Wakker worden met … Mark Gerardts
- Gebouwschil
- Artikel
Basalt is de grondstof voor plaatmateriaal dat vele toepassingen heeft zoals als gevelbekleding en rondom het dak. Mark Gerardts, managing director van de Rockpanel Group, weet zeer goed wat de markt nu en straks nodig heeft. Naast duurzaamheid is dat bijvoorbeeld op maat leveren en de mogelijkheid tot het creëren van esthetisch mooie projecten.
Wat is het probleem in Nederland?
"In Nederland hebben we veel oudere bebouwing. Ik denk dat geventileerde gevels – onafhankelijk van welke gevelbekleding wordt toegepast – een mooie, veilige en kostenefficiënte manier van bouwen is en een juiste aanvulling is op bestaande bouwtechnieken. Kijk ook naar een van de grotere bouwfysische problemen die we vaak tegenkomen: vocht. Met een goede geventileerde gevel heb je continu ventilatie waardoor vochtproblemen vermeden worden."
De oplossing dus voor vochtproblemen en een beter binnenklimaat…
"Geventileerde gevels dragen bij aan het comfort in de woning. Door de toepassing van verschillende soorten gevelbekleding, in kleuren, texturen of vormen, kan men ieder gebouw een ‘eigen gezicht’ geven. Geventileerde gevels zijn snel en eenvoudig te plaatsen en kwalitatief hoogstaand."
Sluit dit type gevels goed aan bij de grote renovatieopdracht in ons land?
"Absoluut. Als je kijkt naar het isoleren van een enkelzijdig huis, dan wil je niet naar binnen toe isoleren omdat daarmee kostbare woonruimte verloren gaat. Wanneer je naar buiten toe isoleert, wil je maximaal behoud van de buitenruimte. Ga je met bakstenen aan de slag, dan neemt de steen veel ruimte weg en ga je van buiten opmetselen dan moet de fundering ook worden aangepast. Pas je echter plaatmateriaal toe, dan verlies je veel minder ruimte en dankzij het beperkte gewicht is het aanpassen van de fundering in de meeste gevallen niet nodig. Daarbij heb je wel hetzelfde comfort en als ik dan op langere termijn kijk, is het ook toekomstbestendiger."
Wat houdt dat in?
"Vroeger bouwde je een gebouw voor een levensduur van 50 of 60 jaar. Tegenwoordig moeten gebouwen voldoen aan steeds strengere energienormen. Bovendien moeten gebouwen flexibeler worden en beter aanpasbaar aan de gebruikers. Dan is het wel fijn dat je ook de gevel eenvoudig kunt aanpassen vanuit bijvoorbeeld esthetische of functionele motieven. Isoleren in een later stadium is dan ook eenvoudiger en goedkoper. Als we dat doen, denken we pas echt duurzaam in de bouw: dus van ontwerp tot uitvoering en uiteindelijk hergebruik. Ik denk dat we die slag nog moeten maken. Bij de Rockpanel Group zien we duurzaamheid gewoon als voorwaarde. Het is van belang om hier transparant over te zijn richting de markt. Mede hierom hebben wij onze producten laten certificeren door een onafhankelijk instantie. Het hebben van een Europese EPD-certificering is dan ook belangrijk voor ons en voor onze klanten. Zij weten op deze manier waar onze producten aan voldoen."
Een circulair proces is wel waar we naar toe moeten. Jullie producten dragen daaraan bij?
"De geventileerde gevel als concept draagt daaraan bij. Het stelt je in staat gezond te bouwen en het biedt een ruime keuze aan esthetiek. Individualisering zorgt er ook voor dat ieder rijtjeshuis zijn eigen look and feel kan krijgen. Om dit te kunnen ,bereiken moet je flexibel zijn en snel aanpassingen kunnen doen. Ik trek altijd de parallel met de automobielindustrie."
Wat doet de automobielindustrie wat de bouw ook zou kunnen doen?
