Wie begint de transporttransitie?

Mens en natuur zijn niet twee losstaande onderdelen van de aarde. De mens is onderdeel van de natuur. Omdat we als mensen in staat zijn om de natuur vorm te geven en aan te passen, nemen we een bijzondere plek in.

Abonneer je op ons Youtube-kanaal:

Hier zouden we op een zo slim mogelijke wijze gebruik van moeten maken. Wij creëren onze eigen leefomgeving en voor een groot gedeelte de leefomgeving van andere wezens op aarde. Als we om ons heen kijken kunnen we ons afvragen of deze leefomgeving wel zo slim is vorm gegeven. Met deze vraag als uitgangspunt zoeken we bij De Natuurlijke Stad naar alternatieve werkelijkheden, utopieën. Deze projecten helpen ons om vervolgens plannen voor de transformatie van de stad vorm te geven met de utopie als inspiratie. 

Infrastructuur gericht op auto’s en openbaar vervoer

Moderne steden bestaan voor een groot gedeelte uit infrastructuur. De komst van de auto en vervolgens de groei hiervan heeft steden volledig veranderd. Straten bestaan voor het grootste gedeelte uit ruimte voor al dan niet bewegende auto’s. Het openbare leven in steden is door deze opzet levensgevaarlijk. Daarbij is vervolgens infrastructuur voor openbaar vervoer gekomen.

Op dit moment zijn steden voor een groot gedeelte dichtgeslibd. Verschillende vervoersmiddelen kruipen in lage snelheid in files door onze straten met alle gevolgen van dien, zoals luchtvervuiling, geluidsoverlast en visuele vervuiling. Is dit een wenselijke situatie? Is dit de natuurlijke omgeving waar we als mensen willen leven? Vinden we dit goed of accepteren we dit omdat we denken dat er geen alternatief is? Ik denk het tweede. De Natuurlijke Stad heeft wel een alternatief. 

Volledige transformatie van de stad

Er bestaan technieken, die een volledige transformatie van de stad mogelijk maken. De combinatie van magnetische levitatie en vacuüm buizen is uitgewerkt in een concept, dat ETT (Evacuated Tube Transport) heet. Door capsules in een beheerste omgeving – de buizen – te plaatsen, worden meerdere problemen van de huidige 5 transportmodus opgelost. De veiligheid van de reizigers en de bezoekers van de openbare ruimte is gewaarborgd.

De buizen kunnen voor een groot gedeelte zonder extreem hoge kosten ondergronds worden toegepast. Hierdoor kan de openbare ruimte weer echte leefruimte worden. Ook als de buizen bovengronds worden toegepast en daardoor grote verkeersaders in de stad kunnen vervangen, is de visuele impact kleiner geworden en de geluidsoverlast teniet gedaan. Door de vacuüm omgeving en het feit dat er frictieloos door magnetische levitatie voortstuwing wordt gegenereerd, vraagt deze techniek heel weinig energie. Zonnepanelen kunnen deze energie volledig opwekken, zodat deze manier van transport nagenoeg energieneutraal is. Een overgang naar een nieuw transportsysteem, de transporttransitie, is een grote en belangrijke stap naar een duurzamere manier van leven. Een manier van leven met veel meer kwaliteit en minder afhankelijkheid van olie. 

Naast het hierboven omschreven concept zijn er wellicht andere mogelijkheden om de transporttransitie in gang te zetten. In het komende jaar hoopt De Natuurlijke Stad hierover een evenement te organiseren en met experts over dit onderwerp in gesprek te gaan.

Wie begint?

Met het bovenstaande concept is een bedrijf al druk aan de weg aan het timmeren: ET3 heeft een licentiesysteem waarvoor alle geïnteresseerden partijen tegen een zeer laag bedrag een licentie kunnen kopen. Vervolgens kan er gebouwd worden! Welke Nederlandse bouwpartij durft het aan? Wie gaat de transporttransitie vormgeven?

Auteur Walter Dresscher is zelfstandig architect en is op zoek naar ‘De Natuurlijke Stad’. Afgelopen 28 april heeft hij een lezing gegeven over de Transporttransitie en ET3. Klik hier voor de ingekorte versie: 'De transporttransitie in 11 minuten'.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c134 c160 c225 c278 c299
Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Om natuurinclusieve en gezonde gebieden en gebouwen werkelijkheid te maken, is het essentieel om inzicht te krijgen in de waarde van dergelijke gebieden. Waar de ...

