Energiebesparing en bouwtijdverkorting populair vanwege economische situatie

De huidige aanhoudende laagconjunctuur heeft invloed op de mate waarin de bouwketen ingaat op innovaties. Van de uitvoerende partijen in de bouwketen staat maar liefst 30% door de huidige economische situatie meer open voor innovaties dan enkele jaren geleden.

Welke innovaties hebben de meeste kans van slagen? Wat weerhoudt de bouwketen ervan innovaties uit te proberen? Is er discrepantie tussen vraag en aanbod? En waar moet op gelet worden bij de introductie van nieuwe producten? Dit zijn enkele vragen die in het hoofdstuk ‘Productinnovatie’ – één van de dertien hoofdstukken van het BouwKennis Jaarrapport – worden beantwoord. Gemiddeld worden energiebesparingsmogelijkheden en verbeteringen op het gebied van bouwtijdverkorting het meest genoemd als reden om een innovatie uit te proberen. Dit blijkt uit het hoofdstuk ‘Productinnovatie’ van het BouwKennis Jaarrapport 2012 / 2013.

 

Economie stimulerend of beperkend?
De ultieme innovatie springt in op een latente behoefte of creëert zelfs een geheel nieuwe behoefte. Uiteraard zal er in de praktijk vaak ingesprongen worden op de op dat moment geldende vraag. In dit kader is het een belangrijke vraag of het huidige economische klimaat het gebruik van nieuwe producten stimuleert of juist beperkt.
De vraag Staat uw organisatie door de huidige economische situatie meer of minder open voor innovaties dan enkele jaren geleden? is voorgelegd aan architecten, hoofdaannemers B&U, installateurs, klusbedrijven en onderaannemers. Gemiddeld zegt 30% van de partijen dat men door de huidige economische situatie juist meer open staat voor innovaties. Voor de meerderheid geldt dat er geen verschil is met enkele jaren geleden. Klusbedrijven en onderaannemers noteren het laagste percentage dat meer openstaat voor innovatie.



Energiebesparing en bouwtijdverkorting populair
Aan de partijen in de bouwketen is tevens gevraagd welke verbeteringen een reden zijn om een nieuw product uit te proberen. Hierbij worden energiebesparingsmogelijkheden en bouwtijdverkorting gemiddeld het vaakst genoemd. Bouwtijdverkorting is voor de hoofdaannemer B&U duidelijk de nummer-1 reden om een nieuw product uit te proberen. Voor architecten zijn dit vormgeving en esthetica; deze innovatie komt echter niet terug in de gemiddelde top vijf.



Meer betalen voor innovaties
In het onderzoek is ook gevraagd of er productinnovaties zijn waarvoor men bereid is meer uit te geven dan het product of de materialen die nu worden gebruikt. Eén van de dingen die hierbij opvallen is dat de percentages bij alle innovaties lager liggen dan bij de redenen om een product uit te proberen. Innovaties omtrent esthetica zijn ook opvallend. Verbeteringen op dit punt noemt bijna driekwart van de architecten als reden om een product uit te proberen. Van de architecten wil maar 36% ook meer betalen voor verbeteringen op het gebied van esthetica. Blijkbaar zijn ontwikkelingen op dit gebied belangrijk maar hierdoor ook vanzelfsprekend en minder een reden om er extra voor te betalen.

Uit het BouwKennis Jaarrapport 2012 / 2013 blijkt dat bedrijven gaan voor zekerheid en bang zijn om geld te verspillen aan nieuwe producten die in praktijk niet goed werken. Aan de andere kant is de sector duidelijk op zoek naar grotere marges en manieren om zich te onderscheiden van de concurrentie. Een innovatie op het gebied van bouwtijdverkorting kan zowel helpen bij het vergroten van de marges als het bieden van onderscheidend vermogen.

 

BouwKennis Jaarrapport 2012 / 2013
Het complete BouwKennis Jaarrapport Nederland brengt alle trends en ontwikkelingen van de Nederlandse bouwsector volledig in kaart: van bouwproductie tot demografie; van mediagebruik en social media tot de kansen van de vergrijzing en het voorkomen van faalkosten.

Voor vragen over het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2012 / 2013 kunt u contact opnemen met Maurice van Dijk via mail of per telefoon via (010) 206 69 96.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door BouwKennis BV

Links