"Een auto bestaat tegenwoordig uit minimaal 90% recyclebare onderdelen. Dat is gewoon een verplichting vanuit die industrietak. Zou je dit soort verplichtingen loslaten op hoe we bouwen en de kosten van recyclen, dan moet je ervoor zorgen dat de afvalstromen efficiënter zijn wanneer een gebouw de eindfase van het gebruik bereikt heeft. Dat betekent niet alleen kijken naar de gebruikte materialen bij de bouw, maar ook naar de kosten gedurende de gehele levensduur.”
Wat maakt jullie materialen uniek qua eigenschappen of toepassing?
"Ons plaatmateriaal is volledig recyclebaar en wordt toegepast als gevelbekleding, maar in Nederland en België ook rondom het dak. Klanten willen zo min mogelijk onderhoud, dus een onderhoudsarm product is belangrijk. Ga je terug in de keten, dan kom je bij de man die het product moet plaatsen, die wil werken met kwaliteitsproducten. Dan gaat het onder meer over snelle en gemakkelijke verwerkbaarheid en kleurvastheid. Rockpanel-plaatmateriaal is gemaakt van steen maar heeft het verwerkingsgemak van hout. Het materiaal krimpt niet en zet niet uit en kan het met het standaard gereedschap voor de houtbewerking, zelfs op de bouwplaats, verwerkt worden. Daarnaast gebruiken we hoogwaardige coating, die we samen met onze leveranciers hebben ontwikkeld en die bijzonder uv-bestendig is. Daarnaast is het prettig als je een product kan gebruiken dat licht van gewicht is en een groot installatiegemak biedt. Wij horen vaak dat de verwerkers deze eigenschappen van ons product zeer waarderen. Uiteraard is esthetiek ook een factor, vooral voor architecten en natuurlijk de opdrachtgever."
Die reageren goed op de mogelijkheden en producten?
"Zeker. En een van de mooiste dingen die we hebben bereikt als het gaat om innovatie, is de ontwerpwedstrijd bij de opening van onze nieuwe fabriek. Dat deden we via Facebook en er ontstond een mooi stukje co-creatie vanuit onze opdracht om een design te ontwerpen dat wij zouden kunnen industrialiseren. Uit de vele ingezonden designs maakte een onafhankelijke jury een keuze en enkele ideeën worden ook uitgevoerd. Het is een zeer efficiënte manier van innoveren: je doet het samen met de klant, in dit geval de architect. Het leuke was ook dat we het via social media deden wat ons ook veel input opleverde uit verschillende landen. Dat is voor ons van belang omdat we in veel landen actief zijn. Om dat kort te illustreren: het wit in Nederland is het grijs in België. Kom je zuidelijker, dan neemt kleur toe. Met die verschillende marktvraag en dus flexibiliteit moet je als bedrijf rekening houden zonder dat je meer verspilling krijgt in je proces."
Als dat lukt, levert dat natuurlijk een heel sterke positie op?
"Het is inderdaad een win-win situatie, waarmee we inderdaad onze positie in de markt kunnen versterken. Als bedrijf moet je een bepaalde schaalgrootte hebben, maar aan de andere kant ook flexibiliteit behouden om aan de gedifferentieerde marktvraag te kunnen voldoen. Om ook in de toekomst, en dan praat ik over een periode van 20 jaar, concurrerend te kunnen zijn moet je blijven investeren."
Investeren om het productieproces te optimaliseren?
"Als je nu kijkt op bouwplaatsen dan zie je nog vaak restproducten staan. Zekerheden inbouwen bij het bestellen van materialen is nog steeds een reflex. Wij leveren standaard maatvoering, omdat de markt dat nu vraagt. Met de bouw van de nieuwe fabriek anticiperen we op de toekomstige marktvraag. Over 10 jaar eist die markt maatwerk, dan bepaalt de architect de maat van gevelelementen en leveren wij die op maat."