Grote interesse schoolbesturen voor totaalconcept binnenklimaat
- Ventilatie & Klimaattechniek
- Artikel
Een derde van de onderwijsbesturen heeft interesse in een concept waarin de gezondheid en leerprestaties van leerlingen wordt gekoppeld aan renovatie en groot onderhoud. Dat blijkt uit onderzoek voor de BouwKennis Onderwijs Bouwplannen Scan.
Volgens BouwKennis leidt povere kwaliteit van het binnenklimaat van scholen tot meer gezondheidsklachten en heeft het een negatieve invloed op leerprestaties en ziekteverzuim. Daarom onderzocht men welk deel van de scholen de komende twee jaar aan het binnenklimaat wil werken, en hoe de scholen dit willen aanpakken.
Concrete plannen
Ruim een derde van de instellingen in het primair onderwijs heeft concrete plannen om het binnenklimaat aan te pakken, binnen twee jaar. Van de schoolbesturen in het voortgezet onderwijs is dit grofweg de helft. De interesse voor dergelijke maatregelen blijkt in het middelbaar en hoger onderwijs het hoogst te liggen; driekwart van de besturen wil het binnenklimaat aanpakken op de relatief korte termijn van twee jaar.
Populairste maatregelen
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er mechanische ventilatie de populairste maatregel is om het binnenklimaat te verbeteren. Ventilatieroosters en een vernieuwd aircosysteem vullen de top drie geplande maatregelen aan. Overige maatregelen die genoemd worden zijn het in gebruik nemen van een nieuw verwarmingssysteem en het verbeteren van het klimaat door luchtbehandeling.
Opmerkelijk is dat 21 procent van de onderwijsbesturen ervaring heeft met het totaalconcept voor binnenklimaat. 36 procent heeft hier nog niet mee gewerkt, maar vindt dit wel interessant.
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
Het is bekend dat we in Nederland veel verouderde schoolgebouwen hebben. Dat bij deze verouderde gebouwen de luchtkwaliteit te wensen overlaat is ook bekend. Bij de oplossingen wordt gestreefd naar een ideale situatie met een CO2-gehalte dat altijd onder de 1.000 ppm blijft. Hierbij ontkom je niet aan bouwkundige ingrepen en de aanschaf van een dure klimaatinstallatie. Hiervoor is veelal onvoldoende budget beschikbaar. Ik vraag me af waarom niet vaker gesproken wordt over kleine ingrepen en minimale investeringen waarmee de situatie verbeterd kan worden. Elke reductie van het CO2-gehalte is pure winst! Eigenlijk begrijp ik het wel, want dit is niet in het belang van de grote leveranciers van klimaatsystemen.. Ik bezoek regelmatig scholen en signaleer dan dat onvoldoende gebruik wordt gemaakt van beschikbare voorzieningen. Ramen die niet geopend worden, ramen die slechts beperkt open kunnen, klapramen die niet meer opengaan, roosters die dicht staan., etc. Met eenvoudige ingrepen kunnen vastzittende klapramen weer gangbaar worden gemaakt, met variabele uitzetters kunnen ramen verder worden geopend. Er kunnen extra gaten in de gevel worden geboord om meer lucht aan te zuigen. De ervaring leert dat met kleine ingrepen en het gebruik van een CO2 indicator (zodat je weet wanneer je extra moet ventileren) het CO2-niveau gedurende de dag significant kunt verbeteren.
Beste W. Smits van Oyen, meer en duurdere installaties staan inderdaad zeker niet garant voor een goed binnenmilieu. Uit een onderzoek van BNA blijkt bijvoorbeeld dat medewerkers in scholen met relatief goedkope installaties meer tevreden zijn met het binnenmilieu dan in de scholen waar meer is geïnvesteerd. Grote installaties kunnen het binnenklimaat zelfs verslechteren. Denk bijvoorbeeld aan geluidsoverlast. Simpele, goedkope oplossingen zijn soms klaarblijkelijk het beste. Veel valt of staat vermoed ik met de kennis waarover de verantwoordelijken binnen de onderwijsbesturen beschikken. Naar aanleiding van dit persbericht schreef ik onlangs overigens ook een blog met nog een aantal andere tips (http://bit.ly/1bz8HnZ). Daar kunnen die van u wat mij betreft zeker bij!