Biobased en hightech gaan hand in hand

Een smartwatch die de thermostaat vertelt dat je eraan komt. Een weerstation die geen geluid meer detecteert en daarom het licht in de kamer uitdoet. Toekomstmuziek? Welnee! Met het Biobased House wordt het internet of things nu al getoond. Juist in een biobased woning: want comfort, energiebewustzijn en natuurlijke bouwmaterialen gaan hand in hand.

Auteur: Egbert Hietberg (*)

Heb je de laatste commercial van Centraal Beheer Achmea gezien? Een Steve Jobs-achtige man presenteert een app op zijn smartphone. Daarmee kan hij op afstand de apparatuur in zijn villa bedienen. En terwijl hij de deuren van zijn huis opent, de lichten aanschakelt en zelfs zijn auto ontgrendelt, slaan inbrekers juichend hun slag. Even Apeldoorn bellen …

Hoe grappig ook, de technologie erachter is inmiddels realiteit. Dankzij the internet of things hebben huishoudelijke apparaten de software om online met elkaar te communiceren. We staan wat dat betreft aan de vooravond van een revolutie. Bij 50five, onderdeel van energieproducent en -leverancier Engie, spelen we hierop in.

Inzicht in energiegebruik

Met 50five richten we ons op consumenten. We hebben een webshop met allerlei slimme apparaten van verschillende leveranciers. Maar minstens zo belangrijk is het advies erachter. We willen een gids zijn in home automation: wat is er allemaal mogelijk met slimme apparatuur in huis? Maar we willen gebruikers ook inzicht te geven in hun energiegebruik.

Wist je dat 2/3 van je energie opgaat aan verwarming? Een thermostaat die je wijst op onnodig stoken, levert je jaarlijks mogelijk een paar honderd euro besparing op. Of wat dacht je van het sluipverbruik van elektrische apparaten die continu op stand-by staan?

Extra wooncomfort

Inzicht is leuk. Maar nog beter is een apparaat die jou vertelt welke besparende maatregel je moet nemen of dat zelf ingrijpt. Deze apparaten bestaan inmiddels. Sterker nog, we hebben er een modelwoning mee vol gezet. Een biobased huis, om precies te zijn. En dat is geen toeval. Want juist de combinatie van hightech en biobased zorgt voor extra wooncomfort.

Laat ik een voorbeeld noemen. Er bestaat een weerstation dat niet alleen de temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid meet, maar ook bijvoorbeeld CO2 en fijnstof. Wat je merkt is dat dit station enorm aanslaat in moderne, goed geïsoleerde woningen. Als er meerdere mensen aanwezig zijn met de ramen gesloten, schiet de CO2 en de luchtvochtigheid omhoog. Dat voelt niet comfortabel aan.

Ademend huis

Anders is het in een biobased huis. Dankzij de natuurlijke materialen gedraagt het binnenklimaat zich er veel natuurlijker. De woning neemt een hoge luchtvochtigheid op en ademt als het ware mee. Je ziet op een weerstation dan ook veel minder schommelingen in luchtvochtigheid. Het voelt binnen dus prettiger aan.

Een biobased huis zorgt van nature voor een prettig binnenklimaat. Home automation kan dat effect nog eens versterken. Bijvoorbeeld doordat de kachel aan gaat als je smartphone vertelt dat je richting huis gaat. Of slimme verlichting die je qua kleur en intensiteit aan kunt passen op je stemming of moment. En het duurzame karakter van biobased wonen wordt ook versterkt door de verschillende mogelijkheden van energiebesparing.

Op uitnodiging van ORGA Bouw hebben we dat effect in het Biobased House kunnen bewijzen. Bezoekers van de Innovation Expo hebben we er toegang gegeven tot de wereld van de home automation waar alle apparaten met elkaar praten. We laten er zien dat biobased bouwen nu al praktijk is. Voor slechts € 68 duizend is het Biobased House gebouwd. Daarmee heb je een mooie, gezonde, supergave, moderne woning die zijn eigen energie opwekt.

Gezond en comfortabel

Het natuurlijke materiaal van het Biobased House gaf me een heel rustig gevoel. Ik ben er ook van overtuigd dat zo’n ‘ademende’ woning veel beter voor je is. Of steeds meer mensen in biobased huizen gaan wonen? Het komt er zeker aan. Als grote partijen er achter gaan staan, de woningen schaalbaar worden voor verschillende toepassingen en als consumenten de voordelen ervan zien, is het een kwestie van tijd. Die laatste groep, de consumenten, proberen wij bij 50five te overtuigen. Onze apparaten leveren in elk geval het bewijs: biobased wonen is gezond en comfortabel.

(*) Egbert Hietberg is marketing- en salesmanager van 50five, een dochteronderneming van energieproducent en -leverancier Engie.

Deel dit artikel

permalink