Fietsbrug in Zoetermeer, Syb van Breda & Co Architects

Syb van Breda & Co is samen met partner Techconsult winnaar van een prijsvraag voor een nieuwe fietsbrug tussen het Westerpark en de Nieuwe Driemanspolder.

De gemeente Zoetermeer had een opvallend ontwerp voor ogen waarmee de brug een markeringspunt wordt voor de diverse fietsverbindingen in de regio. De voornaamste inspiratiebron voor de fietsbrug betrof het werk van de Nederlandse landchapsschilder Hobbema.

Van Breda: “Het is fantastisch dat de gemeente niet naar de prijs alleen heeft gekeken, maar echt voor de duurzaamheid is gegaan. Het is een kwalitatief goed doordacht plan, fijn dat dat gehonoreerd is.”

De brug genaamd N3MP-WP heeft een dun dek, gedragen door smalle kolommen die door het dek getrokken zijn en de suggestie van een bomenreeks wekken. De brug overspant in een slingerende lijn de Leidschendamseweg en de trambaan voor Randstadrail.

Projectbeschrijving
De locatie is in diverse opzichten typisch Hollands, immers het omringende landschap is geheel door de mens gevormd: het bestaande Westerpark park ten zuiden, het toekomstige N3MP-WP park ten noorden en de beide parallelle verkeersdragers de Leidschendamseweg en het tracé van de Randstadrail.

Dat geldt zeker ook voor de functie van de brug, een fiets (en voet) brug die lange afstandsverbindingen aan elkaar knoopt op één punt: de routes naar de duinen en het groene hart, Delft en Midden Delfland.

Nergens anders ter wereld wordt er zo strategisch over fietspaden nagedacht. Van Breda heeft zich laten inspireren door deze artificiële landschappelijkheid, die dankzij een beeldbepalende heuveltop, die er nu nog niet is en een lange polderlijn die al jaren geleden wreed is doorbroken richting geeft aan het ontwerp van de brug.

Duurzame maatregelen
Het ontwerp voor de brug N3MP-WP gaat uit van maximale duurzaamheid, in het ontwerp is de Trias Energetica als uitgangspunt genomen. In deze methodiek wordt eerst een minimalisering van de vraag naar energie onderzocht, indien er een energie vraag overblijft wordt de inzet van duurzame energiebronnen onderzocht en als er dan nog een restvraag overblijft, een optimalisering van de inzet van fossiele brandstoffen.

Minimalisering van de energievraag is bij een brug vooral een kwestie van minimalisering van materiaalgebruik. Van Breda heeft er voor gekozen om dat zo letterlijk mogelijk te doen. Om te beginnen zijn de beide hoofdoverspanningen, over de weg en het spoor, zo kort mogelijk.

Hiermee worden kostbare en omvangrijke draagstructuren vermeden. De brug wordt over zijn hele lengte ondersteund door op korte onderlinge afstand geplaatste en daardoor lichte kolommen. Elk van deze kolommen kan op een enkele paal worden gefundeerd, de overspanning van het dek is beperkt tot enkele meters en kan dus heel slank worden uitgevoerd.

De totale hoeveelheid materiaal ligt daarmee ver onder die van een traditioneel ontworpen brug. De constructie wordt uitgevoerd in corten staal. Dit materiaal is geheel onderhoudsvrij. Het hoeft niet geverfd of anderszins geconserveerd te worden en bespaard daarmee aanzienlijk op de onderhoudskosten.

Het dek wordt geasfalteerd met incorporatie van een asfaltcollector. Zomerse warmte kan worden opgevangen en worden opgeslagen in de acquifer. In de winter kan de gespaarde warmte worden ingezet om het dek ijs en sneeuwvrij te houden. Hiermee wordt de levensduur van het asfalt aanzienlijk verlengd en strooien van milieu onvriendelijk zout kan achterwege blijven.

Ook de verlichting van de brug wordt straks lokaal opgewekt. Bovenop de kolommen/lantarenpalen komen foto-voltaïsche cellen. Deze hebben een groot oppervlak, ver buiten het bereik van vandalen. Moderne cellen hebben een voldoende groot vermogen om zowel de functionele verlichting (in de leuning) als de sfeerverlichting (vanuit de top van de kolom, via de reflector) op de brug te verzorgen.

Het geheel resulteert in een CO -neutrale brug met een epc van 0.0 en mogelijk zelfs teruglevering aan het net. Momenteel wordt onderzocht in hoeverre de aangegeven duurzaamheidsmaatregelen haalbaar zijn.

