Duurzaam: bezit of waarde?

Duurzaam: bezit of waarde?

De crisis die we nu langzaam maar zeker achter ons lijken te hebben gelaten heeft 'het kaf van het koren gescheiden', zo las ik laatst in een krant. Maar is dat wel zo?

In de markt hoor ik nu dat bouwen niet meer leuk is. Althans, het bouwen wel. Maar de manier van samenwerken en handelen is zo zakelijk en geldgestuurd geworden dat het volgens sommigen onbehoorlijk te noemen valt: 'Dog eat dog'.
Gemaakte afspraken worden niet nagekomen en als er een euro te halen valt zijn principes zoals duurzaam bouwen niet langer aan de orde. En dat is jammer. Er moet iets veranderen.

Het gekke is wel dat met wie je er ook over praat, iedereen is het met je eens dat wat er nu gebeurt niet goed is. En vervolgens doen we het wel, weinigen uitgezonderd. We praten het nog goed ook, als het ons eigen bedrijf betreft!

Dat kan ook moeilijk anders: accepteer je het niet, dan is er wel een ander die het wel accepteert. Is hierdoor de beweging van duurzaam bouwen de afgelopen crisjaren niet uitgehold en verworden tot slechts 'een mooi verhaal'  en een 'mooi plaatje voor de buitenkant'? Het lijkt er wel op.

Achter de schermen...

We zeggen allemaal dat we het doen, maar achter de schermen maken we het door een rigoureus en op rendement gestoeld inkoopbeleid kapot. Noem het overleven – ik noem het kortzichtig. Wat is er nu voor nodig om dat tij te keren. Want als we stellen dat het wel weer goed komt met duurzaam bouwen in Nederland omdat de crisis voorbij is, dan zeggen we eigenlijk dat duurzaam bouwen niet meer dan een zakelijk model is. Er is geld in te verdienen en daarom doen we het. En dat lijkt mij niet de primaire doelstelling.

Verschuiving

De doelstelling is volgens mij een verschuiving van 'bezit' naar 'waarde'. Althans, dat zou het moeten zijn. Dat betekent dat je nu iets meer betaalt, zodat het langer mee gaat. Per saldo zijn de kosten van het gebruik dan lager. Als we het hebben over langer meegaan, dan hebben we het uiteindelijk over de aarde. We moeten nu iets meer betalen zodat we met zijn allen langer kunnen genieten van alles wat de aarde te bieden heeft. Als je alles hebt opgeteld, kost het de samenleving minder.

Dat is dan de lange termijn. Daar kan niemand tegen zijn. Maar waar vinden we dat terug in de markt? Hoe moet je dat als aanbieder van diensten of producten overbrengen zodat de inkopende partij daar achter staat en ernaar handelt? Zou dat niet in het manifest van elke onderneming moeten staan en controleerbaar moeten zijn? Dan zouden opdrachtgevers op basis van die controleerbare informatie de opdrachten kunnen vergeven. Of blijven we in Nederland volgens het zwaar verouderde en niet meer van deze tijd zijnde MVI-principe de opdrachten in de markt zetten?

Geld of toekomst? Bezit of waarde?

Auteur: Ing. J.W. Smit, Flexipol Composites BV

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Het is zover! Vanaf nu kun je je favoriet nomineren voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024. Wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming van de gebouwde ...

Lees verder

c21 c225 c286
Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

In de drie meest recente Duurzaam Gebouwd Talks deelden we kennis over het verduurzamen en doorbouwen binnen de kaders van netcongestie en het verduurzamen van ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor ...

Het marktpotentieel van carbon credits werd in kaart gebracht door het marktonderzoek ‘Nederlandse Carbon Credits’. Uit het onderzoek blijkt onder andere ...

Lees verder

c21 c134 c160 c225 c278 c299
Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Om natuurinclusieve en gezonde gebieden en gebouwen werkelijkheid te maken, is het essentieel om inzicht te krijgen in de waarde van dergelijke gebieden. Waar de ...

Lees verder

c21 c162 c225 c260
WeGrow Congres op 9 september 2024
sep09

WeGrow Congres op 9 september 2024

'De kracht van een transformatie'. Dat is het thema van het WeGrow Congres 2024. Op 9 september komen bestuurders en boeren en bouwers uit de bouw- en landbouwsector ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237
Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Tijdens de Klimaattop GO 2024, de tweedaagse conferentie waarin publieke en private partijen bij elkaar komen, geeft een jaarlijks rapport duidelijkheid over de ...

Lees verder

c21 c225 c260
Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject in Nederland

Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject ...

Het eerste gevalideerde renovatieproject met isolatiemateriaal van hennepteelt is een feit. Het eerste Nederlandse hennep koolstofcertificatenproject toont de impact ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
De impact van sportcomplexen verduurzamen

De impact van sportcomplexen verduurzamen

Wat is de impact van een verduurzaming van sportcomplexen? Ook dit vastgoed gaat stap voor stap van het aardgas af. Wat levert dit op en wat zijn op dit moment ...

Lees verder

c21 c225
Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens Klimaattop GO 2024

Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens ...

De twaalfde editie van de ABN AMRO Duurzame 50 komt eraan. De prestigieuze award, die de meest duurzame professional beloont voor tomeloze inzet, wordt tijdens ...

Lees verder

c21 c225 c260
Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Biobased ontwerpen en bouwen in de praktijk: hoe werkt dat? Kennismaken met de nieuwste biobased bouwmaterialen en de producenten erachter doe je op de Biobased ...

Lees verder

c21 c225
Renoveren naar een gezonde standaard

Renoveren naar een gezonde standaard

De handen zijn uit de mouwen: het e-zine 'Renoveren naar een gezonde standaard' illustreert dat de bouw- en vastgoedsector zich niet laat tegenhouden door vertragende ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c237 c243
Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen met GPR Gebied

Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen ...

De introductie van GPR Gebied komt als geroepen: er moet veel én snel gebouwd worden, met hoge kwaliteit en een flinke wensenlijst op het gebied van duurzaamheid. ...

Lees verder

Reacties

Geachte heer Smit, ik begrijp uw hartekreet enigszins. Toch ben ik niet verbaasd dat de ontwikkeling gaat zoals u schetst: duurzaam (ver)bouwen wordt inderdaad teveel in financiele termen bekeken. Wat ontbreekt is een dieper besef van afhankelijkheid van de aardse rijkdom en grondstoffen. Dat besef ontwikkel je niet door aan vervuilende materialen een hoger prijskaartje te hangen, al zou het wlel een beetje helpen. Dat besef kan ontwikkeld worden door oefening. Wij organiseren bijeenkomsten en trainingen waarbij de eigen verbinding met de natuur, met de elementen, (her)ontdekt wordt. Dat heeft tot gevolg dat mensen zorgvuldig te werk willen gaan en zelf oplossingen zoeken om verspilling tegen te gaan en zoveel mogelijk materiaal opnieuw te gebruiken. Wij trainden een lokaal aannemingsbedrijf in deze manier van verbinding maken voordat ze onze cursusruimte gingen verbouwen. Het resultaat (de hoogst gemeten waarde voor luchtdichtheid) mocht er zijn. Zorgvuldig werken was het sleutelwoord. Maar je gaat pas zorgvuldig werken als je het materiaal waarmee je werkt als waardevol ziet. Om dat te bereiken is zoals gezegd oefening nodig en mogelijk. Meer weten? www.aarde-werkdestegge.nl/duurzaam ondernemen

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up