Auteur: Tom de Hoog
De waardering voor baksteen is logisch, vindt Peter Delsing. Baksteen is een duurzaam natuurproduct met een hoge decoratieve waarde. Door naast volume ook innovatieve specials te produceren en samenwerkingsverbanden op te zoeken, profileert zijn bedrijf Vandersanden zich in de markt.
Wat is een goed voorbeeld van door Vandersanden toegepaste duurzame principes?
“Bij de verwerking van de grondstof klei gebruiken we hemelwater. In onze fabrieken in de Belgische plaatsen Spouwen en Lanklaar hebben we een eigen stroomopwekking. Dat doen we sinds 1996 met warmtekrachtkoppeling (WKK) en dat levert 50% van de stroombehoefte. De WKK-installatie is een 16-cylinderige gasmotor, die gekoppeld is aan een wisselstroomgenerator. Op deze manier produceert de motor elektriciteit. De warme lucht die hierbij vrijkomt, droogt de stenen in de droogkamers en verwarmt de werkplaatsen. Zo halen we een optimaal rendement uit het gas wat we verbruiken en is er vrijwel geen energieverlies.”
Is de waardering voor baksteen altijd constant geweest?
“Een jaar of 25 geleden had baksteen bij architecten een negatief imago. Ze vonden het oubollig. Aan productontwikkeling en innovatie is sindsdien veel veranderd. Nu is het trendy product dat in veel kleuren, formaten en toepassingen wordt geleverd. Een mooi voorbeeld is de entree van de nieuwe Isala Klinieken in Zwolle. Daarvoor hebben 3,5 miljoen bakstenen geleverd, waarvan 150.000 in speciale pasteltinten. De 4 geleverde pasteltinten zijn in nauwe samenspraak met architectenbureau Alberts en Van Huut ontwikkeld, om zo tegemoet te komen aan de wens om de sfeer in de entree een positief kleurbeeld mee te geven.”
Echt een special…
“De architect stuurde als voorbeeld een stukje van een aquarel en daarmee hebben we gewerkt. De kleur is met de hand op stenen aangebracht, daarna is de steen gebakken. We leveren vaker stenen op speciale bestelling, maar pasteltinten hadden we nog niet eerder toegepast. De combinatie van volume en handwerk voorkomt dat we ‘eenheidsworst’ leveren.”
Wat verklaart mede het succes van dit product dat al zo lang bestaat?
“Baksteen is nog altijd de goedkoopste oplossing voor gevels. Het is kost wel veel energie om het te maken, maar baksteen gaat lang mee. Een straatsteen zo’n 125 jaar en een gevelsteen nog veel langer.”
Wat zijn - naast architecten - ook goede voorbeelden van samenwerking in de keten?
“We worden benaderd door partijen die met ons willen onderzoeken of prefab mogelijk is. Dat is sinds de crisis echt toegenomen, dat heeft duidelijk een kentering gegeven. Zo is er ons isolerende E-board, dat wordt verlijmd en geschroefd tegen de gevel en geschikt is voor meerdere typen ondergronden. Daarvoor werken we samen met bijvoorbeeld partijen in de houtskeletbouw en in de renovatiesector. Een ander voorbeeld is onze samenwerking met Rockwool. In de hoogbouw is metselen van baksteen niet economisch en daar verloren we terrein. Door nu Rockpanel-platen te voorzien van onze steenstrips kunnen we deze markt onder de productnaam Signa ook bedienen.“
Waar valt nog winst te behalen als het om duurzaamheid gaat?
“In onze ontwikkelafdeling zoeken we constant naar nieuwe oplossingen. Ze kijkt nu naar verdiepingshoge elementen om in 1 keer een gevel te vullen. Ramen, deuren, alles zit al in zo’n gevel die geheel in de fabriek wordt geprefabriceerd. Ook daarvoor zoeken we samenwerkingsverbanden. Verder zijn we bezig nog slimmere montageoplossingen te ontwikkelen, zodat er nog sneller met onze materialen gewerkt kan worden.”