Economische verduurzaming meest zekere weg uit de crisis
De input die De Groene Zaak de afgelopen weken heeft geleverd voor de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen is nu gebundeld in een speciaal verkiezingspaper.
In deze verkiezingspaper zijn diverse concrete maatregelen verwoord die volgens de ondernemersvereniging nodig zijn om economie en maatschappij op een nieuw, duurzaam spoor te zetten. De ondernemers stellen dat Nederland ongeacht de verkiezingsuitslag nu de moed moet tonen om grootschalig en met overtuiging in te zetten op economische verduurzaming. Dit is volgens De Groene Zaak namelijk de meest zekere weg uit de crisis.
Drie speerpunten
In het paper staan drie speerpunten benoemd: fiscaal vergroenen, inzetten op betaalbare hernieuwbare energie en het circulair maken van de economie. “We beschrijven kort en krachtig wat er ons inziens gedaan moet worden en welke maatregelen nu nodig zijn om die drie speerpunten van papier tot realiteit te maken”, aldus Marga Hoek, directeur van De Groene Zaak. “De partijen hebben deze concrete maatregelen reeds ontvangen. Ze staan nu nog eenmaal helder op een rij, onderbouwd met facts en figures en internationale voorbeelden. Als bewijs dat verduurzamen niet alleen moet maar ook kan, bovendien met economische winst.”
Energieneutraal nieuwbouw
De door de meer dan 125 duurzame koplopers voorgestelde maatregelen liggen op het terrein van energie en grondstoffen, de arbeidsmarkt, de woningmarkt en de gebouwde omgeving, mobiliteit en duurzaam inkopen. Zo wordt onder meer bepleit voor het afbouwen van de belastingkortingen voor producenten en (groot)verbruikers van fossiele energie (van degressief naar vlak c.q. progressief). Hoek: “Dat kan zonder de internationale concurrentiepositie te schaden, bijvoorbeeld door lagere arbeidskosten en extra belastinginkomsten te gebruiken voor stimulering van de energiebesparing, of bijvoorbeeld door een internationale concurrentiesubsidie gekoppeld aan de afzet.” Ook pleit De Groene Zaak voor het met onmiddellijke ingang energieneutraal maken van alle nieuwbouw en voor een realistische, dus verhoogde minimumprijs voor CO2. Daarnaast zijn er diverse maatregelen uitgewerkt die bijdragen aan het circulair maken van de economie, zoals verplichte inzet van secundaire grondstoffen, goedkopere arbeid en het belasten van primaire grondstoffen. En die maatregelen lonen volgens De Groene Zaak. Hoek: “Uit een recent McKinsey-rapport blijkt dat we alleen al tijdens de transitiefase tot 2025 in Europa tussen de 380 en 630 miljard dollar kunnen besparen door kringlopen te sluiten. En dat is nog een conservatieve schatting.”
Voorbeelden en cijfers
Het paper van De Groene Zaak onderscheidt zich van veel andere (economische) verkiezingsprogramma’s omdat het een grote hoeveelheid voorbeelden en cijfers bevat, met name ook uit het buitenland. Volgens De Groene Zaak-voorzitter Martin van Rijn laten andere Europese landen vaak zien dat de juiste maatregelen een groot effect kunnen hebben. Van Rijn: “Duitsland, Zweden en Denemarken lopen voorop met het afschaffen van kortingen op energiebelasting, het Verenigd Koninkrijk met het invoeren van een minimumprijs voor CO2, Frankrijk en Zwitserland weer op het stimuleren van energiezuinig wonen. Je kunt dus stellen dat het leergeld al door het buitenland is betaald. Het is nu aan ons om gas te geven willen we niet definitief op achterstand komen op de ons omliggende landen, want dat vertaalt zich in de toekomst in blijvend economisch verlies.”
Boost aan economische innovatie
Volgens De Groene Zaak kan snelle en grootschalige verduurzaming vele tienduizenden nieuwe banen scheppen en zal het een enorme boost aan economische innovatie veroorzaken. Hoek: “De kunst is vooral om zo veel mogelijk winnaars te creëren en iedereen de kans te geven om er een te worden. Dat wordt mogelijk door slimme hervormingen en pragmatische overgangsregelingen. In de twee jaar van haar bestaan heeft De Groene Zaak voorstellen uitgewerkt die laten zien dat het mogelijk is om te vergroenen met een positief effect op de koopkracht, terugdringing van het begrotingstekort en stimulering van de economische groei en versterking van de concurrentiepositie. Als duurzame ondernemers zullen we die boodschap gedurende de verkiezingsperiode krachtig over het voetlicht blijven brengen. Niet alleen in ons eigen belang, maar ook omdat Nederland alleen door duurzaam te ondernemen uit de crisis kan komen.”