'Energiezuinige en onderhoudsvriendelijke innovaties populair'
Innovaties die gericht zijn op de verbetering van energiezuinigheid en onderhoudsvriendelijkheid zijn populair onder bouwpartijen. Daarnaast worden bouwtijdverkorting en gemak voor eindgebruikers genoemd als beweegredenen om een product te proberen. De bereidheid om meer te betalen voor dergelijke innovaties is laag, waarbij een te hoge prijs wordt aangedragen als reden voor het negeren van het nieuwe product. Deze bevindingen blijken uit het BouwKennis Jaarrapport 2013/2014.
Het rapport stelt in het hoofdstuk ‘Productinnovaties’ de vraag welke innovaties de meeste kans van slagen hebben. Gemiddeld noemt 55 procent van de bedrijven verbetering op het gebied van energiebesparing als reden om een innovatie te proberen. 28 procent geeft een verbetering op het gebied van milieubelasting als reden op. Daarnaast blijken onderhoudsvriendelijkheid, gemak en bouwtijdverkorting belangrijke stimulansen.
Marktpartijen
Uitgesplitst naar de verschillende marktpartijen die in het rapport worden genoemd (architect, hoofdaannemer B&U, installateur, onderaannemer) blijkt dat onderhoudsvriendelijkheid voor vrijwel alle partijen even belangrijk is. De architect, hoofdaannemer en installateur noemen de energiebesparingsmogelijkheden, terwijl deze innovatiesoort voor de onderaannemer een minder grote rol blijkt te spelen. Hoofdaannemers noemen bouwtijdverkorting belangrijk, evenals veiligheidsverbeteringen.
Belemmering
Het onderzoek toont aan dat een hoge prijs een belemmering is bij het uitproberen van een innovatie. Daarnaast wordt onvoldoende informatie over de juiste toepassing van een product als reden gezien om een innovatie te laten liggen. Wanneer er wél gekozen wordt voor een nieuw product, is de vraag naar voorlichting groot.
Het onderzoek toont een discrepantie aan op dit gebied: gemiddeld twintig procent van marktpartijen geeft aan dat ze de toegevoegde waarde van innovaties moeilijk kunnen uitleggen aan afnemers. Dit terwijl er juist een grote behoefte aan deze informatievoorziening is.
Jaarrapport
Naast het onderdeel ‘Productinnovatie’ telt het BouwKennis Jaarrapport 2013/2014 tien andere hoofdstukken. Het rapport bestaat uit de onderdelen ‘Markt’, ‘Marketingmix’, en ‘Thema’s. Laatstgenoemde is onderverdeeld in ‘De rol van het bestek’, ‘Duurzaamheid’ en ‘Bouwen voor de toekomst’. Het BouwKennis Jaarrapport is te bestellen op de website van BouwKennis.