Partner: Techconsult
Opdrachtgever: Gemeente Zoetermeer

Afbeeldingen
1 Photovoltaische cellen verzorgen electra voor avondverlichting
2 Energieplan
3 Asfaltcollectoren verzamelen zomerse warmte
4 Schets
5 Dagimpressie

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26
Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst opbouwt

Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst ...

In dit artikel kijken we hoe het Leger des Heils, bekend om hun wereldwijde inzet voor compassie en gemeenschapswerk, technologie gebruikt om hun vastgoed te verduurzamen. ...

Lees verder

c21 c26 c41
Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame 50

Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame ...

Hoogleraar en coördinator duurzaamheid Andy van den Dobbelsteen van TU Delft won tijdens de Klimaattop GO 2024 de felbegeerde ABN AMRO Duurzame 50. Voor Andy ...

Lees verder

c21 c26
Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting naar innovatieve oplossingen

Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting ...

Het Openingsdebat van de Klimaattop GO 2024 ging over échte versnelling in de gebouwde omgeving. Onno Dwars in zijn openingsspeech: “Deze twee dagen ...

Lees verder

c21 c26 c237
CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

In Almere worden 60 duurzame woningen gebouwd met CO2-negatieve gevelstenen. De Pirrouet CO2-negatieve gevelsteen, zoals deze wordt genoemd, moet ervoor zorgen ...

Lees verder

c21 c26
Inzicht in CO2-uitstoot voor Maastricht UMC+

Inzicht in CO2-uitstoot voor Maastricht UMC+

Een CO2-stromenkaart, op basis van scope 1, 2 én 3, geeft Maastricht UMC+ inzicht in de kansen voor reductie van schadelijke broeikasgassen.

Lees verder

c21 c26 c120
De Brinck Haarlem: unieke opgave op uitdagende locatie

De Brinck Haarlem: unieke opgave op uitdagende ...

De transformatie van de voormalige Brinkmanpassage naar 100 appartementen is in vele opzichten een bijzonder project. In project ‘De Brinck’ komt veel ...

Lees verder

c21 c26 c277
Groen stedelijk plein in balans

Groen stedelijk plein in balans

De herinrichting van het Hofplein van Rotterdam zorgt voor een betere balans tussen voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Er is meer ruimte voor voetgangers ...

Lees verder

c21 c26
Duurzaam en circulair complex gaat op in groene omgeving

Duurzaam en circulair complex gaat op in groene ...

Het leggen van een eerste steen is een symbolische handeling om de start van een bijzonder bouwproject te vieren. DevCo Real Estate en VDR Bouwgroep deden het op ...

Lees verder

c21 c26 c40 c184 c237
Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Dit najaar gaat een project van start dat zich richt op innovatieve oplossingen voor de energietransitie in Nederlandse wijken. Stichting Pioneering deed de projectaanvraag, ...

Lees verder

c21 c26 c143
<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters ...

IVO Deurne is een samenwerkingsverband tussen vier middelbare scholen, waarvan twee én het voormalige Stafbureau zijn sinds begin dit jaar onder één ...

Lees verder

c21 c26 c41 c143
<span class='TextRun SCXW193198526 BCX0' lang='NL-BE' xml:lang='NL-BE' data-contrast='auto'>School in Lübeck lost koeluitdaging op</span>

School in Lübeck lost koeluitdaging op

De pas gerenoveerde Baltic-Schule in Lübeck (D) biedt plaats aan ongeveer 1060 leerlingen. In 2014 werd de renovatie van de school gepland en in 2017 kwam ...

Lees verder

c21 c26
Strategische samenwerking voor innovatie

Strategische samenwerking voor innovatie

Om toekomstige ontwikkelingen op het vlak van duurzaamheid het hoofd te bieden, zijn DWA en Hemubo een strategische samenwerking aangegaan. De ondertekening van ...

Lees verder

Reacties

heel erg mooi. net niet futuristisch, vriendelijk en duurzaam. wat willen we nog meer?

Het is 30 juli 2013. Ik ben afgelopen zondag op het fietspad onder de brug doorgereden. Op dit punt passeert de brug het spoor van Randstad-rail. Ik vind die brug wel akelig dicht (50 cm?) over de bovenleiding (waar 1500V opstaat) heen gaan. Hoe wordt voorkomen dat bij regen, mist of in de winter ijspegels de stalen brug niet onderspanning komt te staan? Waarom is dat passagepunt niet in hout uitgevoerd? Is dit gedeelte op een andere wijze geisoleerd? Graag uw reactie.

Compleet fout ontwerp waarbij je als fietser altijd wordt gedwongen om te rijden. Zonde van het misbruikte geld

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up