Raab Karcher
Het duurzaamheidslabel Greenworks, geïntroduceerd in 2011, fungeert als verzamelnaam voor duurzame bouwmaterialen waarbij aan ieder product een score wordt toegekend. Hoofdredacteur Jan van den Broek interviewt Bernard Wessel, directeur Marketing & Inkoop en Gerhard Hospers, adjunct-directeur Greenworks, over de totstandkoming van het label en de Greenworks Academy, een unieke vertaling naar de praktijk.
Raab Karcher, een dochteronderneming van de Franse multinational Saint-Gobain, heeft als belangrijk onderdeel van de strategie ‘sustainable habitat’. Oftewel: de zorg voor de mens in zijn woon- en werkomgeving, met het oog op het milieu. Bernard Wessel, directeur Marketing & Inkoop, noemt duurzaamheid een van de pijlers van de organisatie. Dat heeft geleid tot de introductie van Greenworks. Het label is zo succesvol, dat ongeveer dertig procent van de omzet inmiddels uit Greenworks-producten komt.
Wessel: “Wij zien dat onze klanten steeds meer behoefte hebben aan goede informatie over voornamelijk duurzame producteigenschappen en -kenmerken van bouwmaterialen. Greenworks geeft op een pragmatische wijze antwoord op deze vraag. Maar ook met nieuwe initiatieven als Raab’s Renovatiehuis, RaabCalc, RaabMobiel en de Greenworks Academy bieden we onze klant middelen om efficiënter en effectiever te werken en zich te onderscheiden van zijn concurrenten.
De link tussen de verschillende initiatieven is volgens Wessel gemakkelijk te leggen: “Raab’s Renovatiehuis is een totaaladvies, waarmee je kunt uitrekenen wat de woningeigenaar bespaart op zijn energiekosten bij een energiezuinige renovatie, welke producten hij daarvoor nodig heeft en welke labelsprong hiermee bereikt wordt. Een logisch vervolg daarop is RaabCalc, waarmee klanten eenvoudig een calculatie en offerte maken met geselecteerde producten uit Raab’s Renovatiehuis.
Bernard Wessel, directeur Marketing & Inkoop
Vervolgens is het mogelijk om die offerte te overhandigen aan de klant. In de Greenworks Academy geven we zowel vakmantrainingen voor bijvoorbeeld de tegelzetter of metselaar als thematische trainingen. Zo is er onlangs een Active House-opleiding geïntroduceerd.
Partnerships essentieel
De opleidingen worden samen met leveranciers opgezet en partnerships zijn volgens Wessel dan ook onmisbaar: “Partnerships zijn essentieel in onze markt. Binnen dat partnership kijken we continu naar partijen met wie we onze ambitie kunnen invullen. Voor ons is het noodzakelijk om te weten welke partijen er ambities hebben op het vlak van duurzaamheid.”
Gerhard Hospers, adjunct-directeur Greenworks, onderstreept de voordelen van partnerships en koppelt die visie aan de recente toetreding als partner tot het Kennisplatform Duurzaam Gebouwd: “Wij zijn heel sterk op zoek naar de verbinding met partijen. De basis hebben we immers met Greenworks en de verschillende initiatieven die daaraan vasthangen al gevormd. We zijn er dan ook van overtuigd dat we met het Kennisplatform Duurzaam Gebouwd de verbinding leggen met partijen die gezamenlijk de verduurzaming van de bouw op poten willen zetten.”
Zo heeft de organisatie de verbinding gelegd met een groot aantal leveranciers van duurzame bouwproducten, waarvan meer dan 35 partijen met hun duurzame oplossingen participeren in de Greenworks Academy. Volgens Wessel worden de producten geleverd aan verschillende klantengroepen. Dit gaat van de landelijk opererende aannemers tot de zzp’er. Maar bijvoorbeeld architecten en woningcorporaties behoren ook tot de doelgroep van Raab Karcher. In de Greenworks Academy is voor al deze partijen een passend aanbod dat aansluit bij hun specifieke behoeften.
Gerhard Hospers, adjunct-directeur Greenworks
Ondersteuning
Hospers grijpt de gelegenheid aan om in te zoomen op RaabCalc en RaabMobiel, initiatieven die voor de nodige leerstof zorgen en waarmee men in de praktijk aan de slag kan: “RaabCalc is een calculatiepakket dat we in hoofdzaak hebben ontwikkeld voor de kleinere aannemer. Wij merkten dat onze klant erg druk in de weer is op de bouwplaats en niet altijd in de gelegenheid is om een offerte te maken. En ook niet altijd op een professionele manier.”
Klanten hebben de mogelijkheid om de calculatie om te zetten naar een offerte richting de klant. Hospers legt het verband tussen Raab’s Renovatiehuis en het pakket: “Kijk in Raab’s Renovatiehuis hoe je een woning kunt upgraden en bereken vervolgens met de RaabCalc welke materialen je daarvoor kunt inzetten. Het programma is webbased, dus overal toegankelijk en bevat altijd actuele product- en voorraadinformatie.”
Naast deze initiatieven vinden klanten extra ondersteuning die zij nodig hebben in RaabMobiel, de app van Raab Karcher. Wessel gaat in op de voordelen van de app en de onderscheidende factoren: “Ons productinformatiesysteem is de basis voor de app. Dit systeem bevat meer dan een miljoen productkenmerken, zoals gewicht en afmeting maar ook relevante kenmerken als isolatiewaarden.
Via verschillende zoekfuncties komt men snel en eenvoudig tot het gewenste product. Van deze producten zijn ook direct de nettoprijs en de voorraden op onze vestigingen zichtbaar. Op die manier heeft onze klant voldoende informatie om zijn producten te bestellen via de app. Deze bestelling kan de klant ophalen op een Raab Karcher vestiging of laten bezorgen op de gewenste locatie en tijd.”
Duurzamer hoeft volgens Hospers niet automatisch duurder te betekenen: “Ook de kleine aannemers zijn op zoek naar onderscheidend vermogen. Dat vermogen krijgt een partij als men inzoomt – gevraagd of ongevraagd – op duurzaamheid. Een stuk bewustmaking over duurzaam materiaalgebruik, daar faciliteren we onze klant op allerlei manieren op. Wij zien dat partijen die inzetten op duurzaamheid, van elkaar kunnen leren.
Zelfs al ben je als leverancier elkaars concurrent, je versterkt elkaar in het streven naar duurzaamheid; in feite concurreer je met alle partijen die niet met duurzaamheid bezig zijn. We streven niet alleen naar informatieoverdracht naar onze partners, maar willen tegelijkertijd een rol spelen in ketenintegratie.”
Foto's: Erron Fotografie