‘Een 7 is niet voldoende’

In de duurzaamste zaal van het Apeldoornse Theater en congrescentrum Orpheus vond begin december de eerste editie van het Greenworks Congres plaats. “Duurzaam bouwen is een kwestie van doen.”

Eind oktober vond de heropening plaats van de Hanoszaal, vertelde algemeen directeur Meta Neeleman van Orpheus als opening van het congres. “In juli zijn de werkzaamheden begonnen. Zo hebben we de podiumvloer gemaakt van gerecyclede autobanden en hebben we gezorgd voor een hr-warmtepompsysteem. Verder beschikt deze zaal over het BaOpt-systeem. We sparen nu om dit systeem in het hele theater te gebruiken.”

CO2-uitstoot terugdringen

Raab Karcher-topman Eric Snijer juichte dit toe. “Groen bouwen gaat niet alleen over energie, maar ook over materialen. Het is ons doel om gezonde gebouwen neer te zetten.” Daarom heeft Raab Karcher het label Greenworks opgericht, legde hij uit. “Hieronder vallen bouwmaterialen en installaties, die beschikken over 10 duurzame materiaal- en productie-eigenschappen, afgeleid van de levenscyclusanalyse. Zo helpen we onze klanten om voor de minst vervuilende producten te kiezen om zo de CO2-uitstoot terug te dringen. In onze ogen is duurzaam bouwen een kwestie van doen.”

Van links naar rechts Eric Snijer (Raab Karcher), Dennis Heijink (Rensa) en Flip Oosterberg.

Onder de Greenworks-paraplu werkt de groothandel samen met Oosterberg en Rensa om kennis te delen met aannemers, opdrachtgevers, architecten en installateurs. “Content is king”, vond Snijer. “Op de Greenworks-site staan de producteigenschappen van alle producten. Daarnaast bieden we in onze 3 Greenworks Academies trainingen aan. Verder zorgen we voor een integrale logistieke aanpak om zo ook de CO2-uitstoot te verminderen.”

Meer projecten met prestatiegaranties

Vicevoorzitter Claudia Reiner van installatiebranchevereniging Uneto-VNI, liet weten dit cross-sectorale denken belangrijk te vinden. “Er zijn nog genoeg stappen te maken op het gebied van de circulaire economie bij installaties.” CFP-directeur en DGBC-bestuurslid Bram Adema vond dat meer bedrijven op prestatiegarantie moeten inkopen. “We praten nu nog over uitzonderlijke projecten die hierover beschikken zoals The Edge en Alliander. Opschalen is daarom de volgende stap.”

Architectuur als geneesmiddel

Daarna vertelde LIAG-architect Thomas Bögl hoe hij architectuur als geneesmiddel ziet. “Wij streven naar gezonde gebouwen”, legde hij uit. “En dat maakt het direct lastig, omdat gezondheid volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een subjectief welbevinden is op geestelijk, lichamelijk en maatschappelijk gebied. Wij hebben gekozen om ons te richten op de gebieden van energie, ventilatie, temperatuur, licht, akoestiek, uitzicht, materiaal en participatie.”

Zo heeft het architectenbureau samenwerking gezocht met een bioloog voor de groene gevel van het Nijmeegse I/O-gebouw, onderdeel van de hogeschool HAN. “We hebben niet louter voor zo’n gevel gekozen vanwege het leuke aanzicht”, verklaarde Bögl. “Het moet ook een positief effect op spinnen, torren en vogels hebben.” Daarnaast kijkt hij graag naar multifunctionele toepassingen. “Het parkeerdek van de Zoetermeerse Biblion kan ook als energiecentrale dienen.”

In zijn ogen zijn intelligente gebouwen de toekomst. “Zo kunnen we een gebouw laten reageren op het klimaat en op de gebruiker. Bijvoorbeeld door een wand van kleur te laten veranderen, naar gelang de invulling van de ruimte.”

Veel vrachtverkeer is voor bouwplaats

Vervolgens vertelde Walther Ploos van Amstel, hoogleraar logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, dat het bouwverkeer voor het meeste transport op de Nederlandse wegen zorgt. “80% van de leveringen vindt plaats tussen 07.00 en 11.00 uur ’s ochtends, waarvan de helft de eerste 2 uur.”

Volgens hem is een reductie van het aantal transportbewegingen naar de bouwplaats van groot belang. “Zo’n 15% van de voertuigkilometers in steden is vrachtverkeer. Van dit verkeer is zo’n 40% bestemd voor de bouwplaats, daarna volgt het transport voor de horeca. Vrachtverkeer brengt de leefbaarheid en de vitaliteit van de stad in het geding, vanwege CO2-uitstoot, geluid, slijtage  en trillingen. Zeker in historische binnensteden als Amsterdam, Utrecht en Den Haag.”

Hij pleitte ervoor dat diverse sectoren capaciteiten delen. “Koppel bijvoorbeeld een logistieke module aan een BIM-model. Dit komt de effectiviteit ten goede.”

Booking.com voor de bouw

Na de workshopsrondes, waarover volgende week een artikel op DuurzaamGebouwd.nl verschijnt, sloot marketeer Marjet Rutten aan het eind van de middag dit congres af. “E-business zorgt voor productverbetering”, gaf ze aan. “Maar hierbij zijn we wel afhankelijker geworden van onze klanten en hun beoordelingen. Als jullie op Booking.com een hotel kiezen, gaan jullie voor goede beoordelingen. Een 7 is dan niet voldoende. Zorg daarom ook zelf voor een hoge klanttevredenheid.”

Marjet Rutten

Volgens haar ligt de toekomst van de bouwsector in gestandaardiseerd maatwerk. “Wees daarbij niet bang voor veranderingen. De elektrotechnische groothandel Oosterberg is in 1893 gestart als piano- en orgelhandel en verwarming- en ventilatiegroothandel Rensa begon in 1953 als handel in onder meer rijwielen en naaimachines. Om te blijven bestaan, is verandering noodzakelijk.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer nieuws uit Apeldoorn, Gelderland