'Samenwerken is noodzakelijk' 

timer1 min
'Samenwerken is noodzakelijk' 

De boodschap 'Samen is noodzakelijk' verkondigt Daan Zandbelt, die als keynotespreker het seminar Passende Parkeernormen aftrapt. De Rijksadviseur zoomt in op de vraag welk advies hij de overheden nu geeft als het gaat om parkeren bij gebiedsontwikkeling.

“We zijn al jaren bereid om gemiddeld een uur per dag te reizen voor onze dagelijkse dingen. Dat heeft inmiddels tot een enorme mobiliteit geleid en tot een problematische toename van stikstof en CO2-uitstoot en voor ruimtelijke vraagstukken in de steden.”

Andersom geredeneerd kan gesteld worden dat als onze dagelijkse dingen op loop- en fietsafstand zijn gesitueerd er minder langdurige (auto-)mobiliteit nodig is. “Immers, de nabijheid van voorzieningen en banen leveren meer keuzemogelijkheden op zonder extra investeringen in tijd en mobiliteit”, stelt de Rijksadviseur.

Dit betekent dat we mobiliteit kunnen en moeten beïnvloeden door strategisch woningen en werk te plannen. Waar we wel aandacht aan moeten besteden is aan samenwerken, erkent Zandbelt. “We zijn sinds de wederopbouw in sectorale silo’s gaan zitten en denken nog te vaak dat we samenwerken kunnen vermijden, maar dat is niet zo. Samenwerken is een noodzakelijke randvoorwaarde.”

Seminar Passende Parkeernormen

Op 12 december 2019 vindt in Rotterdam het seminar Passende Parkeernormen plaats. De Wit is een van de keynotesprekers. “Dit seminar draagt er aan bij dat partijen op een andere, duurzame manier naar mobiliteit gaan kijken, de voordelen, mogelijkheden en noodzaak daarvan (gaan) onderkennen en actief gaan uitdragen en toepassen in de projecten.”

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c225
Betere score houtbouw in NMD

Betere score houtbouw in NMD

De milieuscore van houten bouwmaterialen valt beter uit, bijvoorbeeld voor berekening van de MilieuPrestatie Gebouwen (MPG). Tot voor kort waren houten bouwmaterialen ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-uitstoot en energieverbruik verminderen

CO2-uitstoot en energieverbruik verminderen

Door inzicht te krijgen in manieren om de CO2-uitstoot te verminderen – binnen de kaders van kosten en kwaliteit – berekent HEVO de uitstoot van gebouwen. ...

Lees verder

c21 c41 c225
Transformatie naar duurzame en leefbare omgeving

Transformatie naar duurzame en leefbare omgeving

In gemeente Haarlem is de start van de bouw van 1.200 woningen in centrum Schalkwijk een feit. Minister Mona Keijzer en wethouder Floor Roduner gaven het officiële ...

Lees verder

c21 c225 c266
Klimaatlabel noodzakelijk voor toekomstbestendig bouwen

Klimaatlabel noodzakelijk voor toekomstbestendig ...

Hittestress en het beperken van wateroverlast staan hoog op de agenda van gemeenten, door de groeiende invloed van klimaatverandering. Om goed om te kunnen gaan ...

Lees verder

c21 c40 c225
Nieuwe standaard in opleiding en ontwikkeling

Nieuwe standaard in opleiding en ontwikkeling

Een belangrijke mijlpaal: de opening van de KSN Academy in Ridderkerk is een feit. Tijdens de ceremonie haalden Ben Bergsma, CEO van VHZ Groep en Jordi van Laar, ...

Lees verder

c23 c225
De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 ...

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens de WorkPlace Xperience. Wil jij eindgebruikers ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Thema dit jaar is: Samen elektrificeren. ...

Lees verder

c21 c134 c225
Duurzame gebiedsontwikkeling: meer dan CO2-reductie

Duurzame gebiedsontwikkeling: meer dan CO2-reductie

Voor de laatste Community of Practice van 2024 waren de partners van Cirkelstad Deventer- Apeldoorn te gast op het Indië terrein in Almelo. In een prachtig ...

Lees verder

c21 c225
80

80

Een circulair installatieontwerp voor een gebouw kan voor 80 procent aan milieuwinst zorgen, zowel in de productiefase als de gehele levenscyclus. Laat dat even ...

Lees verder

c21 c225
Vooruitstrevende mindset noodzakelijk voor hele bouwkolom

Vooruitstrevende mindset noodzakelijk voor hele ...

Hoewel de bouw vaak de reputatie heeft conservatief te zijn, ken ik weinig sectoren waarin verandering zo snel gaat als in de onze. Veranderende klantbehoeften, ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237 c265
Van Onderopcast: “CO2-uitstoot bouwsector is grote kans”

Van Onderopcast: “CO2-uitstoot bouwsector ...

De bouw stoot 11 procent van onze totale CO2-uitstoot uit. Tel daar het gas- en elektraverbruik van woningen en gebouwen erbij op, en je komt op bijna 38 procent ...

Lees verder

c21 c41 c225 c260
Commitment voor opschaling biobased bouwmaterialen

Commitment voor opschaling biobased bouwmaterialen

Een commitmentverklaring van Building Balance werd door BAM Wonen, Barli, Bouwgroep Dijkstra Draisma, geWOONhout, Heddes Bouw & Ontwikkeling, Heijmans, Hurks ...

Lees verder

Reacties

Reëel gezien zijn Belangen van de politiek tegenstrijdig en niet consequent. Zolang het OV de verkeersstromen niet kan opvangen en regisseren met als resultaat uitpuilende wagons met als haring gestapelde passagiers en achter blijvende passagiers bij de ostappunten mankeert er veel aan het vervoer. De controle is zeer matig en vandalismegedrag op gemeenschapsgoed onacceptabel hoogl. Ook ingegeven op door politiek en gedoogbeleid. Tweede aandachtspunt Het punt van vertrek maar ook het punt van aankomst is relevant. Reizen is een noodzaak geen doel op zich. Belangrijk is dan ook een reële reistijd van A naar B of zelfs naar D en E. De kilometer vergoeding moet ook niet oproepen dat deze een onacceptabel deel zijn van de verdiensten en er weinig overblijft voor de werker. Het vervoer zit nog vol uitdagingen Zeker in Nederland waar alles direct een koppeling heeft met te hoge hobby kosten en opsplisingen in buitensporige belangen.

Reëel gezien zijn Belangen van de politiek tegenstrijdig en niet consequent. Zolang het OV de verkeersstromen niet kan opvangen en regisseren met als resultaat uitpuilende wagons met als haring gestapelde passagiers en achter blijvende passagiers bij de ostappunten mankeert er veel aan het vervoer. De controle is zeer matig en vandalismegedrag op gemeenschapsgoed onacceptabel hoogl. Ook ingegeven op door politiek en gedoogbeleid. Tweede aandachtspunt Het punt van vertrek maar ook het punt van aankomst is relevant. Reizen is een noodzaak geen doel op zich. Belangrijk is dan ook een reële reistijd van A naar B of zelfs naar D en E. De kilometer vergoeding moet ook niet oproepen dat deze een onacceptabel deel zijn van de verdiensten en er weinig overblijft voor de werker. Het vervoer zit nog vol uitdagingen Zeker in Nederland waar alles direct een koppeling heeft met te hoge hobby kosten en opsplisingen in buitensporige belangen.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up