niet meegaan in het leveren van duurzame oplossingen, zullen steeds meer omzet mislopen. Gemiddeld acht op de tien marktpartijen uit de bouw is het met deze opvatting (zeer) eens. Van de corporaties en ontwikkelaars is gemiddeld één op de vijf het zelfs zeer eens met deze stelling. De gedachte hierachter is zonder twijfel dat de markt steeds vaker (strengere) eisen zal stellen op het gebied van duurzaamheid.
Partijen die hieraan niet kunnen voldoen, verliezen dan veel terrein ten opzichte van duurzame concurrenten. Onder aannemers B&U (21%) en W-installateurs (18%) bevinden zich relatief de meeste bedrijven die niet vinden dat fabrikanten omzet mislopen als ze zich niet richten op het leveren van duurzame oplossingen.
Door toenemende maatschappelijke druk, scherper wordende regelgeving en een almaar groeiende marktvraag ontwikkelt duurzaamheid zich in de bouw van unique selling point tot licence to deliver. Fabrikanten doen er goed aan deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten te houden en het r&d-beleid hierop indien nodig af te stemmen.
Levensduur en hergebruik
Hierbij is het van belang te weten wat een product volgens de markt duurzaam maakt. Volgens zowel voorschrijvers als verwerkers ligt de kracht van een duurzaam product met name in de levensduur. Een voorbeeld zijn gebouwen die cradle-to-cradle zijn gebouwd, zoals op de foto het pand van Fox Vakanties. Onder ontwikkelaars en corporaties noemt zelfs ruim vier op de tien dit als aspect dat een product duurzaam maakt. Door voorschrijvers en verwerkers wordt ook hergebruik vaak genoemd. Onder architecten en aannemers B&U is milieuvriendelijke grondstofwinning daarnaast een veelgenoemd aspect. De bijdrage aan de energiezuinigheid van een gebouw wordt veel minder genoemd terwijl dit doorgaans juist wel de meest gehanteerde definitie van duurzaamheid is.
Authentiek
Fabrikanten die binnen bij hun afnemers in beeld willen blijven, zullen voor duurzame oplossingen moeten zorgen. Het opbouwen van onderscheidend vermogen zal hierbij in de toekomst vooral voorbehouden zijn aan partijen waarbij duurzaamheid niet alleen een integraal onderdeel is van de eigen organisatie, maar waarbij dit ook authentiek is. Organisaties met zo’n authentiek duurzaam imago hebben een duurzame bestaansreden en ontplooien duurzaamheidsactiviteiten die in het logische verlengde liggen van deze reden. Honeywell, volgens W-installateurs gekozen als groenste merk, heeft bijvoorbeeld een duidelijke duurzame pijler: toepassingen ontwikkelen die efficiënter omgaan met energie. Hieraan laat een duurzame strategie zich goed ophangen.