Lees verder

c21 c40 c134 c225
Water van essentieel belang voor toekomstbestendige leefgebieden

Water van essentieel belang voor toekomstbestendige ...

Diverse partijen uit de bouw- en vastgoedsector waarschuwen voor een vertragingen door het niet tijdig afgeven van bouwvergunningen, door de deadline van de Kaderrichtlijn ...

Lees verder

c21 c40 c134 c225
Vernieuwd inzicht in klimaatrisico’s gebouwen

Vernieuwd inzicht in klimaatrisico’s gebouwen

Overheidsinstellingen en bedrijven willen inzicht in hoe het veranderende klimaat hun gebouwen bedreigt. Om op postcode en huisnummer-niveau een gedetailleerd beeld ...

Lees verder

c21 c26 c41 c134 c243 c265
Eerste woongebouw voor gebiedsontwikkeling Hero van Breda

Eerste woongebouw voor gebiedsontwikkeling Hero ...

Gezondheid en duurzaamheid zijn speerpunten van de gebiedsontwikkeling Hero van Breda. Voor de realisatie van het eerste woongebouw ‘De Meeker’ ondertekenden ...

Lees verder

c21 c41 c134 c225 c299
Onno Dwars en Lodewijk Hoekstra bij Duurzaam Gebouwd Op Locatie

Onno Dwars en Lodewijk Hoekstra bij Duurzaam ...

Je levensverwachting verhogen met vijf of zelfs tien jaar is geen utopie: door te leven in een blue zone ben je gelukkiger, gezonder en geniet je jaren langer van ...

Lees verder

c21 c40 c134 c225
Lancering GPR Gebied: duurzame gebiedsprestaties inzichtelijk

Lancering GPR Gebied: duurzame gebiedsprestaties ...

De lancering van de vernieuwde GPR Gebied-tool vindt plaats op 20 juni, van 12 tot 13u. Tijdens een webinar ontdekken deelnemers hoe dit instrument de duurzaamheidsprestaties ...

Lees verder

c21 c134 c225
Voorbeeldenboek toont toekomstbestendige gebiedsontwikkelingen

Voorbeeldenboek toont toekomstbestendige gebiedsontwikkelingen

Een voorbeeldenboek laat voorbeelden zien van renovaties en ontwikkelingen van toekomstbestendige gebieden en leefomgevingen. Het boek bewijst onder andere dat ...

Lees verder

c21 c41 c134 c225 c237 c265
Lees nu ‘Bouwen aan de toekomst van wijken’

Lees nu ‘Bouwen aan de toekomst van wijken’

De toekomst van wijken staat centraal in het nieuwste e-zine van Duurzaam Gebouwd. Je leest hem gratis in onze kennisbank en opent hem direct via deze link.

Lees verder

c134 c225 c260 c278
Groei! verbindt parken en groengebieden in Amsterdam Overamstel

Groei! verbindt parken en groengebieden in Amsterdam ...

Met een nieuwbouwproject in Amsterdam Overamstel levert bouwende ontwikkelaar VORM 223 woningen op in een natuurinclusieve, klimaatbestendige en duurzame omgeving.

Lees verder

c21 c134 c169 c225 c259 c265
Scoren met duurzaamheid in Spaanse voetbalcompetitie

Scoren met duurzaamheid in Spaanse voetbalcompetitie

Bedrijven uit de Benelux worden uitgenodigd deel te nemen aan een duurzaamheidschallenge met als doel het verminderen van de milieu-impact en het bevorderen van ...

Lees verder

c21 c134 c135 c225
Klimaatbestendige regels voor nieuwe gebiedsontwikkelingen

Klimaatbestendige regels voor nieuwe gebiedsontwikkelingen

Klimaatverandering zorgt ervoor dat we op een andere manier met water moeten omgaan. Vooral waterschappen hebben daar nadrukkelijk mee te maken, maar zijn slechts ...

Lees verder

c21 c54 c134 c160 c259
Geen stikstofmiljoenen, maar een deltaplan voor de bouw

Geen stikstofmiljoenen, maar een deltaplan voor ...

In Nederland worden problemen in silo’s geplaatst en opgelost met geld. Heel veel geld. De bouwsector heeft een grondstoffenprobleem met als gevolg heel hoge ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up