Bouwend Nederland
“Een goede kennis van de markt bij opdrachtgevers is essentieel”, zegt Wouter Stolwijk, directeur van PIANOo, het expertisecentrum Aanbesteden van de overheid. Het is volgens hem noodzakelijk dat aanbestedende partijen meer kennis van zaken hebben over wat de markt te bieden heeft.
Na de invoering van de Aanbestedingswet anderhalf jaar geleden is de praktijk merkbaar veranderd. Zo wordt er meer gekeken naar kwaliteit in plaats van alleen naar de laagste prijs. Volgens Stolwijk moet de komende jaren de focus liggen op het doelmatiger maken van aanbestedingen. “Het is tijd voor the next step: beyond the rules.”
Beyond the rules
Aanbestedende instanties moeten daarom begrijpen wat de markt hen te bieden heeft. “Bouwers praten het liefst met opdrachtgevers die hun business snappen. Dat is meer dan de aanbestedingsregels begrijpen.” Om die reden is het van belang dat aanbesteders weten wat er in de markt leeft.
Kennis clusteren
Winst is er in de clustering van kennis, vindt Stolwijk. Hij schetst een situatie waarin een kenniscentrum uitkomst biedt: “Jaarlijks besteden misschien wel 15 gemeenten in Nederland de bouw van een nieuw zwembad aan. Moeten die nuf allemaal zelf het wiel uitvinden over kosten, kwaliteitsaspecten en aanbieders?”