Service op afstand mogelijk met slimme thermostaat
- Gezonde Gebouwen
- Artikel
Een slimme thermostaat werkt nauw samen met een app voor smartphones. Gebruikers kunnen, onafhankelijk van waar ze zich op dat moment bevinden, de status van een cv-ketel inzien. Wanneer er zich storingen voordoen óf als die dreigen te ontstaan, is dit via de Nefit Easy met een druk op de knop door te geven aan de installateur.
De foutcode wordt naar de installateur toegestuurd, die binnenkort op afstand kan zien wat er aan de hand is. Hiervoor moet de gebruiker toestemming geven. Vanaf begin 2014 kan de installateur met een speciale app de cv-ketel uitlezen, testen en indien nodig resetten.
Nieuwe functies
De komende maanden komen er nieuwe functies voor de Nefit Easy beschikbaar, door middel van automatische updates. Tegen het eind van 2013 is de Easy op cv-ketels van andere fabrikanten aan te sluiten, met behulp van een speciale adapter.
Energiebesparing
Ook in het kader van energiebesparing kan de Nefit Easy nuttig zijn. Zo stelt de thermostaat de verwarming automatisch af op basis van de voorkeuren van de aanwezige gebruikers. Het gasgebruik voor verwarming en warm water is in te zien en het is zelfs mogelijk om via de app de duur van een douchebeurt in te stellen.
Nefit Easy is beschikbaar voor consumenten voor € 257. De bijbehorende app is gratis te downloaden uit de App Store of uit Google Play. De slimme thermostaat is vanaf eind 2013 ook met andere merken cv-ketels te combineren.
Nefit Service Tool II
Eerder werd door Nefit al de Nefit Service Tool II geïntroduceerd. Hiermee achterhaalt de installateur op afstand wat het probleem is met een installatie. In sommige gevallen is het probleem op afstand op te lossen.