Düsseldorf International bespaart fors op energiekosten

In het vierde kwartaal van 2011 is op Düsseldorf International de eerste Weather Forecast Control (WFC) van MeteoViva in gebruik genomen. Dit WFC systeem heeft in de eerste maanden na de ingebruikname de energiekosten al met bijna 40% verminderd. De luchthavendirectie  dringt nu aan op een snelle ingebruikname van Meteoviva’s WFC in de andere luchthavengebouwen.

Het zes verdiepingen hoge gebouw ‘Centraal Oost’ van de Düsseldorfse luchthaven is in het midden van de jaren negentig gebouwd en in het voorjaar 2011, na een grote renovatie, opnieuw heropend. Het 9200 m2 grote complex dient nu als modern clearing- en kantoorgebouw  voor het luchthavenbedrijf.  Voor het energie-efficiënter  functioneren van de geïnstalleerde verwarmingsketels en koelmachines is eind 2011 is het door MeteoViva ontwikkelde WFC geïnstalleerd.
“WFC reduceert het energieverbruik van de klimaatinstallatie, doordat het anticipeert op de weersverwachting  van de komende 24 uur en tegelijkertijd zorgt het voor een stabiel en aangenaam binnenklimaat”, aldus Dr. Stefan Hardt, directeur van MeteoViva.

 

Juiste hoeveelheid energie
WFC combineert de plaatselijke weersverwachting  over de komende 24 uur met de thermische eigenschappen van het gebouw. Tevens houdt WFC ook rekening met het aantal mensen in het gebouw, de verlichting, computerapparatuur en de zoninstraling door de ramen, die allen ook warmte afgeven. Met behulp van deze gegevens en het computer model berekent WFC de juiste hoeveelheid energie – in de vorm van verwarming of koeling – die per tijdstip en per gedeelte van het gebouw nodig is om het gewenste binnenklimaat te handhaven.


Prioriteiten
Meermaals per dag herhaalt WFC, op basis van gedetailleerde lokale weersgegevens deze simulatie. Als de benodigde warmte- en koelbehoeften over de komende 24 uur bekend zijn wordt de volgende simulatie, die van de klimaatinstallatie, gestart. Hierin worden de in- en uitschakeltijden  en de gewenste aan- en afvoertemperaturen van de verschillende circuits in de klimaatinstallatie berekend, evenals de binnentemperatuur  van de verschillende gedeelten in het gebouw. Met behulp van de WFC controller – die via het gebouwbeheersysteem (GBS) aan de klimaatinstallatie is gekoppeld – worden deze schakeltijden en temperatuurinstellingen  doorgegeven.
“Het systeem is in staat, voor de aansturing van de warmte en koelcircuits op basis van kosten en binnenklimaat, prioriteiten te stellen”, verklaart Hardt. “Via een beveiligd online-portal kunnen voor iedere zone in een gebouw afzonderlijke klimaatprofielen worden gedefinieerd, kunnen gesimuleerde en gemeten ruimtetemperaturen  met elkaar worden vergeleken en kan het energieverbruik worden uitgelezen.”

 

Betrouwbaar en stabiel
Op de luchthaven was het effect was al snel zichtbaar. “Al in de eerste vier maanden na ingebruikname van het WFC werden de energiekosten voor het gebouw ‘Centraal Oost’ met 39% verminderd. En dat terwijl het gebouw al een moderne klimaatinstallatie heeft”, meldt Ralf Mobers, de verantwoordelijke  projectleider facilitymanagement van de luchthaven Düsseldorf GmbH.
“Naast economische motieven is het voor ons belangrijk, dat het systeem ook in onze situatie betrouwbaar en stabiel werkt”, vervolgt de heer Mobers. “Het voordeel van WFC is dat het systeem niet ingrijpt in de machine-specifieke  regeling van de individuele componenten  maar dat het deze als onderdeel van het klimaatsysteem aanstuurt. “Storingen in de werking en extra onderhoudskosten konden wij daardoor voorkomen”,  aldus Mobers.

 

Ecologisch en klimatologisch evenwicht
De luchthaven Düsseldorf International wil voor eind 2012, in samenwerking met MeteoViva, het energieverbruik in alle gebouwen met minstens 20% reduceren. Dat dit mogelijk is laat WFC in andere projecten duidelijk zien. Zo gingen de jaarlijkse energiekosten van een met WFC uitgeruste ICE werkplaats van de Deutsche Bahn in Krefeld, met 41 % omlaag. Bij het regionale belastingkantoor  in Aken – een bestaand gebouw, dat net als het gebouw op de luchthaven Düsseldorf reeds van een moderne energie-efficiënte klimaatinstallatie was voorzien – verminderden de energiekosten met zo’n 18%.
“Onze luchthaven wedijvert nationaal en internationaal. Dan is een goed ecologisch en klimatologisch evenwicht een belangrijk thema”, resumeert Mobers. “De luchthaven Düsseldorf onderzoekt op dit moment daarom ook om MeteoViva’s Weather Forecast Control in de andere gebouwen versneld in gebruik te nemen”.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Links