Vorige week is TBI-onderneming J.P. van Eesteren gestart met het opgaande bouwwerk van de Amstel Tower. In opdracht van investeerder Provast verschijnt deze 100-meter hoge toren naast het Amstelstation in Amsterdam.
De onderste 6 lagen vormen het hotel, dat straks bestaat uit breedplaatvloeren en betonnen wanden die in het werk worden gestort. Vanaf de 7e verdieping wordt het gedeelte van de woontoren met een stalen tunnelbekisting opgebouwd. Door hiervan gebruik te maken kan de bouwer een volledige casco-verdieping per week realiseren. J.P. van Eesteren vlecht de verdiepingsvloeren op locatie voor, in een mal waarin de installaties zijn verwerkt. Vervolgens hijst de torenkraan dit naar boven, op de verdiepingen. Zo zijn minder mensen op hoogte nodig en hebben tunnelploeg, installateurs en vlechters meer werkruimte en een veiligere werkomgeving. Het woontorengedeelte groeit op deze manier met 1 verdieping per week.
Prefab betonpalen
Voor de fundering van deze toren maakte het bouwbedrijf gebruik van 213 geschakelde prefab betonpalen van in totaal 52 meter lang. De palen zijn geheid naar de 3e zandlaag om het draagvermogen van de fundering te optimaliseren. Op maaiveldhoogte staan de palen 30 cm uit elkaar. In overleg met ingenieursbureau IMd heeft J.P. van Eesteren gekozen voor een systeem zonder damwandkuip of bemaling, wat een aanzienlijke kostenbesparing opleverde.
Ondergrondse parkeergarage
Direct naast de toren legt J.P. van Eesteren een ondergrondse parkeergarage aan. De fundering van de parkeergarage staat los van de Amstel Tower. De parkeergarage wordt op staal gefundeerd. Op advies van de bouwer is besloten de parkeergarage niet te onderheien. Deze slimme oplossing resulteerde in een kostenbesparing en zorgde bovendien voor significant minder heioverlast voor de omgeving.
Huurwoningen
Naast een hotel van 7.500 m2 beschikt Amstel Tower over 192 huurwoningen, voornamelijk in het middensegment. Het ontwerp van de toren is van Powerhouse Company, de constructeur is IMd. De werkzaamheden aan de Amstel Tower zijn in januari 2016 gestart en worden in december 2017 afgerond.