Wakker worden met … Michel Westrik
- Gezonde Gebouwen
- Artikel
Wisa levert sinds 1865 wereldwijd kwaliteit en innovatie in sanitair. Water saving technology voor sanitaire spoeltechniek heeft daarbij alle aandacht. Gemiddeld spoelen Nederlanders de wc 5,9 keer per dag door, waarbij totaal 33,8 liter water in het riool verdwijnt*. Michel Westrik, salesmanager Nederland, verklaart de gedrevenheid van Wisa.
We gebruiken drinkwater om door te spoelen, waarom geen hemelwater?
"Hemelwater is verontreinigd. Onze ervaring is dat bij gebruik van hemelwater je vrij veel aanslag ziet optreden op het sanitair. Daardoor ziet sanitair er minder schoon en fris uit. De afgelopen jaren zijn wel installaties gemaakt voor spoeling met hemelwater, maar vervolgens ook weer afgekoppeld vanwege genoemde problemen met de kwaliteit van hemelwater."
Hemelwater wordt dus liever niet toegepast, wat zijn de innovaties?
"Wisa werkt aan verdergaande waterbesparing. Dat doen we door het structureel terugbrengen van de hoeveelheid schoon water per spoelbeurt. Deze nieuwe ontwikkelingen zijn in volle gang, maar het gaat niet alleen om het reduceren van het watergebruik. Ook het transport van het afval moet gegarandeerd goed verlopen. Met andere woorden: je moet geen problemen oproepen door rücksichtslos te willen besparen. Het boosterprincipe kan juist hierin een grote rol spelen."
Hoe werkt zo'n booster?
"Een booster werkt volgens een natuurkundig hevelprincipe. Op het moment dat het vat vol is, leegt het zichzelf met kracht en voert zo alles af. Een booster kan 16 of 20 liter water bevatten en dat geeft voldoende spoelkracht. De booster bevindt zich in de standleiding of in de liggende leiding bij het buitenriool. Dit principe wordt voornamelijk in nieuwbouw toegepast: daar kun je het sanitair rondom de standleiding positioneren, waardoor de afstand van het closet naar de standleiding beperkt wordt."
Dan is de onvermijdelijke vraag natuurlijk: hoeveel keer per dag spoelen we in Nederland met z'n allen de wc door?
"Volgens mij is het gemiddelde 5,9 keer per persoon."
Daarop valt nog verder te besparen?
"Wij onderzoeken op dit moment of nog meer water is te besparen bij spoelen. Nog minder dus dan wat nu de standaard is. We zitten nu op 35% besparing en we denken dat 50% besparing haalbaar is. Ook besparend is dat onze inbouwsystemen 30% minder breed zijn dan de standaard en eenzelfde percentage minder staal en kunststoffen bevatten. Die afmetingen schelen ook bij transport en opslag. Aardig om te melden is ook dat we steeds meer zien dat we bijdragen aan een keurmerk als BREEAM met onze sanitaire systemen. Anders gezegd, onze systemen leveren punten op.”
Wisa maakt ook wellnessproducten, hoe zit het dan met waterverbruik?
"Wat je bij wellness vaak ziet, is de grote douchekop – de regendouche van 1 m2 groot – veel water gebruikt. Dat soort producten leveren wij niet. Wat wij wel leveren, zijn onder meer baden die comfort bieden aan de gebruiker en het aantal liters water beperken. Door armsteunen toe te passen – die zorgen dat er minder water in het bad kan – is die besparing eenvoudig te realiseren. Domweg minder water in bad dus. Wij letten er dus goed op dat men geen comfort verliest, terwijl er toch bespaard wordt."
Wat is te melden over duurzaam werken in de onderneming?
"In ons productieproces kijken we naar hergebruik van kunststof, omdat daar mogelijk winst te behalen valt. Met kunststoffen zie je echter wel dat het degradeert door gebruik. Dan is het geen maagdelijke grondstof meer en eerlijk gezegd niet geschikt voor de hoogwaardige producten die wij maken. Iets anders is dat we produceren in Nederland, wat minder transportbewegingen geeft. Duurzaamheid gaat daarnaast niet alleen over techniek of over producten maar ook over mensen. Een jaar of twee geleden ontving Wisa het PresikGaaf-keurmerk van de sociale werkplaats in de Arnhemse wijk Presikhaaf. Bij ons werken 50 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die in het reguliere arbeidsproces zijn opgenomen. Een mooi voorbeeld van ons Social Return-beleid."
*bron: TNS Nipo ‘Watergebruik thuis 2013’