Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 2: Corporate social responsibility

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 2: Corporate social responsibility

In deel 1 van deze reeks heeft u gisteren al kunnen lezen dat duurzaamheid in de bouwsector voornamelijk wordt gezien als duurzaamheid van het bouwmateriaal. Duurzaamheid van het productieproces en duurzaamheid van de organisatie van de fabrikant spelen een beduidend minder grote rol in de merkkeuze voor een specifiek product. Vanaf vandaag zullen de 4 pijlers van duurzaamheid besproken worden en zal er dieper worden ingaan op de eerste pijler.

Duurzaamheid is zeker in de bouwsector een containerbegrip wat voor alle partijen in de bouw een andere betekenis heeft. Wanneer over duurzaamheid wordt gesproken, is het belangrijk om goed vast te stellen wat het begrip precies inhoudt. In dat kader heeft USP Marketing Consultancy een branchebreed onderzoek uitgevoerd om in kaart te brengen wat duurzaamheid in de bouw nu werkelijk betekent. Er is gestart met een kwalitatief vooronderzoek om alle aspecten die met duurzaamheid samenhangen in kaart te brengen. Vervolgens is het belang van deze duurzaamheidaspecten gemeten. Aan de hand van deze resultaten zijn de duurzaamheidaspecten samengevat in vier hoofdthema’s, de pijlers: Corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. De pijlers zijn de hoofdthema’s waaruit duurzaamheid bestaat. Onder iedere pijler valt een aantal aspecten dat het belang van de pijler in kaart brengt. De belangrijkste pijler in de bouwsector is de product levensduur (31%), gevolgd door bron- en afvalmanagement (26%) en energie management (25%). Hieruit blijkt dus wederom dat duurzaamheid van het product en in mindere mate het productieproces het belangrijkste zijn, corporate social responisbility speelt de minst grote rol (17%).

 

Figuur 2: De 4 pijlers van duurzaamheid
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012

 

De eerste pijler die hier wordt besproken is corporate social responsibility, oftewel de duurzaamheid van de organisatie. Hieronder vallen aspecten als het steunen van goede doelen, het niet uitbuiten van goedkope productiemedewerkers in derdewereldlanden en een goede omgang met het personeel. Ondanks dat er aan deze pijler het minste belang wordt gehecht is het zeer belangrijk om deze pijler goed op orde te hebben; wanneer dit niet het geval is, kan dit zorgen voor veel negatieve publiciteit. Wel kan er worden geconcludeerd dat er in veel gevallen, in de communicatie richting de doelgroep, geen focus moet worden gelegd op de prestaties op het gebied van corporate social responsibility. Er kan in de communicatie beter aandacht worden geschonken aan de andere pijlers van duurzaamheid. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat het belang van corporate social responsibility kan verschillen per productgroep.

 

Reeks
Dit artikel is het tweede artikel in een reeks van vijf. Deze week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Woensdag zal om 13:30 uur het volgende bericht verschijnen, waarin zal worden ingegaan op de tweede pijler van duurzaamheid in de bouwsector: Energie management. In dat artikel zal er ook dieper worden ingegaan op de verschillen in het belang van de pijlers tussen een aantal productgroepen. 

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

c21 c225
CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor meerstemmigheid”

CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor ...

We bevinden ons op een cruciaal kruispunt, om onze planeet leefbaar te houden. Door van transparantie naar transformatie te gaan, verzilveren bedrijven kansen rondom ...

Lees verder

c21 c225
Daad bij het woord voegen

Daad bij het woord voegen

Voor Duurzaam Gebouwd zette Farid Saif, adviseur bouwfysica en duurzaamheid bij DWA en één van de deelnemers van de Klimaattop GO 2024, zijn belangrijkste ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c21 c225
Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur ...

Dutch Green Building Council heeft een nieuwe algemeen directeur. Vanaf 1 januari 2025 volgt Brigit Gerritse interim-directeur Daphne Braal op. Gerritse ervaart ...

Lees verder

c21 c225
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards

Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse ...

Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen van de eerste Nederlandse CSRD ...

Lees verder

c21 c225
Hoe realiseren we wél de energietransitie?

Hoe realiseren we wél de energietransitie?

De energietransitie vormt een grote uitdaging voor de hele gebouwde omgeving: van woningcorporaties tot gemeenten en energiebedrijven. Netcongestie, personeelstekorten, ...

Lees verder

c21 c225 c237
Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Er is zo veel over te doen geweest: Zero Emissiezones. Wat gaat er gebeuren in 2025 nu de rijksoverheid dit plan niet langer ondersteunt, terwijl 14 gemeentes aangeven ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c225 c237
Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor of fabriek 

Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor ...

Op 21 november staat er een exclusief locatiebezoek van een CO2-neutrale fabriek en kantoor op de agenda, bij ABB. Jij kunt erbij zijn!

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up