Koplopers die actief zijn op duurzaamheidsgebied zijn vooral te vinden in de groep opdrachtgevers. In de installatiesector is het potentieel groot; organisaties binnen de sector zijn bekend met duurzame maatregelen maar zetten deze nog niet heel actief in. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van BuildUpSkillsNL door USP Marketing Consultancy.
Eerder werd duidelijk dat de Nederlandse bouw- en installatiesector bekend is met de Europese klimaatdoelstellingen, maar dat beschikbare budgetten en heersende cultuur binnen de sector duurzame maatregelen bemoeilijken. De voornaamste drijfveer om de maatregelen wél toe te passen is wet- en regelgeving voor de opdrachtgevers en de marktvraag voor de uitvoerende partijen.
Koplopers
De meeste koplopers zijn te vinden in de groep opdrachtgevers, met name commerciële opdrachtgevers. Daarnaast is het potentieel groot voor duurzame maatregelen in de installatiesector. Bedrijven die het meest geïnformeerd en overtuigd dienen te worden op het gebied van verduurzaming zitten voornamelijk in de B&U sector of zijn ZZP’ers. Volgens USP is laatstgenoemde groep een vrij belangrijke groep aan het worden, om twee redenen. Ten eerste vanwege hun rol bij de particuliere opdrachtgever en ten tweede vanwege hun rol als onderaannemer.
USP meldt dat koplopers bij de uitvoering van een duurzaamheidsbeleid van de volgende voordelen profiteren:
- Koplopers maken meer omzet en meer winst
- Beter imago bij klanten, werknemers, huurders en kopers
- Lagere exploitatiekosten
- Betere positie bij aanbestedingen of opdrachtverstrekkingen
- Koplopers en bewust actieve bedrijven vinden de interne en externe uitdagingen minder bezwaarlijk
Concluderend stelt USP dat het een omslag vergt om meer met duurzaamheid te gaan doen, maar als bedrijven er eenmaal mee beginnen, blijkt het achteraf mee te vallen. Uiteindelijk loont een duurzaamheidsbeleid.
Het volledige artikel is te lezen op de website van USP marketing.